Plocka bort honan när hon går med yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av bänke
    Intressant! Hur ska man göra med vattenbyten i proportion till matandet då? lite mat 3-4ggr/dag + ett par liter nytt vattnen?
    Vad matar du med? Nykläckt artemia är det som fyller magarna bäst, men fryst bosmina är också bra. Smulat flingfoder funkar. Ditt akvarium är så stort så snäckorna borde ta överskottet. Malajisk sandsnäcka är bra på detta t ex.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      I väntan på att artemiaodlingen ska börja ge frukt har jag hittills gett de mest fryst artemia som jag försökt mosa så gott jag kan. Men även lite smulat torrfoder.
      Men nu i kväll borde jag kunna ge lite nykläckt artemia.

      Det finns ytterst lite sniglar i karet faktiskt.

      Kommentar

      • ars
        Användare
        • november 2009
        • 5

        #18
        Okej, lite panik här, hanen har helt tagit över tyngelvården då honan står upprörd i ett hörn med pop-eye-svullet-öga med ett litet sår ovanför, han hon ha åkt på spö? dags att flytta ut hanen? Vad gör man med henne? Läker det utav sig själv?
        Senast redigerad av ars; 20 mars 2010, 22:06.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #19
          Ursprungligen postat av ars
          Okej, lite panik här, hanen har helt tagit över tyngelvården då honan står upprörd i ett hörn med pop-eye-svullet-öga med ett litet sår ovanför, han hon ha åkt på spö? dags att flytta ut hanen? Vad gör man med henne? Läker det utav sig själv?
          Plocka bägge föräldra djuren till annan balja om detta är möjligt.
          Detta påverkar inte ynglen i specielt stor omfattning.
          Plocka även ancistrus malen då denna kan ställa till det för ynglen.
          Paret kommer inte att smälla på varandra efter det att dom flyttats.
          Honan behöver vila och mat , sen kommer hon bli som ny.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • ars
            Användare
            • november 2009
            • 5

            #20
            Vi fick upp hanen, efter 2 timmars håvande men honan föste in alla ynglen i en grotta och gömde sig där och vi ville inte riva upp hela karet för att få fast henne kl 12 på natten. Idag går hon glatt och vallar runt dom som om inget hade hänt..

            Kommentar

            • ars
              Användare
              • november 2009
              • 5

              #21
              Så här ser hennes öga ut idag : http://i37.photobucket.com/albums/e86/Schnutski/s3.jpg
              Och här en dålig bonusbild på några yngel.. http://i37.photobucket.com/albums/e86/Schnutski/s1.jpg det är svårt att räkna men det är iallafall 25-30st

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Nu ser det ut som att även honans andra öga är svullet. Så nu är frågan vad vi ska göra med henne. Hon har som sagt fått fortsätta att gå med ynglen (som nu är drygt 1,5 vecka gamla).
                Ska vi ta och flytta henne till ett eget kar? Eller ska vi och flytta ynglen till det tilltänkta uppväxtkaret.
                Hon verkar pigg och så. Men som sagt så är ögonen uppsvällda.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Svullna ögon är inte bra alls. Pelvicachromis verkar ha problem med det. Det kan vara massor av saker som orsakar det. Den vidrigaste är fisktuberkulos. Jag vet att det gått ner hos en del firrar som haft det men jag vet inte om det gäller Pelvicachromis.

                  Jag föreslår att du startar en tråd "Pelvicachromis med utstående ögon - Vad ska jag göra?" Kanske har någon ett bra tips.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...