Bråkig hona, Prinsessan av Burundi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Bråkig hona, Prinsessan av Burundi

    Fick med ett gäng Prinsessan av burundi när jag köpte mitt förra kar. 9 stycken var det. Läste på lite om dem och fick se att den största av alla 9 troligtvis var en hona eftersom hennes fenor inte var lika långa som de andras. Detta betydde såklart att de andra 8 var hanar. Lite tokig könsfördelning? tänkte jag..
    Men nu är det så att Hanarna är hur snälla som helst medans honan är en riktig elaking. Igår hade hon lyckats hacka på den största hanen i karet så pass at det var djurplågeri att ens försöka hålla honom vid liv...
    Det är bara hon som håller på och är orolig att hon ska välja ett nytt offer nu. Någon som vet varför hon beter sig såhär?

    Tacksam för svar
    Hälsningar Jess
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Honor kan ha ihjäl hanarna, men jag gissar att du har könsbestämt dem fel.

    Det är mycket svårt att se skilnad på könen och fenorna funkar ofta inte alls. Den största har oftast inte längst då han/hon bråkar mycket. Ett bättre drag är att hanarna relativt sett har mer konkav panna medan honorna har mer konvex. Man kan även titta på könsöppningarna, men det är lite komplicerat och ska undvikas om man inte är van.

    Så slagsmålen är troligen mellan två hanar eller två honor, men även honor och hanar slåss.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • D-jess
      Användare
      • november 2009
      • 36

      #3
      Okej jag ska ta mig en närmre titt på pannorna! Men lite lustigt är det för jag har nämnligen aldrig sett någon naffsa på den största, och ändå har den kortast fenändor.. Hur vill Burundisarna ha det? Hur många hanar/honor?

      Tack för det snabba svaret
      Hälsningar Jess!

      Kommentar

      • Broddan
        Användare
        • februari 2008
        • 59

        #4
        Ett par brukar vara tillräckligt för att på relativt kort tid fylla de flesta akvarium.

        Dom är riktigt duktiga på vårda sina yngel och äldre större yngel inte bara tolereras utan de hjälper till med den ständiga utvidgningen av reviret. Detta är rätt intressant att titta på. Kan dock ge problem i längden för övriga invånare i burken då de trots sitt snälla utseende är riktigt aggressiva i sitt yngelvårdande.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Trodde arten/arterna gick bra tillsammans vilket inte verkar stämma in med din beskrivning!?, kommer ihåg när jag hade arten (Brichardi från burundi) så var det runt 15 st och gruppen blev en koloni och fungerade ypperligt men det var otänkbart att ha andra arter
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • D-jess
            Användare
            • november 2009
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av specmats
            Trodde arten/arterna gick bra tillsammans vilket inte verkar stämma in med din beskrivning!?, kommer ihåg när jag hade arten (Brichardi från burundi) så var det runt 15 st och gruppen blev en koloni och fungerade ypperligt men det var otänkbart att ha andra arter
            Förstår inte riktigt vad du menar?
            Just nu går dem ihop med andra snälla fiskar som ännu inte tagit någon skit från dem. Dock har dem inte lekt någon gång i mitt kar ännu.

