Golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    Golden?

    Satt och kollade lite i artregistret efter att jag gjort vattenbytet och tänkte skriva upp de riktiga namnen på fiskarna jag har....
    Då kom jag på att mina "golden" jag köpt på två olika ställen vid olika tidpunkter inte är likadana!!!
    Dom senaste jag köpte har jag kommit fram till att det är labidochromis caeruleus, men dom äldre "golden" som dom hette när jag köpte dom har inget svart på fenorna, vad kan det vara? Någon som har förslag?
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Hej

    Det finns några alternativ om fiskarna är helt gula. Då får man gå på kroppsform, huvudform och munform. Tänker i första hand på honor av Metriaclima sp. msobo eller Pseudotropheus saulosi.
    Det skulle hjälpa med en bild.

    Ett tråkigare alternativ är att det är sönderavlade Golden som förlorat det svarta i fenorna.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det skiljer en del beroende på vem som odlat dem och vilken kön det är också.

      Kommentar

      • Pelle Linerzén
        Användare
        • november 2005
        • 106

        #4
        Kan inte lägga in bilder här, så det får bli en vink mot ciklid.se

        Som sagt, kassa bilder, men ska försöka få till bättre i morgon
        Hoppas någon eminent person kan hjälpa mej urskilja om bägge fotona föreställer labidochromis caeruleus.....
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Njaaa...
          får se imorgon då.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Ursprungligen postat av räven
            Satt och kollade lite i artregistret efter att jag gjort vattenbytet och tänkte skriva upp de riktiga namnen på fiskarna jag har....
            Då kom jag på att mina "golden" jag köpt på två olika ställen vid olika tidpunkter inte är likadana!!!
            Dom senaste jag köpte har jag kommit fram till att det är labidochromis caeruleus, men dom äldre "golden" som dom hette när jag köpte dom har inget svart på fenorna, vad kan det vara? Någon som har förslag?
            Jag har sett golden som är helgula, någon variant som asiaterna "lyckats" få fram. Tror att Sunbeam i Singapore har den helgula varianten.

            De kallar den Labidochromis Caeruleus (Yellow).
            Senast redigerad av maltandis; 07 februari 2010, 22:03.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Ursprungligen postat av räven
              Kan inte lägga in bilder här, så det får bli en vink mot ciklid.se

              Som sagt, kassa bilder, men ska försöka få till bättre i morgon
              Hoppas någon eminent person kan hjälpa mej urskilja om bägge fotona föreställer labidochromis caeruleus.....
              som sagt bilden e ju inte knivskarp, men med den pannformen e det garanterat inte nån Golden, kanske en salousi men det är ju svårt att avgöra
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Räkan
                Användare
                • februari 2009
                • 25

                #8
                Bilden var lite sudig men det såg ut som att munnen har Lite större läppar och har en mun som pekar lite snett neråt ,
                jag skulle tro att det kan vara en M.interruptus hona då hannen ska vara blå.
                men jag kan ha fel. svår att avgöra.
                Ingen kan allt, men alla kan något.

                Kommentar

                • Pelle Linerzén
                  Användare
                  • november 2005
                  • 106

                  #9
                  Ny bild: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=4207.new
                  Blir inte bättre bild med den mobilkameran jag har, och fiskrackarn vill ju inte fotas heller
                  Tyckte faktisk att hon var lik http://images.google.com/imgres?imgu...a%3DX%26um%3D1 nu när man tittar?
                  Pånyttfödd med 400 liters malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...