Behöver hjälp med att "fylla" ett 222l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Behöver hjälp med att "fylla" ett 222l kar

    Har fått det fina nöjet att med någorlunda fira händer, göra om hemmets 222liter (110x45x45).
    De riktlinjer som finns är att det ska gå att ha 10-15+ invånare, det ska innehålla växter och det får gärna vara en fisk som är relativt enkel att sköta och få yngel på.

    Jag har tre alternativa inriktningar/teman som jag fnulat lite på.

    1) -Jullar
    För ett par veckor sedan startade jag en tråd om att jag eftersökte lämpliga invånare till ett 125literskar som också skulle göras om. Då fick jag tips om bl.a diverse Jullar.
    Efter lite efterforskning på Jullar blev jag lite smått förälskad i Julidochromis transcriptus och Julidochromis marlieri.
    Så en tanke som slagit mig att är köra på sådana. Men då dyker frågan upp gällande hur många man skulle kunna ha tillsammans i baljan, samt om de går bra ihop med växter.
    Vad jag sett och läst så har folk populationer på 5-6st i relativt små kar, men samtidigt tolkar jag texten på zoopet att det fodrar större kar om man trycka ner mer än ett par.

    2) -Pelvicachromis sacrimontis
    Min första tanke var att flytta över mitt par Pelvicachromis sacrimontis som går ensamma i ett av våra 125l kar. Då det är ett hörnkar blir ju som bekant bottenytan inte särskilt stor i förhållande volymen. Men de verkar leka och trivas bra ändå.
    Fast jag skulle som sagt gärna ge de lite större yta att röra sig på. Då är frågan bara vad man skulle kunna kombinera de med.
    Jag hade föredragit om man kunde trycka ner ett par till och sedan ytterligare någon art.

    3) -Munruvare
    Tjejen kom idag med förslaget att någon munruvare kanske vore skoj att ha.
    När hon sa detta började kolla lite på zoopet och fanns genast en som jag blev förtjust i. Nämligen Astatotilapia nubila, som troligen är en av de fräckare akvariefiskar jag sett.
    Nu har jag inte särskilt stor kolla på munruvare, så alla tips på ev invånare mottages med glädje.


    Som sagt så tages alla tips gladeligen emot.

    Tack på förhand!
  • endymion

    #2
    Nubila funkar säkert bra i det karet.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hur många skulle man kunna ha, samt vad skulle man kunna ha för kamrater till dom om man vill köra lite biotopaktigt?

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av bänke
        Hur många skulle man kunna ha, samt vad skulle man kunna ha för kamrater till dom om man vill köra lite biotopaktigt?
        Ca tio stycken är lagom. Den bästa att kombinera med är Astatoreochromis alluaudi, men den är lite i största laget för ditt akvarium även om det kan funka. Med alluaudi slipper du dessutom skräpsnäckor eftersom den äter upp dessa.

        Här har du en bild

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hur skulle det funka med Pundamilia nyererei?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av bänke
            Hur skulle det funka med Pundamilia nyererei?
            Det skulle kunna funka men risken är att det kan bli hybrider i karet i så fall. Dock så tror jag inte risken är överdrivet stor.

            Men så länge du inte ska spara några yngel är det ingen fara.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Okej, då kanske det inte är att tänka på. Vill gärna kunna få lite fin avkomma från de potentionella Nubilerna.
              Alluaudi tycker jag känns lite för stor.
              Hellre små livliga fiskar än stora som får karet att krympa.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ska du blanda victorior bör du veta var de kommer i från, och sedan blanda fisk som kommer från samma ställe. Nubilan är lite oklart var den kommer i från, troligtvis kommer akvariepopulationen från Anchor island. I så fall ska det gå bra att blanda med nyererei eftersom de också finns där.

                Det finns dock några andra säkra kort när man ska blanda varav alluaudi är ett. Lipochromis sp. "matumbi hunter" går också blanda med de flesta andra utan att riskera hybrider. Detta eftersom de lever av att äta ägg och yngel i naturen och därför inte är intresserade av att para sig utan bara att äta upp äggen. tillgången på dessa är dock begränsad, men de kan finnas hos Nol ciklidhobby.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Efter dagens auktion, där jag fick bevittna ett par Julidochromis marlieri kände jag att suget på ett par sådan ökade.

                  Är det ett par som gällar i ett kar av ovan nämnda storlek som gäller, eller går det att köra flera stycken?

                  Kommentar

                  • poujac
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen postat av bänke
                    Efter dagens auktion, där jag fick bevittna ett par Julidochromis marlieri kände jag att suget på ett par sådan ökade.

                    Är det ett par som gällar i ett kar av ovan nämnda storlek som gäller, eller går det att köra flera stycken?
                    Jag hade 6 st Julidochromis marlieri i ett 530L och det gick inte... ett par dominerad hela akvariet så dom 4 andra fick jag flytta.
                    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Det är lite så jag tolkat de beskrivningar som jag läst. Någon sa dock till mig att jag kunde ha 20 individer av Julidochromis ornatus i vårat kar.
                      Det tyckte jag lät väldigt mycket det. Å andra sidan kanske han syftade på just de unga exemplar som han hade.

                      Men finns det någon Tanganyika, som inte blir all för stor (-15cm) som går att ha i populationer på 5-6st i ett 110x45x45kar? Tänker om man kunde köra på t.ex. ett par Julidochromis transcriptus/Julidochromis marlieri och något gäng andra?

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av bänke
                        Det är lite så jag tolkat de beskrivningar som jag läst. Någon sa dock till mig att jag kunde ha 20 individer av Julidochromis ornatus i vårat kar.
                        Det tyckte jag lät väldigt mycket det. Å andra sidan kanske han syftade på just de unga exemplar som han hade.

                        Men finns det någon Tanganyika, som inte blir all för stor (-15cm) som går att ha i populationer på 5-6st i ett 110x45x45kar? Tänker om man kunde köra på t.ex. ett par Julidochromis transcriptus/Julidochromis marlieri och något gäng andra?
                        Paracyprichromis nigripinnis, fast du bör nog ha 10 individer. Jag har inte kollat resten av tråden, det kanske redan är någon som kommit med förslaget. Sedan tycker jag att du bör titta lite extra på Neolamprologus cylindricus. Om du kan hitta riktigt fina exemplar är det ett riktigt guldkorn. Grymt vacker!

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Thomas R.

                          #13
                          Ursprungligen postat av bänke
                          Är det ett par som gällar i ett kar av ovan nämnda storlek som gäller, eller går det att köra flera stycken?
                          Som de flesta andra Julidochromis så har de, när ett dominant par har bildats, en förmåga att slå ihjäl övriga artfränder. Visst, trycker du ner tillräckligt många individer så skyddas de av den stora gruppen. Men jag förmodar att du vill ha yngel på dem och då är det inte att föredra ett redan fullpackat akvarium.

                          Jag brukar köpa 5-6 ungdjur och låta dem para ut sig. Hinner jag med så plockar jag bort de "överflödiga" när ett säkert par har bildats.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...