Hur är det med duboisi, egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Hur är det med duboisi, egentligen?

    Hej

    Försöker och försöker. Köper yngel/ungdjur av fina maswa-föräldrar. Men varje gång växer de upp till en salig röra med kanske ett fint exemplar, några sådär, några dåliga och några utan band överhuvudtaget.

    Hur uppstår de där grupperna med praktmaswor, med breda gula lysande band på båda sidorna? Att köpa en färdig grupp är ju förstås ett alternativ.

    Eller handlar det bara om grovjobb, att dra upp kull efter kull, och ta tillvara de enstaka fina exemplaren? Är det så det fungerar?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Jag tror att man får göra som Stiffe, åka över sundet och köpa av en dansk som kört Mazwa i snart 30 år. Han köpte ett jättegäng ynglingar, och delade med sig av gänget. Finns även en stockholmare som har yngel efter dom. De har riktigt fina gula band,knappt ngt vitt. Vi fick köpa 30 yngel av Stefan S (stiffe) för att han inte skulle köra Mazwa, men han kunde inte låta bli att handla de danska när han såg de vuxna. Våra yngel ser oxå väldigt bra ut, det är väl ett tiotal som förlorat sina prickar nu. De ser mer ut som den vanliga mazwan feta band och gul/vita band.
    De börjar säkert leka om ett halvår eller nåt, vi får väl spara undan lite yngel till dig.
    Markie var hemma och tog lite bilder i januari på våra firrar, se troffetråden 2010 inlägg 107, 108.
    Ska bli spännade att se hur Stiffes yngel blir.
    Senast redigerad av maltandis; 21 mars 2010, 22:32.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Ursprungligen postat av maltandis
      Markie var hemma och tog lite bilder i januari på våra firrar, se troffetråden 2010 inlägg 107, 108.
      Ska bli spännade att se hur Stiffes yngel blir.
      Jepp. Särskilt 108 ser riktigt lovande ut.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Holländaren som höll föredrag på GCG-mötet senast pratade om hur populationen såg ut i naturen. Där fanns de med allehanda "teckningar" - en del t.o.m. nästan helt utan vitt. Han trodde att man sorterade de VF som såldes och bara skickade iväg de som var bäst, men även dessa har ju gener från "dåliga" exemplar så avkomman kan bli "hur som helst". Dessutom är det ju förödande för populationen om man hela tiden bara exporterar de som är bra för då kommer ju "kvaliten" på de återstående att sjunka drastiskt.

        Så skall man köpa mazwa så köp exemplar som urvalsodlats i flera generationer

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Hej

          Försöker och försöker. Köper yngel/ungdjur av fina maswa-föräldrar. Men varje gång växer de upp till en salig röra med kanske ett fint exemplar, några sådär, några dåliga och några utan band överhuvudtaget.

          Hur uppstår de där grupperna med praktmaswor, med breda gula lysande band på båda sidorna? Att köpa en färdig grupp är ju förstås ett alternativ.

          Eller handlar det bara om grovjobb, att dra upp kull efter kull, och ta tillvara de enstaka fina exemplaren? Är det så det fungerar?
          Om jag förstår dig rätt så är du ute efter en grupp som egentligen knappt finns i naturen
          För att skapa en grupp med bara superband så handlar det om att hitta en grupp vars föräldrar är fina för att sedan köpa många många yngel för att sedan gallra ut minst 2/3 delar av gruppen, kanske ännu mer.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Holländaren som höll föredrag på GCG-mötet senast pratade om hur populationen såg ut i naturen. Där fanns de med allehanda "teckningar" - en del t.o.m. nästan helt utan vitt. Han trodde att man sorterade de VF som såldes och bara skickade iväg de som var bäst, men även dessa har ju gener från "dåliga" exemplar så avkomman kan bli "hur som helst". Dessutom är det ju förödande för populationen om man hela tiden bara exporterar de som är bra för då kommer ju "kvaliten" på de återstående att sjunka drastiskt.

