Oväntad yngel. :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Oväntad yngel. :-)

    Kom hem sent från jobb i Uppsala och satte mig framför 450L-akvariet, och upptäckte nöjd att min andra Aulonocara Maulana-hona (också) tuggar! Har hur mycket yngel och tuggande honor som helst... yngelakvarierna är överfulla så ingen chans att jag kan ta vara på allihopa... och jag har sedan länge låtit bl.a. mina Pseudotropheus polit-honor spotta i karet, och sett att 1-2 "keepers" av varje kull verkar klara sig.

    Hade egentligen tänkt att ta natten och låta fiskarna "svälta" ett dygn... men blöthjärtat och lättflirtad som jag är så blev det en tur i frysen efter en bit räkmix... och med näsan mot glaset upptäckte jag ett en av mina Cynotilapia afra - Jalo Reef-hanar inte åt + han såg lite mager ut och definitivt inte helt i form... så jag bestämde mig för att sätta han i karantän. Att fånga malawis har jag blivit duktig på, men denna lilla rackaren smet undan mina två-tre första försök med jättehåven.... Grrrrrrr! Så jag plockade successivt ut de stenarna han gömde sig under, innan han smet upp bakom UV-filtret och vägrade flytta på sig innan jag motade ut han med fingrarna (och nästan tog han med handen). Väl infängad, placerad i en påse i karantänkaret, gick jag för att placera tillbaka stenarna jag plockade ut, och upptäckte något konstigt på golvet....

    8 st ca 2cm feta och bruna "silverfiskar" (+ en platt som jag tydigen trampad på). Woaw! ...Hjälp!! Hällde lite vatten från akvariet på dom och såg förtjust att de rörde på dig, sprang efter ett litersmått och lyfte försiktigt i dom.

    Ancistrus-yngel var det sista jag hade trott jag skulle få.
    Senast redigerad av Bjorn; 08 april 2010, 03:46.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Kom hem sent från jobb i Uppsala och satte mig framför 450L-akvariet, och upptäckte nöjd att min andra Aulonocara Maulana-hona (också) tuggar! Har hur mycket yngel och tuggande honor som helst... yngelakvarierna är överfulla så ingen chans att jag kan ta vara på allihopa... och jag har sedan länge låtit bl.a. mina Pseudotropheus polit-honor spotta i karet, och sett att 1-2 "keepers" av varje kull verkar klara sig.

    Hade egentligen tänkt att ta natten och låta fiskarna "svälta" ett dygn... men blöthjärtat och lättflirtad som jag är så blev det en tur i frysen efter en bit räkmix... och med näsan mot glaset upptäckte jag ett en av mina Cynotilapia afra - Jalo Reef-hanar inte åt + han såg lite mager ut och definitivt inte helt i form... så jag bestämde mig för att sätta han i karantän. Att fånga malawis har jag blivit duktig på, men denna lilla rackaren smet undan mina två-tre första försök med jättehåven.... Grrrrrrr! Så jag plockade successivt ut de stenarna han gömde sig under, innan han smet upp bakom UV-filtret och vägrade flytta på sig innan jag motade ut han med fingrarna (och nästan tog han med handen). Väl infängad, placerad i en påse somplacerats i karantänkaret, gick jag för att placera tillbaka stenarna jag plockade ut, och upptäckte något konstigt på golvet....

    8 st ca 2cm feta och bruna "silverfiskar" (+ en platt som jag tydigen trampad på). Woaw! ...Hjälp!! Hällde lite vatten från akvariet på dom och såg förtjust att de rörde på dig, sprang efter ett litersmått och lyfte försiktigt i dom.

    Ancistrus-yngel var det sista jag hade trott jag skulle få.
    Det ser ju ut som att det går bra för Newbie December 2009


    Dra ihop en artikel till bladet om hur du har gjort fört att lyckas! För det går ju onekligen bra för dig !

    Mvh/Niklas

    Kommentar

    Arbetssätt...