Troffe kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna87
    Användare
    • oktober 2008
    • 43

    Troffe kar

    Jag kom över ett kar med måtten 167x62x60 cm som jag tänkte ha troffar i då jag varit väldigt sugen på en grupp länge, tänkte göra ett filterhörn på ca 30-40 liter o mina funderingar är om man ska köra med http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 räcker den eller om man ska lägga ut mer pengar på http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 då det är enda pumpen jag tänkt ha i karet, pga utrymmesbrist så lär jag ha karet i sovrummet, vill inte ha en pump som väsnas för mycket o jag har en eheim 1250 i mitt 720 som jag e grymt nöjd med.
    Mvh Johanna
  • endymion

    #2
    Nackdelen med dessa eheimpumpar är ju att det inte är akvariepumpar utan dammpumpar vilket bidrar till att deras effekt är rätt hög. Detta leder till att du kommer få problem med värmen i karet sommartid. Det är bättre du köper en mindre pump till filterhörnet och sedan en streampump om du vill ha mer cirkulation.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ja har en 1262/3400 liters, det är en helt grym pump den slår det mesta i pumpväg.
      Men i ett sovrum hade jag inte satt i den. Jag hade kört med en betydligt mindre Eheimpump o kompletterat den med en Hydor Koralia 2 eller 3. Den flyttar mycket vatten, tyst och framförallt enegisnål.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Ja ja så att endymion hann emellan med ung. samma svar
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Blir för varmt,tror jag med. Å min erfarenhet med filterhörn är att de inte behöver va så kraftiga. Varför inte Eheim 2252 bakom en heltäckande böjd 5 cm`s filtermatta som bio-filter och en likadan med tre fiterkasetter som mekaniskt filter??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • johanna87
            Användare
            • oktober 2008
            • 43

            #6
            anledningen till att jag vill ha en stark cirkulations pump är att jag vill ha all elektronik bakom filter kammaren och ytterfilter har jag slutat med nått år sedan då ja fick ett litet läckage på en AM-top dessutom hatar jag att göra ren dom. Funderade på http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1 eller http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=284&page=1 vissa säger att dom är tyst medans en del säger att dom låter illa, e en djungel med alla pumpar, bäst vore det ju o testa allt, men det tillåter inte min ekonomi=)
            Mvh Johanna

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av johanna87
              anledningen till att jag vill ha en stark cirkulations pump är att jag vill ha all elektronik bakom filter kammaren och ytterfilter har jag slutat med nått år sedan då ja fick ett litet läckage på en AM-top dessutom hatar jag att göra ren dom. Funderade på http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1 eller http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=284&page=1 vissa säger att dom är tyst medans en del säger att dom låter illa, e en djungel med alla pumpar, bäst vore det ju o testa allt, men det tillåter inte min ekonomi=)
              Mvh Johanna
              Dina länkar fungerar inte...

              Kommentar

              • pontus
                Användare
                • oktober 2003
                • 514

                #8
                Inte ett bra alternativ till en filterhörna, dyra inköp, dyra i drift onödigt stora.
                Kolla ett som inte drar så mycket ström, och det ska ju inte "suga" utan mest flytta vatten.
                http://www.cyberzoo.se/vmchk/Akvariu...er/Sp3800L.htm där har du valuta för pengarna när det gäller pumphuvud till filterhörna imo

                MVH / Pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

                Kommentar

                • johanna87
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 43

                  #9
                  Aquarium Systems New-Jet 2300 2300L/h och AquaClear Powerhead 110 3700L/h, nån som har dåliga/bra erfarenheter? och räcker 2300 l/h åt troffar? Kan även slänga in en fluval 4+ bakom filterkammaren då jag har en liggandes.
                  Mvh Johanna

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #10
                    Ursprungligen postat av johanna87
                    Aquarium Systems New-Jet 2300 2300L/h och AquaClear Powerhead 110 3700L/h, nån som har dåliga/bra erfarenheter? och räcker 2300 l/h åt troffar? Kan även slänga in en fluval 4+ bakom filterkammaren då jag har en liggandes.
                    Mvh Johanna
                    Tror att bägge förslagen som du sa räcker. Jag har 3 pumpar till mitt 375l kar en på 1500, en på 950 och en på 750l/h och det fungerar bra.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av johanna87
                      Aquarium Systems New-Jet 2300 2300L/h och AquaClear Powerhead 110 3700L/h, nån som har dåliga/bra erfarenheter? och räcker 2300 l/h åt troffar? Kan även slänga in en fluval 4+ bakom filterkammaren då jag har en liggandes.
                      Mvh Johanna
                      Ett Fluval 4+ bakom filterkammaren funkar alldeles utmärkt. Sedan kan du komplettera med en streampump de är inte så stora så någonstans borde de gå att gömma. Exempelvis kan kan du sätta en liten bit slimline framför för att dölja pumpen.

                      Kommentar

                      • christer antonsson
                        Användare
                        • september 2002
                        • 183

                        #12
                        Ursprungligen postat av johanna87
                        Aquarium Systems New-Jet 2300 2300L/h och AquaClear Powerhead 110 3700L/h, nån som har dåliga/bra erfarenheter? och räcker 2300 l/h åt troffar? Kan även slänga in en fluval 4+ bakom filterkammaren då jag har en liggandes.
                        Mvh Johanna
                        Hej Johanna! Man brukar tala om att cirkulera 8-10 ggr vattenvolymen så jag skulle absolut köra på New Jet 2500 m filtermatta och en New Jet 1800 som extra cirkulation (koppla gärna diffusor på cirkulationspumpen)
                        Christer Antonsson

                        1800 liter Troffar:
                        Ikola
                        Pemba
                        Duboisi- Mazwa
                        Red Rainbow- Kapere

                        Kommentar

                        Arbetssätt...