Plocka bort honan när hon går med yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Plocka bort honan när hon går med yngel?

    Har precis fått yngel på våra Pelvicachromis sacrimontis. Hon och hanen har troget vaktat de små i tre dagars tid nu och allt verkar vara bra med de små. Dock ser honan lite konstig ut. Del ser det ut som något fjäll på ena sidan sitter löst och nu idag såg vi att hennes läpp ser konstig ut.

    Har noterat att hanen och honan har haft sig ett par dusster då de stångats och haft sig.

    Min undran är nu om det är vanligt att föräldrarna bråkar när de går med yngel och att de då kan få sig lite skråmor. Eller kan det vara tecken på någon sjukdom? Vad ska jag isf vidtaga för åtgärder?

    ps. De går ensama i karet, så det kan inte vara någon annan fisk som varit på henne. ds.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det är mycket vanligt att hanen ger sig på honan om de är ensamma. För de flesta biparentala arter får det betraktas som standard om inte akvariet är stort. Försvinner ynglen är risken stor att hanen dödar honan.

    Detta var ett generellt svar. Hur stort är akvariet? Ska du ta bort någon av fiskarna föreslår jag hanen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack för ett snabbt svar... Karet är på 125l och vi har även pratat om att tillfälligt flytta på hanen om vi ser att de slåss så pass att det kan vara fara för honan och ynglen.

      Borde jag vänta och se, eller borde jag agera i ett tidigt skede? Hanen är f.ö ganska så blek. Jämfört med honan som är färggrann som aldrig förr.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Akvariet är så pass stort att det inte borde vara problem. Duster har de ofta, det är först när hanen jagar bort honan från ynglen som det blir problem. Hur är det inrätt? Finns det en massa gömställen för honan där hanen knappast borde kunna hitta henne? Massor av växter är bra. Rötter och stenar också.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Som jag uppfattat det som att det är det honan som tryckt iväg hanen. Såg de stå och stånga iväg varandra, samt att honan naffsade på hanen igår kväll.
          Mestadels av tiden går de tillsammans och vaktar kullen.

          Det är ett hörnkar och den ena halvan är knökfull med rötter som bildar små grottsystem där de kan gömma sig. I rothögen sitter det även ett gäng växter. Finns även en ciklidgrotta i karet.

          edit: honan hade f.ö börjat klia sig på såren. Men det kanske är normalt även vid sår från fighter?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det kan ju vara en infektion och det är lite slitsamt att ta hand om yngel. Det som händer när man inte har annan fisk är att hanens "uppgift" att vakta revirets yttergränser blir onödig. Då "vill" han istället ta hand om ynglen. Honan försöker köra bort honom så att han gör det han ska. Ofta leder detta till att de börjar slåss och då vinner hanen som kör iväg honan och tar hand om ynglen själv.

            Man kan undvika detta med hjälp av "dither fish" som hanen vaktar mot. I ditt fall skulle t ex zebrafisk eller en liten tetra som inte får in ynglen i munnen funka. Nu tror jag inte att du behöver det och det är inte snällt att stoppa ner fisk till ett vaktande ciklidpar.

            Jag har haft par av både P. pulcher och P. subocellatus som fött upp kullar utan andra fiskar i mindre akvarier än ditt utan stora problem med bråk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Får hoppas att det inte är en infektion. Vad borde jag göra OM det nu skulle vara det iaf?

              Än så länge verkar de som sagt ta hand om ynglen tillsammans på ett fint sätt. Förutom då när honan tillrättavisar hanen.

              Vi har precis gjort oss av med all småfisk, förutom ett gäng endlers. Men det känns lite väl taskigt att slänga ner dom tillsammans med cikliderna för den sakens skull, när det ändå verkar gå bra.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Nu har vi studerat hur deras fighter startar.
                Hanen ställer sig något på sidan och får små skakningar, samt tycks plötsligt färga ut. Då kommer honan genast simmande och kör iväg honom på ett aggressivt sätt. Varpå han försvarar sig på samma sätt. Och så håller det på.

