Malawiarter i ett 540 lit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOOG
    Användare
    • mars 2010
    • 39

    Malawiarter i ett 540 lit

    Hej
    Håller på att planera mitt nya kar. Erfarenheten av Malawi är begränsad så jag har letat runt efter fiskar jag gillar och tror är någorlunda lämpliga att starta med.

    Skulle dessa passa ihop eller bör jag ta bort någon art/lägga till. Även hur många bör man ha av varje sort och är det något man bör tänka på.

    Melanochromis Johannii
    Labidochromis Caeruleus
    Iodotropheus Sprengerae
    Aulonocara Stuartgranti

    Tack på förhand
    Fredrik
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Johanni med Caeruleus kan vara lite känsligt med tanke på johannins humör men det är inte nått stort problem tror ja, däremot skulle ja utesluta Stuartgranti i en annars bra kombo.
    Ja föredrar att ha mbunas i stora men få art-grupper vilket både varit roligt och funkat bra.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Bävern
      Användare
      • mars 2010
      • 18

      #3
      Håller med. Färre arter och fler av varje ger ett bättre intryck. Jag tror också det i allmänhet blir lugnare i karet. Väljer du Mbunas se till att ha flera grottor / rösen. Själv har jag Acei, Golden och Maylandi som funkar perfekt i ett 200 liters. Plus några Ancistrus.

      Kommentar

      • MOOG
        Användare
        • mars 2010
        • 39

        #4
        Funderat vidare och verifierar med er om detta skulle funka. Vad bör man ha för antal per fiskart.

        Labidochromis Caeruleus
        Iodotropheus Sprengerae
        Copadichromis Azureus
        Aulonocara Maylandi
        Aulonocara Koningsi

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Jag skulle nog inte hålla två olika sorter av Aulonocara i samma kar pga korsnings risken. I övrigt tror jag att det skulle funka bra.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          Arbetssätt...