Scampi i räkmixen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Scampi i räkmixen?

    Har länge funderat på att köpa stora räkor scampi o ha i räkmixen istället för dom små vanliga räkorna. Frågan är vad är skillnaden på denna stora räka mot den vanliga räkan? Någon som vet/provat?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av doohan
    Har länge funderat på att köpa stora räkor scampi o ha i räkmixen istället för dom små vanliga räkorna. Frågan är vad är skillnaden på denna stora räka mot den vanliga räkan? Någon som vet/provat?
    Varför? Dyrt, oetiskt och miljöförstörande om det är tropiska jätteräkor du syftar på. Brukar de i affären vara skalade? Då missar du alla nyttigheter i skalet och huvudet/kroppen dessutom.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 22 februari 2010, 14:05.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Verkligen?

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Varför? Dyrt, oetiskt och miljöförstörande om det är tropiska jätteräkor du syftar på. Brukar de i affären vara skalade? Då missar du alla nyttigheter i skalet och huvudet/kroppen dessutom.
      Hade jag ingen aning om, Dyrt, nej billigt tycker jag i allafall, 49kr för 500gram skalade(därför). Hur 17 ska jag veta om dessa räkor är mer sällsynta än de vanliga räkorna? Och varför är det miljöförstörande? Och varför är det oetiskt?Tar alltid bort huvudet på de vanliga räkorna så att jag slipper få de grymma spröten med i mixen då de är väldigt svåra att mixa sönder helt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av doohan
        Hade jag ingen aning om, Dyrt, nej billigt tycker jag i allafall, 49kr för 500gram skalade(därför). Hur 17 ska jag veta om dessa räkor är mer sällsynta än de vanliga räkorna? Och varför är det miljöförstörande? Och varför är det oetiskt?Tar alltid bort huvudet på de vanliga räkorna så att jag slipper få de grymma spröten med i mixen då de är väldigt svåra att mixa sönder helt.
        Oetiskt då bönder luras att ta lån för att anlägga odlingar som endast ger avkastning några år och miljöförstörande då mangrove huggs ner och räkorna överfiskas http://www.naturskyddsforeningen.se/...sk/jatterakor/

        Jag brukar göra min mix enbart på huvud och skal. Stjärtarna äter jag upp. Detta har diskutterats innan men det är i huvudet och skalet näringen sitter, inte i köttet i stjärten.

        Obs, mitt svar gäller alltså endast tropiska jätteräkor/ tigerräkor. Det kanske finns annat som säljs under namnet scampi.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • maj 2008
          • 197

          #5

          Mangroveskogar förstörs

          Räkodlingarna utarmar naturen där dammarna grävs ut till odlingarna och därmed förloras ett antal så kallade ekosystemtjänster. En del av räkodlingarna anläggs i mangrove som då inte kan längre tjäna som stormskydd, vattenfiltrerare eller barnkammare för fisk och skaldjur, vilket även drabbar jätteräkorna själva.

          Odling av räkor och fisk i tropiska kustområden beskrivs ofta som ett miljövänligt sätt att bekämpa fattigdom, men i själva verket har odlingen negativa konsekvenser för både lokalbefolkningen och miljön. I en avhandling som granskas vid Uppsala universitet den 15 februari har kulturgeografen Daniel A. Bergquist studerat hur policies för hållbar utveckling kan slå så fel.
          http://www.dn.se/nyheter/sverige/rad...rakor-1.347731
          - Det finns en direkt koppling mellan konsumtionen av jätteräkor i Sverige och skövlingen av mangroveskog i Thailand och Indonesien. Vill man skydda naturen och hjälpa lokalbefolkningen ska man sluta äta jätteräkor, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska naturskyddsföreningen.
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Och

            jag som trodde Ica var etiska Men dom säljer skalade jätteräkor för liten peng. Även Lidl säljer dessa räkor, och det lär då säkert vara fler som säljer dessa räkor till det svenska folket. Inte lätt att ha koll på allt och jag är väll kanske godtrogen som antar att det som finns att köpa på Ica är ok att handla!

            Har ej kollat ursprung då jag ej hade med mig förstoringsglas och kunde ej läsa på etiketten,

            Rädslan för skal ligger ju i att jag har hört skräckex på att fisk har fått spröt som stuckit ut ur fisken pga dåligt mixad räkmix. Sedan har jag tropheus och dom har ju dessutom långa tarmar som maten skall passera, därmed så är jag extra försiktig......

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av doohan
              jag som trodde Ica var etiska Men dom säljer skalade jätteräkor för liten peng. Även Lidl säljer dessa räkor, och det lär då säkert vara fler som säljer dessa räkor till det svenska folket. Inte lätt att ha koll på allt och jag är väll kanske godtrogen som antar att det som finns att köpa på Ica är ok att handla!

