Hur är det med duboisi, egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    Dom dubbar som finns avbildade i troffetråden inlägg 107 & 108 är ju häftiga men jag har då aldrig sett sådana bilder på fisk från sjön, åtminstonde inte gruppvis. Eftersträvar man sådana exemplar är det nog bara hård urvalsodling som gäller, spola ner dom som inte duger om man tycker det är kul.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #17
      Ursprungligen postat av akva99
      är det någon som vet hur de so dubbarna blir?
      peter
      det är ja oxå intresserad av, tänker på de sjöodlade duboisi på ofta finns på AM, de ser fina ut och dessutom mkt billiga
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • endymion

        #18
        De absolut snyggaste dubbarna jag sett är de vildfångade exemplaren som kom till Sverige förra sommaren.

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #19
          Ursprungligen postat av tege
          Dom dubbar som finns avbildade i troffetråden inlägg 107 & 108 är ju häftiga men jag har då aldrig sett sådana bilder på fisk från sjön, åtminstonde inte gruppvis. Eftersträvar man sådana exemplar är det nog bara hård urvalsodling som gäller, spola ner dom som inte duger om man tycker det är kul.

          Ja eller ge bort dom till någon som inte bryr sig om de har breda eller smala band. Vi fick ju köpa våra billigt. Tycker nog att dubbarna är rätt okay även om de inte har breda band. Gillar de blåa huvudet på dom :-)
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Håkan Olsén
            NCS Medlem
            • augusti 2009
            • 90

            #20
            Ursprungligen postat av tege
            Samma grupp, tycker det var en riktig skräpgrupp erter att prickarna försvann, någon enstaka visade band på kanske ena sidan av kroppen. Eftersom det inte var något att försöka sälja så fick dom gå kvar. Nu ca:1,5- 2 år senare så är det faktiskt hela band och det på båda sidorna av kropparna på så gott som hela gänget. Ett jätteförändring till det positiva med tiden. Ingen supergrupp men inget att skämmas över heller.
            Intressant!

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Undrar

              Ursprungligen postat av endymion
              De absolut snyggaste dubbarna jag sett är de vildfångade exemplaren som kom till Sverige förra sommaren.
              Vem som tog hem dem till Sverige, alltså var det en privatperson eller företag? Vet du vad dom kostade?

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Ursprungligen postat av doohan
                Vem som tog hem dem till Sverige, alltså var det en privatperson eller företag? Vet du vad dom kostade?
                Det var en proffsodlare, F1 rna blir nog till salu snart om de inte kommit redan.

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #23
                  Ursprungligen postat av tege
                  Samma grupp, tycker det var en riktig skräpgrupp erter att prickarna försvann, någon enstaka visade band på kanske ena sidan av kroppen. Eftersom det inte var något att försöka sälja så fick dom gå kvar. Nu ca:1,5- 2 år senare så är det faktiskt hela band och det på båda sidorna av kropparna på så gott som hela gänget. Ett jätteförändring till det positiva med tiden. Ingen supergrupp men inget att skämmas över heller.
                  Det är vad jag upplever också, har man bara tålamod så kommer banden oftas med tiden och dessutom kan det bli riktigt bra.
                  Senast redigerad av Johan F; 23 mars 2010, 11:19.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    det är ja oxå intresserad av, tänker på de sjöodlade duboisi på ofta finns på AM, de ser fina ut och dessutom mkt billiga
                    ja så tänker jag också,jag skulle inte bli förvånad att de blir urvalsodlade.
                    konstigt att ingen har någon erfarenhet av dom för det har ju sålts en hel del av dom genom åren.
                    peter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...