uppfödning av Pelvicachromis sacrimontis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    uppfödning av Pelvicachromis sacrimontis

    Har sedan tre veckor ett par Pelvicachromis sacrimontis som går tillsammans med en ancistrus i ett 125l kar.
    Under den senaste veckan har honan börjat spendera allt mer tid inne i kokosnötsgrottan och hanen står allt jämt utanför. Dock kan de båda vara ute och simma runt lite kortare stunder.
    Och kommer ancistrushonan för nära så jagas hon bort nästan omgående.

    Nu är detta min första erfarenhet av ciklider, så jag tänkte höra om någon kunde berätta lite om hur de leker, vilken temp som är optimal. Just ang temp har jag hört versioner som sagt endera att 23-24 är bäst medans någon annan har sagt 27-28. Samtidigt sa någon att om att om man INTE vill ha lek så är det 25 grader som gäller för då fösvinner all leklust.


    tacksam för svar
    Senast redigerad av Gäst; 10 februari 2010, 14:57.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Hej och välkommen till forumet.

    Det låter som att du har lek i akvariet.
    Då fisken är grottlekare söker den lugna och skyddade ställen att lägga sim rom på.
    Denna kläcker på runt 3 dagar och är larver (ej fullt utvecklade fiskar) i 3-4 dagar. Så om allt går som det skall kommer du snart ha en svärm små yngel som lotsas genom akvariet av sina föräldrar.
    Mycket intressant och kul att följa.

    Angående temperaturen så har den ingen betydelse runt 23-27 grader.

    Vad som däremot är viktigt är ph-värdet. Har man otur så kan man få bara honor eller hanar beroende på vilket ph-värde man odlat fisken i.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Idag tycker jag mig dock ha sett både honan och hanen simma runt i hela karet. Hanen har dock hängt ganska mycket precis utanför öppningen till grottan.
      Nu är iofs karet ett hörnkar och grottan sitter mitt i. Så vart de än simmar så är de aldrig särskilt långt ifrån grottan.

      Jag tycker mig även kunna se att honans bakparti har blivit något mörkare än vad det brukar vara.

      temp 24.5 och ph 6.8-7.2 (enligt sticka). Har matat med 1/4 cycklopstärning och har även tänkt byta en hink vatten.

      All good?

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av bänke
        All good?
        Själv hade jag inte bytt vatten de närmaste dagarna.
        Är det larver i grottan kommer dessa snart fram och all stress och störningar skall undvikas
        Så är det bara att hålla tummarna och avvakta.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Okej. Då skippar jag vattenbyten den närmate tiden då.
          Kan det vara så att det är larver i grottan även om de, till synes, lämnar grottan utan bevakning? (Nu tror jag ju iofs att de har ett falköga på grottan iaf, och det är ju som sagt bara en ancistrushona i karet att hålla reda på.)
          Hanen har jagat omkring hona en del under dagen.


          Lämplig föda för ev yngel?

          Tack för dina svar förresten Anders!
          Senast redigerad av Gäst; 11 februari 2010, 06:09.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av bänke
            Lämplig föda för ev yngel?
            Bästa fodret är nykläckt artemia enligt mig.
            Är dock lite bökigt om man aldrig gjort det förr.

            Näst bästa fodret är skalade artemia ägg. Säljs i små burkar.
            Blötlägg i några minuter och sug upp i en luftslang och låt artemian "regna" ner över svärmen.
            Bus enkelt och bra.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Det verkar inte ha blivit några yngel den här gången. Mestadels simmar de nu omkring tillsammans i karet. Hanen brukar dock ibland ta sin tillflykt till grottans mynning när man närmat sig karet allt för hastigt.

              Hur lång tid går det mellan lekarna? Och hur kan jag på bästa sätt trigga igång en lek?

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av bänke
                Hur lång tid går det mellan lekarna? Och hur kan jag på bästa sätt trigga igång en lek?
                Tråkigt att det inte blev något.
                -3 till 4 veckor, beroende på fisk och vatten kondition.
                -Vatten byten, ev något svalare h2o än det som finns i baljan. idag.
                -Bra hög kvalitativt foder, tänkte för en stund skriva nyfångade vattenloppor men det får vänta till våren?!
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Hej bänke o välkommen till ciklidforumet

                  De flesta ciklider behöver några lekar för att lyckas. Kör på som vanligt o sköt dina vattenbyte o fasta rutiner. Om du inte får lek på några månader så testa då med att ändra något, t.e.x skippa matning fyra-fem dar, gör ett vattenbyte med kallare vatten än vanligt precis som Anders säger.