                Påverkar det honan och ynglen negativt om vi flyttar på hanen?

                Kommentar

                • ars
                  Användare
                  • november 2009
                  • 5

                  #9
                  Så här ser det ut när hon gör sina små utfall mot honom: http://www.youtube.com/watch?v=HFgWhYuRl7w

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Hej!
                    Fin filmsnutt!
                    Det blir så mycket enklare med film och/eller bilder.
                    Vad du ser i baljan är ett par som inte synkar helt.
                    Helt naturligt för första gångs föräldrar. (de kommer bli bättre med tiden)
                    Hanen som skall hålla det yttre reviret har för lite att göra så han lägger sig i honans roll som yngelvårdare.
                    Att plocka hanen eller inte är en bra fråga.
                    -Plockar du honom kommer du troligtvis få fram de yngel du ser.
                    men paret kommer inte utvecklas för senare kullar.
                    -Om han blir kvar så finns risk att han ger sig på yngel/honan.
                    Jag hade avvaktat för de strider som finns är inte av det tuffare slaget.
                    Med lite flyt så synkar paret bättre redan imorgon.

                    För framtiden så skaffa någon liten snäll fisk som ej tar yngel så har hanen något att pyssla med på dagarna. I stället för att bråka med honan.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av ars
                      Så här ser det ut när hon gör sina små utfall mot honom: http://www.youtube.com/watch?v=HFgWhYuRl7w
                      Välkommen till forumet!
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • ars
                        Användare
                        • november 2009
                        • 5

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Välkommen till forumet!
                        Tack så mycket. Jag har dock smugit i kulissera sen november, men första inlägget är ju alltid det första

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anders i Askim
                          Hej!
                          Fin filmsnutt!
                          Det blir så mycket enklare med film och/eller bilder.
                          Vad du ser i baljan är ett par som inte synkar helt.
                          Helt naturligt för första gångs föräldrar. (de kommer bli bättre med tiden)
                          Hanen som skall hålla det yttre reviret har för lite att göra så han lägger sig i honans roll som yngelvårdare.
                          Att plocka hanen eller inte är en bra fråga.
                          -Plockar du honom kommer du troligtvis få fram de yngel du ser.
                          men paret kommer inte utvecklas för senare kullar.
                          -Om han blir kvar så finns risk att han ger sig på yngel/honan.
                          Jag hade avvaktat för de strider som finns är inte av det tuffare slaget.
                          Med lite flyt så synkar paret bättre redan imorgon.

                          För framtiden så skaffa någon liten snäll fisk som ej tar yngel så har hanen något att pyssla med på dagarna. I stället för att bråka med honan.
                          Coolers. Då avvaktar vi lite samtidigt som vi håller ett vakande öga på dom.
                          Vill gärna få upp kullen. Så om de börjar hetta till för mycket kanske vi kan plocka bort hanen så länge och sedan till kull två, så ser vill till att det finns något snällt sällskap hos dom i burken. Det borde väl inte förstör allt för mycket för dom om man gör så?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av bänke
                            Coolers. Då avvaktar vi lite samtidigt som vi håller ett vakande öga på dom.
                            Vill gärna få upp kullen. Så om de börjar hetta till för mycket kanske vi kan plocka bort hanen så länge och sedan till kull två, så ser vill till att det finns något snällt sällskap hos dom i burken. Det borde väl inte förstör allt för mycket för dom om man gör så?
                            Jag har upptäckt att parstabiliteten påverkas av tillgången på mat till ynglen. Om du matar ynglen rejält blir parbanden stabilare (detta har även visats vetenskapligt men jag kommer inte ihåg arten). En annan festlig grej är att syskon är bättre föräldrar än obesläktade fiskar! Åtminstone hos P. taeniatus.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Intressant! Hur ska man göra med vattenbyten i proportion till matandet då? lite mat 3-4ggr/dag + ett par liter nytt vattnen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...