Tilapia snyderae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishimport
    Användare
    • december 2009
    • 53

    Tilapia snyderae

    Har 2 frågor om dessa.

    Har hört att Tilapia snyderae är rödlistade. Vad jag förstått detta så innebär det att det är import förbud på dessa ?

    I valet och kvalet pga plats tänkte jag höra om det finns något värde / efterfrågan på dessa fiskar.

    Odlingsvalör Brons ?

    Mvh
    Ponta
    Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
    http://Www.Pontax.se Min hemsida
    Parachromis
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Den är inte citeslistad, men upptagen som sårbar på IUCN's redlist.

    Efterfrågan är med största sannolikhet väldigt liten eftersom det är väldigt få om är intresserade av den hät typen av ciklider.

    Arten finns inte upptagen på SARF's valörlista.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Fishimport
      Användare
      • december 2009
      • 53

      #3
      Konstigt att intresset är så dåligt på dessa Så sjukt vackra

      tack för svar

      Mvh
      Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
      http://Www.Pontax.se Min hemsida
      Parachromis

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag skulle säga att de har sålt rätt bra med tanke på vilken typ av ciklid det är. Trots att jag inte sett fiskar i Sverige som håller lika hög klass som de jag sett i Tyskland.

        Kommentar

        • Fishimport
          Användare
          • december 2009
          • 53

          #5
          har googlat lite på dom men inte hittat några lika färggranna som mina dock e d ju svårt att avgöra på kort.


          mitt par

          mer röda på riktigt
          Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
          http://Www.Pontax.se Min hemsida
          Parachromis

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Arter som har små utbredningsområden och därmed få och små populationer blir automatiskt rödlistade. De behöver inte ha minskat i antal eller ha något specifikt framtida hot riktat mot sig. Det är inte förbjudet att handla med rödlistade arter. Torsken blev till exempel rödlistad pga kraftigt minskad populationsstorlek.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Fishimport
              har googlat lite på dom men inte hittat några lika färggranna som mina dock e d ju svårt att avgöra på kort.


              mitt par

              mer röda på riktigt
              Fast de du visar bild på ser ut som de flesta andra i Sverige. Jag måste försöka få tag på riktigt bra i Tyskland nästa gång eller i alla fall ta kort på dem.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det är främst när de är små som de är tokröda. Vi hade i Hull (tror det var F1or) och när de lekte i 3-4 cm storlek var de helt otroliga. När de blir större är de inte lika snygga.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det är främst när de är små som de är tokröda. Vi hade i Hull (tror det var F1or) och när de lekte i 3-4 cm storlek var de helt otroliga. När de blir större är de inte lika snygga.
                  Fast de som jag sett i Tyskland är tokröda som större också. Har för mig att Lamboi sa på stämman att snyderae finns i tre(eller om det var fler) olika färgmorfer i sjön, grön, grönröd och röd.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Har ett gäng över om någon är intresserad. Fin fisk, men inte _min_ fisk.

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Jag skulle vilja påstå att de som individer är extremt variabla i färgen över tid och sinnesstämning. Jag har tidigare postat bilder här på mina aveldjur, där ovandelen är koppargul och buken knallröd, med svarta markeringar. Extremt snygga. Samma individer går nu hos en handlare här runt hörnan och där är de riktigt tråkigt grågröna. Så såg de ut ibland hos mig också, när de inte var i lekstämning.

                      När de är i stämning är de snygga som bara den, och det kan nog ligga något i att de är allra snyggast som nyss könsmogna ungdjur, i 7-8 centimetersklassen. Mina var dock riktigt snygga även när de blev 12-13 centimeter. Sedan gjorde jag av med dem eftersom de hos mig utvecklade sig till extrema växtätare som tuggade crinumplantor ner till löken.

                      Mina lekpar finns nu till salu hos Akvarietjänst här i Malmö.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 08 februari 2010, 16:27.
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        När de är i stämning är de snygga som bara den, och det kan nog ligga något i att de är allra snyggast som nyss könsmogna ungdjur, i 7-8 centimetersklassen. Mina var dock riktigt snygga även när de blev 12-13 centimeter.
                        Undrar hur mycket matningen har med detta att göra. Förvuxen fisk är tappar ofta färg och de blir könsmogna vid 3-4 cm men växer sig ändå stora. Fishbase anger en maxstorlek på 5 cm så din uppgift på könsmognad på 7-8 låter väldigt mycket. Maxstorleken i Fishbase är inland bara ett exempel på storlek av könsmogen fisk och inte i närheten av vad de blir i naturen, men jag gissar ändå att de jag sett uppåt 20 cm (i Hull igen) inte hade en "naturlig" storlek.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Jag skulle vilja påstå att de som individer är extremt variabla i färgen över tid och sinnesstämning. Jag har tidigare postat bilder här på mina aveldjur, där ovandelen är koppargul och buken knallröd, med svarta markeringar. Extremt snygga. Samma individer går nu hos en handlare här runt hörnan och där är de riktigt tråkigt grågröna. Så såg de ut ibland hos mig också, när de inte var i lekstämning.

                          När de är i stämning är de snygga som bara den, och det kan nog ligga något i att de är allra snyggast som nyss könsmogna ungdjur, i 7-8 centimetersklassen. Mina var dock riktigt snygga även när de blev 12-13 centimeter. Sedan gjorde jag av med dem eftersom de hos mig utvecklade sig till extrema växtätare som tuggade crinumplantor ner till löken.

                          Mina lekpar finns nu till salu hos Akvarietjänst här i Malmö.
                          Men skulle inte du skriva en lekartikel till CB ( eller du kanske redan gjort detta ?)

                          Kommentar

                          • Fishimport
                            Användare
                            • december 2009
                            • 53

                            #14
                            Har oxå bara läst storlek upp til 5 cm tror det va nån zoopet artikel...
                            Tålamod är en fiskares bästa vän, inte akvaristens!
                            http://Www.Pontax.se Min hemsida
                            Parachromis

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Ursprungligen postat av HåkanM
                              Men skulle inte du skriva en lekartikel till CB ( eller du kanske redan gjort detta ?)
                              Jo det var planen, men det blev inga fler lekar. Jag tröttnade på att de åt upp all min anubias och crinum i mitt stora kar i vardagsrummet. Och grannen ovanför fick en läcka i sitt badrum så jag fick utrymma garderoben som jag inrett med en akvarieställning så då fanns det ingen plats för dem här hemma längre

                              Jag var förresten nere och såg avelsdjuren nere på Akvarietjänst. Där hade de börjat återfå en del färg igen och var riktigt snygga.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...