"All-male" akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    "All-male" akvarium

    Detta koncept verkar ha sina lärjungar, i varje fall i USA.
    Fördelarna är väl att hannarna alltid visar färger och att man inte riskerar korsningar, bl a med Aulonocaror.

    Är det någon på forumet som kör detta? Hur är aggressionsnivån, extremt hög pga alla hannar eller inte så hög pga avsaknaden av honor att konkurrera om?
  • Tjoffen
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 46

    #2
    Anledningen till varför vissa kör med bara hannar (mest i USA, tror jag) är för att minska aggresiviteten. Jag har fått uppfattningen att det är vanligast bland såna som har centralamerikanska ciklider.

    Kommentar

    • Skuggan
      Användare
      • mars 2010
      • 1

      #3
      Körde ett all male akvarium för ett antal år sedan.. började med att ha ett fullt inrett akvarium med egentillverkad bakrund med skrymslen och vrån , relativt mycket stenar på botten osv.. det gick inge vidare då revirhävdandet blev ett jäkla gissel (trots avsaknaden av honor) Plockade ur stenarna på botten och körde enbart med bakrunden och då lugnade det ner sig en aning.Hade ca 45 fiskar i ett 720 endast hanar.. då bara ett fåtal färgade började jag fundera på att ge upp och dela upp dom och köpa honor,, men stoppade ist i 15 hanar till och ploff så va det igång..flertalet gick med färg konstant..Ingen blev ihjälstressad osv. Jättefint. Sen blev suget på odling ett faktum och det delades upp.

      Så min erfarenhet är .. lite revir eller inget alls och mycket fisk så blir det aldeles utmärkt.
      1225l malawikar 250*70*70 En fröjd för hjärta och själ.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Bra erfarenhets tips Skuggan o välkommen till forumet
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        Arbetssätt...