                  Men var inte otålig för förr eller senare kommer leken igång
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Tack för svaren! Då ska jag tålmodigt fortsätta med vattenbyten och servera de så bra mat som jag kan tillgå.

                    När jag ändå har en tråd uppe ang mina sacrimontis tänkte jag höra om det går att slänga in någon annan fisk i karet för att ge de lite sällskap (tips?). Har hört att de blir mer skygga om de går ensamma. Men å andra sidan skulle väl ett par andra fiska i karet reducera antalet ev yngel.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Verkar leka nu igen...

                      När vi ger dom mat simmar honan snabbt fram och plockar åt sig av den frysta artemian och sedan simmar hon raskt in i grottan. Hon är även ovanligt mörk och blir lite stirrig när man står och tittar in i karet.

                      Är det så att hon vaktar yngel eller?

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        uppar lite igen....

                        Hon hänger förresten ganska mycket utanför grottan nu. men det verkar pågå något i grottan då hon "vilar" en del på dess botten.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Yngel!
                          Ett helt gäng småttingar föses nu runt av morsan.
                          Dock blir jag lite orolig när det ser ut som att både farsan och morsan ibland naffsar åt sig en liten rackare.
                          Hur ser nu chanserna ut att jag kommer ha några som överlever småttingstadiet? Morsan är VF och farsan är F1 om det nu förbättrar oddsen, vilket jag har för mig att jag hört iaf om andra fiskar.


                          Phvärdet är förövrigt kanske något lite för högt. Är yngeln redan könsutvecklade när de föds?
                          Senast redigerad av Gäst; 14 mars 2010, 17:01.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av bänke
                            Yngel!
                            Ett helt gäng småttingar föses nu runt av morsan.
                            Dock blir jag lite orolig när det ser ut som att både farsan och morsan ibland naffsar åt sig en liten rackare.
                            Hur ser nu chanserna ut att jag kommer ha några som överlever småttingstadiet? Morsan är VF och farsan är F1 om det nu förbättrar oddsen, vilket jag har för mig att jag hört iaf om andra fiskar.


                            Phvärdet är förövrigt kanske något lite för högt. Är yngeln redan könsutvecklade när de föds?
                            Grattis till ynglen!
                            Alltid roligt att få avkomma.
                            Att föräldrarna naffsar åt sig en rackare innebär inte att dom nödvändigtvis äter upp ynglet utan föräldrarna putsar sina små. Detaljstudera detta och se om det stämmer.
                            Har du inte allt för glupska kompisar i baljan så kommer om allt går som det skall ett större antal yngel att klara sig.
                            Att odla på VF + F1 känns som en kanon sammansättning ur alla synvinklar.
                            När det gäller könsutvecklingen så är den redan satt nu. Men du kan ju alltid sänka ph-värdet till kull nummer 2. För att på det viset gardera dig.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              tackar!
                              Okej. Ja då ska jag ta spana i de lite mer noggrant i morgon. Både hanen och honan verkar vara väldigt måna om att de får med sig alla de små liven när de simmar runt, så de ger ingen hotfull bild. Men man blir ju alltid lite orolig för de små

                              Paret har under den senaste månaden gått ensamna i karet. Så något direkt hot finns där nog inte.

                              Vad kallar man då en fisk med VF-morsa och F1-farsa? F1,5?

                              jo, den tanken har slagit oss att nu försöka få ner pHvärden lika mycket under vad som är rekomenderat, som det nu ligger över. Då borde det ju rent logiskt bli ungefär 50/50.
                              Ska dra igång lite atermiaodling i morgon har vi tänkt. Så då ska de få mumsa lite finkäk.

                              Appropå mat. Hur ofta/mkt per ggr ger ni era yngel mat?
                              Och hur gör ni med vattenbyten?
                              Senast redigerad av Gäst; 15 mars 2010, 06:05.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...