Våg-effect i Troffe-Burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #61
    några bilder på ikola, fotat idag


    tyvärr glömde ja kameran så iphoneluren får duga
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #62
      Ursprungligen postat av specmats
      några bilder på ikola, fotat idag


      tyvärr glömde ja kameran så iphoneluren får duga
      Wow, nice. Dom ar riktigt gula. Mina firrar ar kanon men ar lite gron-gula. Vet ej varfor, har varit sedan jag plockade up dom. Hadde Ikola i Sverige pa sent 80tal och dessa var gula som pa din bild. Har du nagra teorier?



      Skallarna pa mina hanar ar helt otroligt bra pa mina. Aven honorna har riktigt vertikala skallar. Sa jag nojer mig!
      Senast redigerad av Norrland; 20 april 2010, 11:12.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #63
        nej ingen aning faktiskt, kanske kan dom bli mer gula med tiden för ja vet att så är fallet me troffar ibland men det är kul att formen är bra för ja tycker att det är så jä... viktigt å då speciellt huvudformen me troffar, snygg bild på dina ikola
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #64
          I länken som Norrland klippte in (http://www.aquanet.tv/Video/175) så simmar samtliga Röda Rengbågar (de sista minuterna av filmen 10:45 och framåt) med fullt utspännd ryggfena och ser smått fantastiska ut.

          Jag har aldrig sett Troffar simma på det viset i akvarium, dvs med ryggfenan fullt utspänd, mer än vid väldigt korta perioder. Andra Tangayikaciklider & malawiciklider simmar även i akvarium med fullt utspända fenor, vilket gör att hela firren ser maffigare ut (subjektivt, men ändå;-))

          Skulle denna lösning med vågrörelser lösa denna fråga om utspända frågor eller finns det en annan lösning som någon kanske redan kör idag?

          Björn H

          F.ö. Fräcka bilder och härliga akvarium i tråden
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • Norrland
            Användare
            • december 2009
            • 557

            #65
            Ursprungligen postat av specmats
            nej ingen aning faktiskt, kanske kan dom bli mer gula med tiden för ja vet att så är fallet me troffar ibland men det är kul att formen är bra för ja tycker att det är så jä... viktigt å då speciellt huvudformen me troffar, snygg bild på dina ikola
            Jag funderar pa local varianter ifall det skiljer sig? Foder mojligt vis? Ska undersoka saken. Nu har dom gatt i burken i ca tre veckor och dom gillar den skarpt. Fem honor tuggar. Att fa upp dom ar en annan sak.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #66
              Ursprungligen postat av diskus
              I länken som Norrland klippte in (http://www.aquanet.tv/Video/175) så simmar samtliga Röda Rengbågar (de sista minuterna av filmen 10:45 och framåt) med fullt utspännd ryggfena och ser smått fantastiska ut.

              Jag har aldrig sett Troffar simma på det viset i akvarium, dvs med ryggfenan fullt utspänd, mer än vid väldigt korta perioder. Andra Tangayikaciklider & malawiciklider simmar även i akvarium med fullt utspända fenor, vilket gör att hela firren ser maffigare ut (subjektivt, men ändå;-))

              Skulle denna lösning med vågrörelser lösa denna fråga om utspända frågor eller finns det en annan lösning som någon kanske redan kör idag?

              Björn H

              F.ö. Fräcka bilder och härliga akvarium i tråden
              Jag tror att fiskarna du talar om reagerar pa dykaren - lockade dom med mat och sedan sa upstar denna kufiska situation. Jag ar overtygad om att vag rorelserna likt dom pa videon ar optimala for troffar. Dom ar likt saltvatten fisk eviga simmare.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #67
                Ursprungligen postat av Norrland
                Jag funderar pa local varianter ifall det skiljer sig? Foder mojligt vis? Ska undersoka saken. Nu har dom gatt i burken i ca tre veckor och dom gillar den skarpt. Fem honor tuggar. Att fa upp dom ar en annan sak.
                Jag är väldigt övertygad om att det är fodret och vattenkvalitén som påverkar färgen väldigt mycket. Och sedan har vi ljuset så klart det skall man inte glömma bort. Har sett ikola-grupper som är sammanslagna från två olika håll och visst kan de variera en del när det gäller färgen på det gula bandet. Det finns säkert olika lokala varianter, det är det som gör hobbyn lite extra spännande.
                Med tanke på vattenbyten. Det är väldigt noga med att sköta vattenbytena för "red-varianter", gör man inte det så tappar dem väldigt mycket av det intensiv-röda färgen.
                Senast redigerad av Johan F; 21 april 2010, 20:05.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #68
                  Vet inte om detta varit uppe tidigare, verkar vara en skoj pump. Ingen aning om den är hållbar/bra dock.

                  http://glassbox-design.com Vortech MP10 by EcoTech Marine making waves in standard 10g aquarium.


                  Finns ett helt gäng med länkar kring denna pump (Vortech MP10). Skoj att spana på, ger lite inspiration.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #69
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Vet inte om detta varit uppe tidigare, verkar vara en skoj pump. Ingen aning om den är hållbar/bra dock.

                    http://glassbox-design.com Vortech MP10 by EcoTech Marine making waves in standard 10g aquarium.


                    Finns ett helt gäng med länkar kring denna pump (Vortech MP10). Skoj att spana på, ger lite inspiration.

                    Hilsen,

                    /P
                    ja har mp10 och det är en rolig och bra streampump och har skrivits lite innan om denna å dess större bröder mp20 å mp40 som passar i lite större kar
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...