Benthochromis tricoti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    Benthochromis tricoti

    Jag är väldigt sugen på dessa underbara fiskar men har ett gäng Cyprichromis leptosoma Jumbo"Kitumba" i burken. Jag har hört att de kan bli lite för tuffa för dom. De jag kan köpa är ungdjur på ca 8-10 cm. Övriga invånare är C. Pleuruspilus, J. Marlieri, N. Furcifer, några Hästnosar och en stackars ensam O. Ventralis"Kitumba"hona. Karet är på 1080l.

    Jesper
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    #2
    Tricoti

    Hej!

    Har haft tricoti nu i 1,5-2 år, först ett par som var sådär 10-12 cm när jag köpte dom. Honan dog för mig, så jag köpte vid tillfälle 2 st stora honor, 16-18 cm. Sedan har jag kompletterat med en liten hanne. Hannarna kan vara rätt tuffa mot honorna tidvis, slitna fenor, stötta ögon och så. Dom spelar hela tiden.

    När det gäller sällskap så skulle jag inte pröva med leptosoma jumbo, jag tror dom är för tuffa. Senaste sällskapet mina hade var ett calvuspar, hannen var 8 cm och han jagade bort tricoti-honorna från deras grottor/gömställen. Det är ingen fisk som tar strid och när dom är sådär 10-12 cm liknar dom leptosomorna rätt mycket.

    Annars är det fantastiska fiskar, stillsamma, värdiga och spelande hannar är en syn vill jag lova.

    Ha det bra! / M

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Tack, jag hade det på känn, så det blir att jag inte köper några, med en tår i ögat... Leptosomorna är rätt nyköpta så de får gå ett tag till. Men någon gång ska jag göra plats för dom.

      Jesper

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Hur många leptosoma Kitumba är ett gäng.
        Din balja är ju på nästan 1100 l så det finns en möjlighet.
        Själv har jag haft tricoti med C. coluratus och C. microlepidotus och det funkar men inte optimalt i 540 l. Det blev lite trångt för tricotin.
        Förövrigt delar jag Eldnors synpunkter till fullo.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #5
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hur många leptosoma Kitumba är ett gäng.
          18 st.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av jeppehb
            18 st.
            Tror ej att Kitumban är ett problem i en så stor balja!
            C. pleuruspilus ser jag som det verkliga orosmålnet i karet.
            Även marlierin om/när den har yngel.
            Har du möjlighet så kan du med vissa justeringar i baljan få en bra tricoti burk
            och det vill jag påstå är en syn.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            Arbetssätt...