375 liter Malawi, fiskhjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe45
    Användare
    • september 2008
    • 27

    375 liter Malawi, fiskhjälp!

    Tjenare!
    Har ett akvarium som är på 375 liter, går för närvarande 6 st Nimbochromis venustus och en Rödzebra hane.
    Tycker akvariet är väldigt tomt, så jag skulle vilja utöka beståndet lite men är osäker på vad som skulle fungera.
    Kikade lite på akvarium malawi i Örebro igår och tycker Saulosi är väldigt fina. Är det en art som fungerar? Kanske 2+4?

    Har också varit inne på att köpa fler Rödzebra, hade 2 st större för ett tag sedan men hanen bet ihjäl båda två.. Varför blir det alltid såhär? Skulle det funka med en hane till och tex 3 honor? 2+3?

    Skulle det bli för mycket i akvariet med 6 Saulosi, 5 Rödzebra och 6 st Venustus?

    Ställer nu dessa frågor till er och hoppas ni kan svara.

    Tackar i förhand!

    Mvh
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Hur stora är dina Venustus? dom blir iaf stora speciellt för ett 375l tycker ja men det kan nog fungera, mbunas mfl har ovanan att döda/såra varann och är helt normalt och ja skulle personligen utöka med många fler än 6 stycken saulosi-snarare 20 st
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Hejsan!
      Venustus kan nog bli svårt att hålla i ett 375 liters kar när det blir lite storlek på dom. Dom behöver ett 2 m kar för att funka. Sedan håller jag med specmats när det gäller saulosi antalet.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Sebbe45
        Användare
        • september 2008
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av specmats
        Hur stora är dina Venustus? dom blir iaf stora speciellt för ett 375l tycker ja men det kan nog fungera, mbunas mfl har ovanan att döda/såra varann och är helt normalt och ja skulle personligen utöka med många fler än 6 stycken saulosi-snarare 20 st
        Mina Venustus är väl bara runt 7-8cm stora, blir de för stora får jag väl köpa större akvarium, inte mig emot.

        Oj 20st? Det var en stort stimm det, får väl börja med 10 st annars och köpa fler sedan.
        Annars hur ska jag göra med Rödzebra, skulle honorna klara sig bättre om jag hade fler fiskar? Lite tråkigt med bara en.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av Sebbe45
          Mina Venustus är väl bara runt 7-8cm stora, blir de för stora får jag väl köpa större akvarium, inte mig emot.

          Oj 20st? Det var en stort stimm det, får väl börja med 10 st annars och köpa fler sedan.
          Annars hur ska jag göra med Rödzebra, skulle honorna klara sig bättre om jag hade fler fiskar? Lite tråkigt med bara en.
          ja mer volym är en vanlig och bra lösning, antalet är som så ofta lite trixikt att få till för att dämpa aggression el rättare sagt fördela på fler individer, ja vet inte om 10 st blir bra men förhoppningsvis ett steg i rätt riktning..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Saulosi ger ofta nästan samma aggressions problem som demasoni och bör hållas i stora grupper. Sedan är det också snyggt med en stor grupp pga att du kan ha några fler hanar i en stor grupp. Det blir lite mer färg i karet.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Ursprungligen postat av HåE
              Saulosi ger ofta nästan samma aggressions problem som demasoni och bör hållas i stora grupper. Sedan är det också snyggt med en stor grupp pga att du kan ha några fler hanar i en stor grupp. Det blir lite mer färg i karet.
              att Saulosi påminner lite om Demasoni i grupp har ja oxå hört..tycker personligen att både mina M.Auratus och M.Parallelus är lika varann i grupp-beteende så likhet mellan närbesläktade arter är kanske mer vanligt än ja/man tror..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                nää tycker inte den skall tillsammans med den venustus med den mbuna.. men kan gärna den med stora tuffare mbuna typ ps.crabro, storazebra "masioni" M.chipokae o lab.fullerborni där ..men trångt den din 375 liter för venustus... men annars så bra där rödzebra med ps.saulosi tillsammans så bra ta 15 tal saulosi o 8-10 rödzebror och en till 8-10 den mbuna du får välja så din smaksak.. gärna lab.trewavasae el maingano el nån annan ...
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                Arbetssätt...