Tjejen vill starta Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Tjejen vill starta Malawi

    Det är så här att min nya tjej fick igång mitt intresse för fiskar igen då hon ville ha ett sällskapsakvarium. Jag sa promt nej men startar gärna ett Tanganyika. Så det är beställt och klart. Men det ändrar ju inte det faktum att hon själv vill ha ett och det har uppgraderats från tetror och annat tjaffs till Malawi. Nu var det rätt längesedan jag själv hade malawi men vi har pratat om en uppsättning som jag gärna vill ha synpunkter på. Det ligger och skaver lite i färgkombinationer och vilka grupper som ska finnas med.

    Akvariet är plannerat att vara 80*80*60 (l*b*h) och rymmer då ca 380 liter. BtN ska fästas på två väggar och kanske på botten. Ett stort grottsystem ska finnas och en del simyta.

    Jag har tänkt att man kan ha 2 st Mbunas sorter, 1 Aulonocara, 1 Haplis i följande uppsättning:

    Mbunas
    L. trewavasae 6-8 st (Denna kommer vara en röd variant)
    L. Sp. Hongi 6-8 st (Blå och "rostig", ni vet hur den ser ut)

    Aulonocara
    A. Jakobfriebergi 4-6 st (Egentligen funkar vilken gul Aulonocara som helst)

    Haplis
    S. Fryeri 4-6 st (Den är blå)

    Med detta har vi försökt att få med färgerna Gul, Blå, Röd men också en bra mix av fisk som inte inkräktar för mycket på varandra.

    Men så kommer det en meningsskiljaktighet. Hon gillar verkligen den klassiska "Golden". Så får den plats i detta akvariet eller blir det för fullt då? Kanske man kan ta bort Auloncaran och ha 3 Mbunas och 1 Haplis bara istället?

    Har vi några experttips?
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Jag skulle nog ta bort aulonocaran. Golden är verkligen en toppenfisk. Lugn, snygg och tålig. Aulonocara kan vara vek. Det beror ju på art, men finns det några gula jacobfreibergi? Mina Otter point har visserligen gul bringa, men såååå gula är dom inte. Baenschi kommer inte att färga i det karet. (Jag har haft såna med mbunas) Finns i och för sig Stuartgranti maleri som är väldigt gul, men jag vet inte att säga hur tuff den är...

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Kanske ska ta bort Aulonocaran då. Så kör man 3 mbunas istället och 1 haplis.
      När jag var liten så var det alltid viktigt att man hade 1+2 eller 1+3 av malawi. Men när jag tittat i akvarieaffärer nu så säljs de nästan alltid i par. Har man gått ifrån det där då? Så man kanske lika gärna kan ha 3+3 istället för 2+4?

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Det brukar väl rekommenderas att man har 2+4 eller 2+5. Med flera hanar färgar dom ut bättre.
        Konstigt att en Tanganyikakille måste svara åt dig. Var är allt Malawifolk???
        I och för sig, så har jag några kar med Malawi nu också...

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Jag har själv en burk hemma som står tom och med måtten 80*80*60cm Skulle inte för mitt liv drömma om några haplisar då jag tycker burken är aldeles för kort.

          Enbart ett stort gäng Demasoni funderar jag över att ha i mitt. men det blir väl tanganyika till slut i alla fall.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Är inne på samma linje som Tege. 80x80 är en liten bottenyta för att satsa på den mix du föreslår. Jag tycker Haplis passar bättre om du har mer längd på burken, misstänker (utan personlig erfarenhet) att detsamma gäller L. trewavasae.

            Då färg verkar vara ett tema i ert val av fisk varför inte en grupp
            Ps. Saulosi. 3 hanar och 10-15 honor kanske skulle vara nåt


            Annars är din tjejs förslag på Golden bra och kanske 1-2 andra Mbuna varianter (som inte blir alltför stora) ex. Hongi och kanske Ps. Polit?

            Lycka till Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            Arbetssätt...