Ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Ph-värde

    Hur noga är det egentligen med att ha rätt ph-värde till sina malawiciklider?
    Mår fiskarna sämre (dör dom?) om dom får leva i ett ph-neutralt vatten? Om det går bra, hur fungerar det att ha malawi tillsammans med vanliga ph-neutrala ciklider??
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Med tanke på att man har lite eller inga växter i ett malawikar så behöver man hjälp av nitrifikationsbakterier för att hålla nitrit och ammoniak borta. Dessa bakterier kräver alkaliskt vatten. Jag brukar hålla mig mellan 7,8-8,2 i mina kar. Jag använder vanligt bikarbonat för att buffra vattnet.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Vad är det som gör att man behöve buffra PH:t är det så man kan ha längre mellan vattenbytena, eller är det för att kompensera lågt PH eller hårdhet i vattnet man fyller på.
      Det vatten jag har ligger på ca. ph8 och dh12, vilket är bra Malawi vatten, men kan jag ha längre mellan vattenbytena om jag buffrar ph:t (inte för jag tänkt det, men kan vara bra vid ex. semester)
      /Robert

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Kranvattnet här i Sverige har ofta högt pH men är ofta ganska mjukt. Man buffrar vattnet för att framförallt få upp hårdheten som gör pH värdet stabilare. Har du ett stabilt alkaliskt pH så är det ingen fara att åka på semester. Har själv fuskat med vattenbyten pga semester och det har hittils inte varit någon fara. Använder då foderautomat och matar firrarna mindre än vanligt för att minska belastningen på vattnet.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        Arbetssätt...