Aulonocara akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Aulonocara akvarium?

    Det jag undrar över är hur ett optimalt akvarium för aulonocara stuartgranti
    skall vara ?. Jag har vid flera tillfällen läst att för att de skall färga bra bör de vara kungar i karet. Min slutsats är att om de är ensamma ciklider så är de väl säkert kungar ??. Min ide är att i ett 245 liters burk 124 x 45 x 45 ha enbart
    aulonocara stuartgranti. Frågan är skall man ha 2+2, 3+3 elller 3+7 eller rentav
    7+3 ( Albin brukar ju skriva att för viktoria går det ofta lika bra med fler hanar än honor). I övrigt så funderar jag på lite sällskap av icke ciklider som gillar högt ph tex neonregnbåge, svärdbärare. Ja vad tror ni om hur en optimal burk för auloncara bör vara ?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    att de går själva utan andra ciklidarter som tjafsar med dom är säkert en bra början iallafall, volymen kunde vara större men ja tror det går bra med det du har, kanske tanganyika-killi som kan bli väldigt fina kan vara ett bra sällskap.Antalet på stuartgranti är ja lite osäker på men det finns andra här som vet det..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #3
      Aulonocara är min....

      ......absoluta favoritfirre från Malawisjön och deras behov av lugna akvariekompisar stämmer bäst på Al. Stuartgranti medans Jacobfreibergi varianter och även sp. Lwanda klarar av tuffare sällskap.

      Alfahannen färgar alltid lite bättre om den har 1-2 hanar till att bråka med.
      I din burk skulle jag prova med 3 hanar och lika många honor.

      I den skulle du också kunna ha några Lethrinops, alt några av de mindre från Copadichromis släktet. Jag har vid ett flertal tillfällen haft mina med vanliga Golden och det har alltid fungerat ypperligt.

      Förslag på inredning: 2-3 halvstora grottor samt öppna sandytor.

      Lycka till Björn H
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Ja du Håkan, vad säger man? Copadichromis och golden som sällskap. Låter som att stuartgranti definitivt är en fisk för dig...

        PS: För alla som inte vet, så odlar Håkan golden och har copadichromis.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tänkte låna tråden lite hoppas det ej gör något.

          Vad tycker ni om denna inredning? Tycker nämligen mina Aulonocara stuartgranti "shilumba" (Om det nu är shilumba min andra hane va mycke blåare) är aningen blyga osv.

          Är ju säkerligen pga för lite fisk i burken. Men jag skall fixa till lite kompisar till dem vet dock ennu ej exakt vad det blir. Men lutar år firefish. Eller förslag om någon har det är välkommet då helst aulonocara

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Det jag undrar över är hur ett optimalt akvarium för aulonocara stuartgranti
            skall vara ?. Jag har vid flera tillfällen läst att för att de skall färga bra bör de vara kungar i karet. Min slutsats är att om de är ensamma ciklider så är de väl säkert kungar ??. Min ide är att i ett 245 liters burk 124 x 45 x 45 ha enbart
            aulonocara stuartgranti. Frågan är skall man ha 2+2, 3+3 elller 3+7 eller rentav
            7+3 ( Albin brukar ju skriva att för viktoria går det ofta lika bra med fler hanar än honor). I övrigt så funderar jag på lite sällskap av icke ciklider som gillar högt ph tex neonregnbåge, svärdbärare. Ja vad tror ni om hur en optimal burk för auloncara bör vara ?
            Jag skulle skulle satsa på ca 10 par, det kan bli grymt snyggt, eventuellt lite färre honor och sedani med 8-10 golden om du väljer en blå SG.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Tjenare!

              Ska abbsolut ej tillfrågasätta din kunskap. Men blir det inte väl mycket med fisk 10 par A + 8-10 Golden?

              Min hane är ca 15 cm som ex.


              Men det fungerar alltså med flera hanar har hört att dem slår ihjäl varrandra i ett mindre akvarium och 245L räknar iaf jag som mindre akvarium.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Dev
                Tjenare!

                Ska abbsolut ej tillfrågasätta din kunskap. Men blir det inte väl mycket med fisk 10 par A + 8-10 Golden?

                Min hane är ca 15 cm som ex.


                Men det fungerar alltså med flera hanar har hört att dem slår ihjäl varrandra i ett mindre akvarium och 245L räknar iaf jag som mindre akvarium.
                Byter man vatten och har bra filter är det inga problem. Har du på 15cm bör du börja mata mindre, det är lätt att göda dom stora o feta i fångenskap.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ska nog köpa in 2 hanar till så jag har 3.3 sedan något annat troligen firefish. Aulonocara är den underbaraste Malawi´n man fasnar mer och mer. Jag fick min hane som jag har vuxen ca 15cm min förra hane va 13cm honorna ca 10cm.

                  Jag byter vatten 30% 1ggr/v.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dev
                    Ska nog köpa in 2 hanar till så jag har 3.3 sedan något annat troligen firefish. Aulonocara är den underbaraste Malawi´n man fasnar mer och mer. Jag fick min hane som jag har vuxen ca 15cm min förra hane va 13cm honorna ca 10cm.

                    Jag byter vatten 30% 1ggr/v.
                    Jag skulle nog byta mer vatten faktiskt... jag tycker fisken färgar ut bättre med riktigt rent vatten.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hur mycket och ofta bör man byta om man skulle ha 20 stycken. Har nämligen 250L burk. Jag har bara 1.3 just nu. Hanen jag har tycker jag är blaskig i färg kanske beror på att han skulle vara 10år enligt säljaren. Min förra va helt metalicblå.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dev
                        Hur mycket och ofta bör man byta om man skulle ha 20 stycken. Har nämligen 250L burk. Jag har bara 1.3 just nu. Hanen jag har tycker jag är blaskig i färg kanske beror på att han skulle vara 10år enligt säljaren. Min förra va helt metalicblå.
                        En gammal fisk som kanske inte fått ett riktigt bra foder och som kanske stor del av sitt liv simmat runt i mycket nitrat blir inte så bra i färgen...

                        Orkar du tycker jag du ska byta kanske 30-40% 2gånger i veckan, lite mer bök men fisken håller sig snyggare.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Thommy
                          Användare
                          • februari 2011
                          • 84

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dev
                          Tänkte låna tråden lite hoppas det ej gör något.

                          Vad tycker ni om denna inredning? Tycker nämligen mina Aulonocara stuartgranti "shilumba" (Om det nu är shilumba min andra hane va mycke blåare) är aningen blyga osv.

                          Är ju säkerligen pga för lite fisk i burken. Men jag skall fixa till lite kompisar till dem vet dock ennu ej exakt vad det blir. Men lutar år firefish. Eller förslag om någon har det är välkommet då helst aulonocara
                          firefish e kanon lugna åtmindstonde hoss mej,har du ingen bakgrund man ser fönstret mm,som brukar la rekomendera å ha en sida med något så fisken kan gömma sig lite.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Jo det har jag dock ej ditsatt på bilden. Har solfilm bak och på ena kortsidan nu. ska in en egen gjord bakgrund va det lider.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...