Räkmix till troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna87
    Användare
    • oktober 2008
    • 43

    Räkmix till troffar

    Hej, tänkte göra lite räkmix till troffar och jag har 1 burk http://www.alg-borje.se/?p=vil&c1=F%F6r+Hund+%26+Katt hemma, undrar om det kan va bra till fiskar eller om man ska skippa det?
    Innehållsförteckning:består av ren knöltång från Island. Den är förstärkt med corallkalk (fossil kalkalg) och magnesium eftersom det har visat sig att det finns extra behov av dessa ämnen.
    Tillskottet rekommenderas varmt av näringsterapeuten David Selin. Tillskottet som är i mjölform blandas med fodret.
  • endymion

    #2
    Prova så får du se.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      jag

      Ursprungligen postat av johanna87
      Hej, tänkte göra lite räkmix till troffar och jag har 1 burk http://www.alg-borje.se/?p=vil&c1=F%F6r+Hund+%26+Katt hemma, undrar om det kan va bra till fiskar eller om man ska skippa det?
      Innehållsförteckning:består av ren knöltång från Island. Den är förstärkt med corallkalk (fossil kalkalg) och magnesium eftersom det har visat sig att det finns extra behov av dessa ämnen.
      Tillskottet rekommenderas varmt av näringsterapeuten David Selin. Tillskottet som är i mjölform blandas med fodret.
      har också funderat på algBörjes tång i räkmixen. Prova du o berätta vad troffarna tyckte om den!

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Spännande, tänk tanken själv men aldrig tagit steget. Man ser ju skyltreklamen när man åker till Valbo en gång om året
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • johanna87
          Användare
          • oktober 2008
          • 43

          #5
          Enligt Tomas på söders zoo så matar han sina malawis med enbart algerna, o dom ska tydligen vara riktigt förtjusta i det, så jag lär väl testa då.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det funkar säkert jättebra!

            Jag gjorde en mix på kinesisk sjögräs och det funkade bra!

            Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum. Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta. Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd. Obs endast recept.... inga


            Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum. Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta. Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd. Obs endast recept.... inga
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #7
              Ursprungligen postat av johanna87
              Enligt Tomas på söders zoo så matar han sina malawis med enbart algerna, o dom ska tydligen vara riktigt förtjusta i det, så jag lär väl testa då.
              Han har sagt lika till mig också.Men tänk på på 2 saker för det första så är han affärsman och sedan vet jag ingen annan som använt dessa alger.Men det är helt klart intressant.Men jag tycker inte du ska vara den första med att prova på dina kasakalawie. Låt någon annan göra det, för jag gillar verkligen dina fiskar.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Han har sagt lika till mig också.Men tänk på på 2 saker för det första så är han affärsman och sedan vet jag ingen annan som använt dessa alger.Men det är helt klart intressant.Men jag tycker inte du ska vara den första med att prova på dina kasakalawie. Låt någon annan göra det, för jag gillar verkligen dina fiskar.
                Affärsman? då skulle han väl sälja fiskfoder som han brukar, eller har han börjat sälja algbörjes prylar nu också.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • johanna87
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 43

                  #9
                  jag gjorde en liten sats räkmix med algerna i, provade mata mina s. fryeri/golden med det, dom verkar sotera ut algerna i munnen o spotta ut det, ligger en del alger på botten i karet i ena hörnet, brukar aldrig få nått skit på botten med min vanliga räkmix, golden plockar upp algerna när dom silar sanden sedan, men spottar ut det igen. Kanske skulle mixat det hårdare, men eftersom dom spottar ut det så kanske det smakar skit, jag har själv smakat på det, o det e ingen höjdare.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Kanske hade fungerat bättre med finare...vad hade du mer för ingredienser?

                    Det finns ju mjölvarianten och den hade nog jag provat med för den hade fördelats bättre, men man kan ju inte veta förrän man provat. Kanske fiskarna vänjer sig vid knöltången om en stund...

                    Kommentar

                    • johanna87
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 43

                      #11
                      körde 300g räkor 100g spenat 200g ärtor 1 portion havregrynsgröt 1 dl alger, vitlök, c-vitamin och gelantin. algerna är ca 2x2 mm stora, så jag trodde inte jag skulle behöva köra dom i mixern så länge, så jag la i det på slutet, jag blötlade algerna först o det svällde till ca 2 dl. kommer inte köra den här mixen till troffarna då jag inte vill hålla på o störa dom för mycket genom att behöva slam suga sanden. Däremot så testade jag mixen på svärfarsans delfiner o dom åt allt

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        #12
                        Jag har funderat på detta men aldrig frågat.

                        Varför gör ni räkmix?

                        Fiskar på pellets vs. räkmix - största skillnaden?
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • johanna87
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 43

                          #13
                          priset, sen tycker jag det e roligt o mixa mat=)

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 639

                            #14
                            Min erfarenhet är att det skitar ner mkt mindre i vattnet med räkmix än torrfoder. Jag har aldrig gjort själv men eftersom det är svårt att få tag på likadan mix hela tiden hade jag också gjort egen om jag haft Troffar el känsligare.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              För mig har det mest varit dessa faktorer...

                              1. Det är roligt att göra egen mat till fiskarna.
                              2. Det är billigare.
                              3. Fiskarna växer bättre och ger bättre färger enligt mina erfarenheter.

                              Nu ska jag villigt erkänna att det finns bra märken för pellets och för övrigt foder också, men då kostar det. De produkter som jag syftar på är Tropicals torrfoder, NLS pellets och Aquatic Natures pellets. Dessa tre är mycket starka kort fodermässigt, men de är dyra med undantaget för Tropical.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...