              Har ej kollat ursprung då jag ej hade med mig förstoringsglas och kunde ej läsa på etiketten,

              Rädslan för skal ligger ju i att jag har hört skräckex på att fisk har fått spröt som stuckit ut ur fisken pga dåligt mixad räkmix. Sedan har jag tropheus och dom har ju dessutom långa tarmar som maten skall passera, därmed så är jag extra försiktig......
              Man ska inte tro på allt man hör.
              Kör min mix med hela räkor skal spröt precis allt en gång genom köttkvarn. Inga problem hitintills, varför skulle fisken stoppa i sig vassa saker som sen punkterar dom inifrån? Mig har det då aldrig hänt tror den risken är väldigt liten.
              Köp dom räkor som är absolut billigast men det ska vara med skal och huvuden.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Näe

                det verkar så

                Jag kör mixer och det är då möjligt att missa ett spröt på ett par tre mm som blir kvar i mixen. Sedan vet jag inte hur väl en hungrig glupsk troffe kollar matten när den stoppar i sig den?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Fiskars tarmar är otroligt tåliga. Jag har aldrig hört talas om att räkspröt sticker genom magen på en fisk och de allra flesta skalar inte räkorna. Däremot är det en del som oroar sig. Nästa gång du köper en hel fisk, ta då ur den och klipp upp tarmen. Testa sedan att trycka din allra vassaste kniv genom tarmen utan att hålla tarmen mot ett underlag. Testa sedan med en vass nål. Nu kan du testa mot en skärbräda. Du kommar att bli förvånad. Min gissning är alltså att det inte bara är fullständigt osannolikt att ett spröt sticker genom magen, jag tror att det till och med kan vara omöjligt.

                  Det handlar inte om att de inte stoppar i sig spröten. Det gör de, men de skadar dem knappast.

                  (Om nu jag skulle ha fel så kan ni hoppa på mig)
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #10
                    Ola har helt rätt att spröten från räkorna skulle skada fiskens tarmar är inte sannolikt. Skalen består bl.a. av kitin, och många fiskar som äter kräftdjur (eller t.ex. fjäll) har med stor sannolikhet hög aktivitet av enzymet kitinas, som bryter ned kitin (vi undersöker det just nu). Det som inte är helt klart är om det är fiskarna i sig som har denna aktivitet eller om det är mikro-floran i mag-/tarmsystemet som har den. Troligen sker nedbrytningen dessutom tidigt, ev. redan i magsäcken eller strax efter så då skadas inte de ,som Ola poängterar, kraftiga tarmarna (om de är friska).

                    Ang. jätteräkor; många produktionssätt är säkerligen inte miljövänliga, ekologiskt hållbara eller till nytta för den fattiga lokalbefolkningen. MEN det finns sådana uppfödningar som är det så man skall vara lite försiktig med att direkt avfärda dessa produkter.

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Ja

                      Det var ju matnyttig info om fiskar o deras tarmar. Ska prova o mixa hela räkorna denna gången, Men! Jag kommer att klippa bort de där ca 4st grova spröt som står rätt ut under huvudet/munnen. Dom är stenhårda o ser hårdsmält ut

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av doohan
                        Det var ju matnyttig info om fiskar o deras tarmar. Ska prova o mixa hela räkorna denna gången, Men! Jag kommer att klippa bort de där ca 4st grova spröt som står rätt ut under huvudet/munnen. Dom är stenhårda o ser hårdsmält ut
                        El så kan du ha dem som en måttstock på att smeten e färdigmixad. När du märker att spröten är nermalda/mixade alltså.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag läste detta idag vilket faktiskt gör att vi INTE SKA använda jätteräkor i mixen.

                          "Jätteräkor kan sprida virus
                          Agna inte med tigerräkor och släng inga skalrester i vattnet! Med de enkla råden hoppas svenska myndigheter kunna stoppa ett virus som hotar hummer, kräftor och räkor."

                          Det är kanske läge för en notis i Ciklidbladet?
                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Ang. jätteräkor; många produktionssätt är säkerligen inte miljövänliga, ekologiskt hållbara eller till nytta för den fattiga lokalbefolkningen. MEN det finns sådana uppfödningar som är det så man skall vara lite försiktig med att direkt avfärda dessa produkter.
                          Billiga jätteräkor kan man nog avfärda. Som jag förstått det är det de asiatiska som är illa medan sydamerikanska är mycket bättre. Har någon mer info så kom gärna med den då jag är lite ringrostig. När jag läste Tropisk Ekologi eller om det var Naturvård i Uppsala så höll någon ett föredrag om hållbar räkodling i Ecuador. Men nu är ju inte jätteräkor vilken produkt som helst utan en av de värre som orsakar miljöförstöring och mänskligt lidande. Att tsunamin i Indonesien och Thailand hade så förödande effekt har har delvis skylts på jätteräkodlingar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Det står om det i kvällspressen också.Tycker man skall bojkotta dessa räkor och det fort,dom är onödiga.Text Tv med
                            mvh Mats
                            Senast redigerad av Mats; 23 februari 2010, 17:30.
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Medier så som kvällstidningar bör ju oxå bojkottas!
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...