Våg-effect i Troffe-Burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    Våg-effect i Troffe-Burk

    Har kollat in lite filmer Tang-sjön ser att det är ganska kraftig våg effect i vattnet hos Troffar. http://www.aquanet.tv/Video/175

    Nu undrar jag ifall det är någon som implementerat detta i sina akvarier.

    Jag har klurat lite pa det och bestamt att prova pa i min Ikola burk. Det finns en hel del rolig technologi att prova sig fram med innom corall akvarie marknaden.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har inte testat ännu, men varit sugen många gånger. Var på väg att konstruera en wavebucket tänkt för hästnosar, men projektet blåstes av i sin linda. Har dock inte glömt det... *s* Får du till något så filma gärna!!

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #3
      Grymmt bra film!

      Vågmaskin + flimrande ljus från metallhalogen, blandat sand,grus + VF ikola och lite hästnosar, man blir sugen...
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #4
        Ursprungligen postat av Norrland
        Har kollat in lite filmer Tang-sjön ser att det är ganska kraftig våg effect i vattnet hos Troffar. http://www.aquanet.tv/Video/175

        Nu undrar jag ifall det är någon som implementerat detta i sina akvarier.

        Jag har klurat lite pa det och bestamt att prova pa i min Ikola burk. Det finns en hel del rolig technologi att prova sig fram med innom corall akvarie marknaden.
        Strålande film, den gav inspiration för både inrednings- och teknikprojekt.
        //Robert

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Tackar för filmtipset! Kan vara den bästa akvarie-/sjöfilm jag sett på nätet. Slås av hur tunt algtäcket ändå är i de visade zonerna. Inga böljande algmattor på stenarna precis utan påminner snarare om hur mina akvarieglas brukar se ut.

          Kommentar

          • Norrland
            Användare
            • december 2009
            • 557

            #6
            Va kul ni gillar iden. Sa har (om ni inte sett) ser burken ut nu. Har lagt i mer sten men forovrigt lika dan http://s1028.photobucket.com/albums/...t=MVI_2565.flv

            1 Ska hanga armaturen sa jag far ljuset att dansa pa stenar o botten
            2 Inskaffa våg pumpar. Ska bli valdigt kul och se hur detta blir.

            Ska prata med corall mupparna och se vad dom rekomenderar.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Ursprungligen postat av Norrland
              Va kul ni gillar iden. Sa har (om ni inte sett) ser burken ut nu. Har lagt i mer sten men forovrigt lika dan http://s1028.photobucket.com/albums/...t=MVI_2565.flv

              1 Ska hanga armaturen sa jag far ljuset att dansa pa stenar o botten
              2 Inskaffa våg pumpar. Ska bli valdigt kul och se hur detta blir.

              Ska prata med corall mupparna och se vad dom rekomenderar.
              Stilligt akvarium. Jag blir mer och mer sugen på en blå bakgrund, det ger mer djupkänsla...

              Har sett några akvarier med blå bakruta där ett svagt lysrör eller dioders belyste bakrutans överkant så att det skapades "solkatter" på rutan. Det gav ännu mer djupkänsla.
              //Robert

              Kommentar

              • tricoti
                Användare
                • juni 2009
                • 249

                #8
                Det var en fin film,man undrar ju lite hur det går till att jaga troffar med håv bland dessa stenar? Men ett är iallafall säkert man kan inte ge fisken förmycket simutrymme.
                Tänk 14 dagar semester i tang,malawi sjön.Det skulle vara kul.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det man även ser är att troffar i naturen lever ensama förutom under leken då de lever i monogama par. Honan flyttar in till hanens revir där hon uppehåller sig i 1-3 veckor och äter upp sig. Sedan lekor hon och simmar iväg. Hanens revir är mycket viktigt på två olika sätt:

                  1. Bra revir lockar till sig honor.
                  2. Bra revir ger kortare tid för honan att "äta upp sig" = han hinner med fler honor.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • tricoti
                    Användare
                    • juni 2009
                    • 249

                    #10
                    Det är alltså oefterhärmerligt..Jä-ord, i hemma akvariet? 4:a troffar i ett 720? Och 200 kg sten.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av tricoti
                      Det är alltså oefterhärmerligt..Jä-ord, i hemma akvariet? 4:a troffar i ett 720? Och 200 kg sten.
                      Snarare 2 troffar och 400 kg sten

                      En hane och tre honor skulle kanske funka med rätt inredning och sällskap? Skaffar jag ett RIKTIGT stort akvarium så ska jag nog testa. I ett offentligt akvarium skulle det vara ballt om de hade kylan att i ett jätteakvarium ha stora kollonier med prinsessor, men endast några troffar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #12
                        Jag får lite Emtrylkänsla,ont i magen när jag ser en troffe..Men det är starka fina fiskar.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          #13
                          tänk på att för att få "riktiga" vågrörelser så måste ni köra med wavebox, det räcker inte med en reglerbar streampump. Och Tunze som gör en wavebox säger att användandet minskar akvariets livslängd med några år p g a ökad stress på fogarna i karet..... Men de ger verkligen riktig vågeffekt i karet och är inte så kluriga att justera in.
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Grymmt troffekar Norrland. riktigt granna Ikola
                            Sen tycker jag den fräckaste sekvensen i sjöfilmen är när man ser 3-4 arter en kort stund på 30*30*30 cm.
                            O när man andra gången tittar på filmen o hittar nya fisktyper som diskret åker in o ur bild.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #15
                              Ursprungligen postat av Norrland
                              Har kollat in lite filmer Tang-sjön ser att det är ganska kraftig våg effect i vattnet hos Troffar. http://www.aquanet.tv/Video/175

                              Nu undrar jag ifall det är någon som implementerat detta i sina akvarier.

                              Jag har klurat lite pa det och bestamt att prova pa i min Ikola burk. Det finns en hel del rolig technologi att prova sig fram med innom corall akvarie marknaden.
                              Grymt bra film! Här har du ett par wave maker.

                              My DIY Wavebox using some acrylic pieces to make the box and a Tunze 6000 stream. I also made my own wave controller to create an adjustable pulse. The circu...

                              Wave with.........No Box! SeeSaw wave motion using only a single Tunze Stream 6100. It's all about figuring out the correct resonant frequency of the tank. T...
                              Senast redigerad av HåE; 09 april 2010, 22:29.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...