Tropheus i par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Tropheus i par?

    Jag läste en intressant artikel på ciklider.se http://www.ciklider.se/artiklar/ca_t...richardi.shtml, den beskriver artikelförfattarens goda erfarenhet av att endast ha ett par Tropheus tillsammans med andra Tanganyikaciklider i akvariet. Intressant eftersom det går emot det mesta av de erfarenheter och rekommendationer jag läst mig till.

    I princip allt jag läst mig till, jag har (ännu) ingen egen erfarenhet av troffar, säger att man skall ha åtminstone ett tjog, ett par trodde jag var helt uteslutet!

    - Är det som Christian beskriver en "lyckträff" eller finns det fler akvarister på forumet som gjort samma positiva erfarenhet av att hålla i par?

    Orsaken till mitt intresse är att jag har ett 375 l Tanganyikakar med:
    7 x N Similis
    2 x J Marlieri
    2 x A Calvus
    2 x N Brichardi

    Jag har ett stort sug efter att pröva Tropheus men trott att enda möjligheten (förutom att köpa mig ett nytt akvarium, vilket tyvärr inte är aktuellt för närvarande) vore att göra mig av med dessa fiskar för att ersätta med 30 x Tropheus.

    Skulle jag istället kunna komplettera med ett par av Tropheus...
  • Jerry_ciklid
    Användare
    • januari 2009
    • 111

    #2
    Jag skulle byta ut allt mot troffar Men jag vet dom som fått ett par att fungera, men det är nog sällsynt. Jag vet åxå dom som har ett par tillsammans med många av en annan sort troffar. Men då måste man ha koll på lekarna (korsningsrisk)

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Jag skulle byta ut allt mot troffar Men jag vet dom som fått ett par att fungera, men det är nog sällsynt. Jag vet åxå dom som har ett par tillsammans med många av en annan sort troffar. Men då måste man ha koll på lekarna (korsningsrisk)
      Har hört flera (odlare) har par i sina kar och det funkar, men vet inget om storleken på karen. Jag 22-23 st troffar, 7-10 cm, i ett 720 inrett med 2-3 stenrös och det funkar förvånansvärt bra. Detta går i prinicip emot alla råd jag fått, men å andra sidan är jag lite nervös att det kan smälla ordentligt också...

      Jag tror nog att ett par skulle kunna funka i en 375 om det finns annan fisk och en del gömställen. Skulle det inte är det ändå inte som att förlora en hel troffegrupp på 30-40 djur...
      //Robert

      Kommentar

      Arbetssätt...