Lätt odlad malwi eller tanganyika ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jost
    Användare
    • januari 2010
    • 14

    Lätt odlad malwi eller tanganyika ciklid?

    Har ett 240 l malawi kar just nu men ska köra igång ett 600 l kar som de flesta individerna i 240 karet ska flytta till. Tänkte använda 240 l karet till lite yngel kar som honor kan spotta ut sin yngel men så skulle jag gärna vilja ha någon ciklid som jag kan ha där permanent och göra lite odlingsförsök till. Detta är mest för skoj skulle och inte speciellt seriöst odlingsprojekt.

    Jag söker nån ciklid som lite kommer jaga runt efter vartenda litet yngel som släpps i från de andra ciklider och som samtidigt är lätt odlad så man kan hålla en hel del yngel med. De som jag funderat lite på just nu är:

    Någon typ av Julidochromis

    Någon typ av Prinsessor

    Dessa var de första som dök upp i huvudet då dessa tar bra hand om sina yngel. Men vill gärna ha fler förslag och tips

    Tack på förhand
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Någon snäckskalslekare kanske. Jag skulle nog undvika både prinsessor och jullar. Misstänker att nyspottade malawiyngel skulle bli godis i båda fallen (om du inte inreder riktigt smart och räknar med att en stor del av varje kull blir uppäten). Någon Cyprichromis (inte jumbo) eller Paracyprichromisvariant kanske skulle fungera med.

    /Jocke

    Kommentar

    • Jost
      Användare
      • januari 2010
      • 14

      #3
      Suttit och läst på olika sidor nu konstant och det verkar som det får bli snäcklekare. Hur är det med att utfordra dem? Ska man köra artemia eller klarar de sig med större foder som söndersmulat flingfoder? Vilken art är bäst om man ska sälja till affärer?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Snäcklekare är starkt revirhävdande och att släppa ned en hona som ska släppa ifrån sig sina yngel där skulle inte jag tycka vore idealt.

        Kommentar

        • Jost
          Användare
          • januari 2010
          • 14

          #5
          Men med tanke på att karet är 240 l och vad jag uppfattat så tar inte snäcklekare så stora revir, så borde en malawi hona som är större inte ha några större problem. Eller hur menar du?

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Jost
            Suttit och läst på olika sidor nu konstant och det verkar som det får bli snäcklekare. Hur är det med att utfordra dem? Ska man köra artemia eller klarar de sig med större foder som söndersmulat flingfoder? Vilken art är bäst om man ska sälja till affärer?
            Du får fundera lite på vilken typ av snäckskalslekare du är ute efter. Vissa arter är kolonilevande (exempelvis multifasciatus, similis). Då är det bara att ösa ner snäckskal vid en långsida. Fiskarna kommer då att hålla sig där. Andra arter är ganska rejält revirhävdande runt sitt egna snäckskal, och då gäller det att sprida ut skalen i hela karet, och helst placera någon sten som skymmer sikten för fiskarna ( exempel på dessa arter är ocellatus, stappersi). Sedan finns det brevisen där hona och hanne bor i samma snäckskal. Av dessa kan man få rum med ganska många på liten yta. De upplever jag som snälla. Det finns även några arter som blir ganska stora, och de är kanske inte aktuella med tanke på malawiyngel (callipterus, boulengeri).

            Vad det gäller lättheten att bli av med yngel varierar det nog från var man bor och hur många som odlar dem just där, samt hur många som håller Tanganyika. I Göteborgsområdet bör du väl bli av med fisk betydligt lättare än vad t.ex. jag blir av med fisk här i Blekinge. Om du vill läsa en artikel om snäckskalslekare kan du kolla min zoon. Den är väl inte jättebra, men du kan väl få något tips kanske.

            /Jocke

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Snäcklekare är starkt revirhävdande och att släppa ned en hona som ska släppa ifrån sig sina yngel där skulle inte jag tycka vore idealt.
              En kolonilevande ciklid i ena hörnet, samt endel sten för malawiyngel att gömma sig i andra bör fungera tycker jag. Sedan går det ju att låta honan spotta i någon form av kasse om man vill det (där kan även de små få växa någon vecka innan man slänger ner dem i karet).

              /Jocke

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                En kolonilevande ciklid i ena hörnet, samt endel sten för malawiyngel att gömma sig i andra bör fungera tycker jag. Sedan går det ju att låta honan spotta i någon form av kasse om man vill det (där kan även de små få växa någon vecka innan man slänger ner dem i karet).

                /Jocke
                Jo det förstår jag, men man får ändå betänka att man utsätter honan som släpps ned för onödig stress när hon har fulla munnen med yngel som hon ska försöka släppa ut. Precis som du beskriver så kan det fungera bra om man lyckas bygga olika avsnitt i karet som ger tydliga revir för eventuella snäckskalslekare att hålla till.

                Nu råkar dessa även ha en egen fri vilja så de kan förändra karets struktur om de vill flytta sitt revir från den plats du själv valt till dom.

                Kommentar

                • Jost
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 14

                  #9
                  Det blir definitivt kolonilevande! Tänkte ha nån typ av kalksten som jag såg här om dagen och den såg ut som rena schweizerosten. Tänkte att det kunde funka bra som skyddsplats för yngel.

                  Skulle en hona spotta i nån kasse bara? Har uppfattat att de bara spottar ut dem om de känner sig bekväma. Och en balja borde ju inte vara så "bekväm".

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Jo det förstår jag, men man får ändå betänka att man utsätter honan som släpps ned för onödig stress när hon har fulla munnen med yngel som hon ska försöka släppa ut. Precis som du beskriver så kan det fungera bra om man lyckas bygga olika avsnitt i karet som ger tydliga revir för eventuella snäckskalslekare att hålla till.

                    Nu råkar dessa även ha en egen fri vilja så de kan förändra karets struktur om de vill flytta sitt revir från den plats du själv valt till dom.
                    Jo, det är helt sant. Men jag tycker det är värt ett försök. Jag har dock aldrig själv provat ett liknande upplägg, men i ett så pass stort kar skulle det nog kunna fungera.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Jost
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 14

                      #11
                      Jag ska göra ett försök så kan jag skriva om hur det gick senare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...