En duktig duboisihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    En duktig duboisihona?

    Hej

    Nu ska jag berätta om en intressant grej.

    Jag rörde till det lite med ett par ruvande duboisihonor. Så här gick det: Först fångade jag en och flyttade henne till ett spottkar. Hon spottade två yngel i håven och sedan tre till i spottkaret. Nå, tänkte att hon tar upp dem så småningom. Fångade sedan nästa hona. Också hon spottade i håven och jag beslöt att tömma henne och släppa ner hennes yngel i spottkaret där den första honan gick med sina yngel.
    På två dagar hände inget, men idag har hon tagit in alla tio ynglen i munnen.

    När jag var nere och matade släppte hon ut sina egna fem yngel, men inte den andra honans fem yngel. Det är aningen storleks- och utvecklingsskillnad på dem, inte mycket men just så jag ser det. Hennes egna har ingen gulesäck kvar, de andra har en liten aning, egentligen bara som en orange rundning neråt på buken.

    Kan hon känna skillnad och veta att de yngre inte är klara ännu? Eller är det här bara en slump?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Kul! Har oxå sett det på bla tropheus.
    Skulle gissa att det är ynglen som känner att de inte e "mogna" än att lämna munhålan,alternativt att de mer outvecklade blir ivrigare att simma "motströms" sas om de försöks släppas ut med tvång...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Hej!
      Intressant beteende helt klart.
      Moderkänslorna är starka i en sund fisk att hon plockade upp den andra honans yngel, förvånar inte. Att hon sen ruvar dessa längre tror jag inte är en slump utan ett bevis på att naturen är smartare än vi tror.
      En fantastisk akvaristisk berättelse som du upplever och delar med dig av.

      Kan berätta att en O.ventralis Mtoto ruvade en vecka gamla Lamprichtys
      tillsammans med sina egna yngel i ett spottkar. Spottade sedan ut allihop när ventralisen var redo.
      Saknar fullständigt all logik men skall det ruvas så skall det var nog mottot för denna fisk.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Intressant beteende helt klart.
        Moderkänslorna är starka i en sund fisk att hon plockade upp den andra honans yngel, förvånar inte. Att hon sen ruvar dessa längre tror jag inte är en slump utan ett bevis på att naturen är smartare än vi tror.
        En fantastisk akvaristisk berättelse som du upplever och delar med dig av.

        Kan berätta att en O.ventralis Mtoto ruvade en vecka gamla Lamprichtys
        tillsammans med sina egna yngel i ett spottkar. Spottade sedan ut allihop när ventralisen var redo.
        Saknar fullständigt all logik men skall det ruvas så skall det var nog mottot för denna fisk.
        Jäkligt kul(intressant tråd)..

        Anders hur gick det till?
        CA

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Anders hur gick det till?
          Vid det tillfället hade jag mycket Lamprichtys yngel och när O. Ventralisen hade tuggat i tre veckor tänkte jag att hon skulle få ett lungt och fidfullt spottakvarium. Stoppade i (om jag inte minns fel 5 st) 6-7 mm stora då jag trodde att yngel i spottkaret skulle minska stress nivån.
          Men döm om min förvåning när Killi ynglen var borta dagen efter.
          Ventralishonan var tjock och go och såg väldigt nöjd ut.
          Då jag alltid matar sista veckan med nyckläckt artemia (honan plockar i sig detta) så efter ytterligare en vecka spottar hon 17 st egna och 5 st killi.
          Alla yngel var välmatade och sunda.
          En udda historia på munruvare.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ett bokkapitel ni kan kolla in. http://books.google.com/books?id=dRX...age&q=&f=false
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Idag släppte hon för första gången ut alla ynglen.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              Arbetssätt...