Pelvicachromis med utstående ögon - Vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Pelvicachromis med utstående ögon - Vad ska jag göra?

    Som jag berättat i tidigare tråd ang mina sacrimotis som fått yngel, så har honans båda ögon nu blivit utstående.

    Lite bakgrundshistoria:
    Hanen och honan började efter någon dag med yngel att bråka en del. Hon hade fått sig någon törn på sidan och på läppen. När hon sedan fick ett utstående öga flyttade vi på hanen.

    I dagsläget går hon ensam i karet (125liter) tillsammans med 20-30yngel och en ancistrus på 3-4cm.

    Nu här om dagen upptäckte vi att även det andra ögat stod ut.
    Idag har hon även verkat något slö och hon ser ut att flåsa.

    Hon verkar även lägga mindre energi på att ta hand om de små, som i dag är ca 1,5vecka gamla.

    Så nu är frågan, hur ska vi göra med honan?
    har fått tips om att köra i salt i karet. Men det tipsed var baserad på den fakta som fanns innan hon började bete sig slött och flåsa.

    Dålig bild men så här ser hon ut i dagsläget: http://i37.photobucket.com/albums/e8...i/DSC_0333.jpg

  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Salt är generellt bra till alla stressade/sjuka fiskar eftersom det osmotiska trycket (saltbalansen) utjämnas och fisken lägger mindre kraft på att behålla saltöverskottet den behöver i kroppen. För Pelvicachromis i synnerhet är det bra då de trivs i hårt vatten. Med en matsked salt per 10 l drar jag upp min hårdhet från kranens Gh 12 till Gh 20-22. Minns att jag läste om en norsk akvarist kring jultid här på forumet som fick problem med utstående ögon vilket ledde till döden ganska snart (för fisken).

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok. Vi ska inte även ta och flytta honan till ett karantänskar, just in case?

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Aldrig fel enligt min mening att isolera sjuka fiskar. I synnerhet inte om det som Ola skrev i ursprungstråden handlar om fisktuberkulos. Rädda den nya generationen!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Honan dog natten till idag Antar att det inte var mycket vi kunde ha gjort. Men ändå dyker ju frågan upp vad man kunde ha gjort annorlunda och varifrån det här nu kom.
          Men men. Nu är man en erfarenhet rikare. Och jag antar att det var bättre att hon dog i sjukkaret än bland ynglen.

          Småttingarna verkar pigga. De går nu helt solo i 125an i hopp om att de alla ska växa sig stora och fina.

          Kommentar

          Arbetssätt...