            Så skall man köpa mazwa så köp exemplar som urvalsodlats i flera generationer
            Håller med Kjell, vill man ha Mazwa med breda band så ska man köpa urvalsodlade exemplar. Jag har sett Mazwa/Halembe med kritstrecksband, tycker att de med bredare band är snyggare. Förmodligen lättare att sälja dom oxå, om man inte gömmer undan föräldrarna, för som små ser de ju likadana ut.

            Det är ju en del som hellre vill ha första generation efter VF än fiskar som urvalsodlat i flera generationer, som oftast är mycket bättre.

            Det är ju inte speciellt ofta det kommer in VF Mazwa, det var nog 4 år sen AM fick in ett gäng riktigt fina, vi var där och såg dom. De var redan sålda till Norge.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #7
              Jag är nybliven husse till ett gäng om 31 st duboisi-mazwa.
              Kan skriva under på att en hyfsat stor andel av dem inte är speciellt breda i banden.

              Samtidigt tycker i alla fall jag att olikheterna mellan individerna är en stor del av charmen.

              Kommentar

              • Håkan Olsén
                NCS Medlem
                • augusti 2009
                • 90

                #8
                Jag antar att det är samma sak inom Tr.moorii t.ex. ikola med olika distinkta band. Har någon erfarenhet av det? Frågan är hur vanliga de är i sjön, individer med perfekta band. Har det varit en viktig faktor vid parternval, borde frekvensen med breda perfekt band vara vanligare än övriga. Det är även avhängigt om breda band kan var en nackdel i andra sammanhang, tex. syns bättre för sådan som äter moorii.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Om alla skulle ha perfekta band som lyste gult hela tiden, vem skulle i så fall vilja ha dom.
                  Skillnader är kul och blir dom mer lysande av god skötsel blir det ju genast mycket roligare.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Lite variation kan jag ha förståelse för.
                    Om jag sammanfattar svaren handlar det alltså om att försöka förvissa sig om att föräldrarna är bra, och därtill sortera ungfiskarna när de växt upp, och behålla dem man vill behålla.
                    God skötsel är naturligtvis inte heller fel.
                    Senast redigerad av Mikael W; 21 mars 2010, 20:27.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Lägg till lite tålamod oxå, min dubbegrupp tyckte jag var helkass ett tag men med tiden så har dom artat sig riktigt bra. Numera tycker jag det är riktigt bra grupp.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Håkan Olsén
                        NCS Medlem
                        • augusti 2009
                        • 90

                        #12
                        Har en och samma grupp blivit bättre med åldern (dvs förändingar hos individerna) eller har du sorterat ut fiskar?

                        Kommentar

                        • akva99
                          Användare
                          • september 2005
                          • 527

                          #13
                          är det någon som vet hur de so dubbarna blir?
                          peter

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                            Har en och samma grupp blivit bättre med åldern (dvs förändingar hos individerna) eller har du sorterat ut fiskar?
                            Samma grupp, tycker det var en riktig skräpgrupp erter att prickarna försvann, någon enstaka visade band på kanske ena sidan av kroppen. Eftersom det inte var något att försöka sälja så fick dom gå kvar. Nu ca:1,5- 2 år senare så är det faktiskt hela band och det på båda sidorna av kropparna på så gott som hela gänget. Ett jätteförändring till det positiva med tiden. Ingen supergrupp men inget att skämmas över heller.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Urvalsodling är givetvis det enda sätt att öka chansen till breda och fina band. Tyvärr innebär ju urvalsodling två stora nackdelar; genetiska problem samt att fisk ofta slängs då de är inte fina. Jag har en känsla av att man förmodligen skulle kunna ifrågasätta i vilken grad en hel del urvalsodlare är djurvänner. Jag har en känsla av att det "går åt" en hel del fisk...

                              I naturen är ingen perfekt, även om vi vill tro det. Hade det inte varit konstigt om någon stor jätte odlade människor och alla såg ut som jag eller att människor odlades för att se ut som ett sådant praktexemplar

                              I naturen är ofta individer inom samma art ganska olika.
                              Senast redigerad av Zaphi; 22 mars 2010, 15:00.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...