            Hälsningar Jess

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Jag menar att arten är ovanligt enkel/kompatibel inom den egna arten med dess koloni bildande beteende och aggressivitet är i försvar/erövring och jag har aldrig hört talas om att de försöker döda varandra.., därför blir jag förvånad
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                Jag menar att arten är ovanligt enkel/kompatibel inom den egna arten med dess koloni bildande beteende och aggressivitet är i försvar/erövring och jag har aldrig hört talas om att de försöker döda varandra.., därför blir jag förvånad
                Nog försöker de döda andra vuxna när ett par etableras, eller snarare köra bort dem från sin klipphög. Kolonin som sedan byggs upp brukar vara harmonisk, men även där dödas hanar när de blir större om man inte tar ut dem och även honor om de inte lyckas ta revir inom hanens revir. Detta är ännu mer utpräglat hos N. pulcher enligt mig.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  Ja ok det var ju visserligen ett tag sen jag hade dom men kan det vara så att det inom princess-komplexet finns stora skillnader i beteende? och som ex den klassiska brichardin från burundi har få likheter med vissa andra arter inom komplexet..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    Ja ok det var ju visserligen ett tag sen jag hade dom men kan det vara så att det inom princess-komplexet finns stora skillnader i beteende? och som ex den klassiska brichardin från burundi har få likheter med vissa andra arter inom komplexet..
                    Jo jag uppfattar också brichardin som snällare mot artfränder, men när jag höll dem gick alfahanen adrig med på en annan lekande hane och antalet etablerade lekande honor var begränsat. De kommer ju att vara hjälpare men en vacker dag utmanar de honan de hjälper och förloraren får helt enkelt dra. Samma med hanar. De får vara kvar så länge de inte leker men utmanar de alfahanen och förlorar så får förloraren dra. Skilnaden mellan hjälpare och en lekande fisk styrs av hormoner.

                    (Prinsessgruppen är utan konkurrens de intressantaste cikliderna som går hålla i akvarium enligt mig. Crenicichlor som vaktar sina yngel ett helt år är ju tyvärr bort i akvariesammanhang)
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      tack för info om denna spännande grupp för ja har glömt bort en hel del detaljer som ex en dominerande hannes intolerans mot konkurrens i form av lek, jag trodde det var tillåtet med parning i gruppen så länge grupp-hierarkin inte var hotad som kan bestå av flera hannar och honor, från små grupper till enorma kolonier
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • december 2005
                        • 418

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jo jag uppfattar också brichardin som snällare mot artfränder, men när jag höll dem gick alfahanen adrig med på en annan lekande hane och antalet etablerade lekande honor var begränsat. De kommer ju att vara hjälpare men en vacker dag utmanar de honan de hjälper och förloraren får helt enkelt dra. Samma med hanar. De får vara kvar så länge de inte leker men utmanar de alfahanen och förlorar så får förloraren dra. Skilnaden mellan hjälpare och en lekande fisk styrs av hormoner.

                        (Prinsessgruppen är utan konkurrens de intressantaste cikliderna som går hålla i akvarium enligt mig. Crenicichlor som vaktar sina yngel ett helt år är ju tyvärr bort i akvariesammanhang)
                        Innebär det att en far kan para sig med sin dotter, om dottern erövrar platsen som en av de lekande honorna? Har arterna i prinsessgruppen någon inbyggt skydd mot inavel (jag syftar på att de väljer en partner med så olik genuppsättning som möjligt, som man har visat hos andra fiskar mha. antikroppar om jag inte minns fel)?

                        Håller verkligen med dig Ola om att de är en väldigt intressant grupp att studera!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Innebär det att en far kan para sig med sin dotter, om dottern erövrar platsen som en av de lekande honorna? Har arterna i prinsessgruppen någon inbyggt skydd mot inavel (jag syftar på att de väljer en partner med så olik genuppsättning som möjligt, som man har visat hos andra fiskar mha. antikroppar om jag inte minns fel)?

                          Håller verkligen med dig Ola om att de är en väldigt intressant grupp att studera!
                          I akvarium ja, men i naturen flyttar honorna till stenröset bredvid medan hanarna flyttar till en annan grupp av stenrösen. (Lite förenklat)

                          En annan intressant grej är att ju mindre släkt en hjälpare är med alfaparet, desto mer investerar de i deras avkomma. De betalar helt enkelt för att stanna och står på kö för att ta över med sina forplantningssystem nästan avstängda. (Lite förenkalt)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            I akvarium ja, men i naturen flyttar honorna till stenröset bredvid medan hanarna flyttar till en annan grupp av stenrösen. (Lite förenklat)

                            En annan intressant grej är att ju mindre släkt en hjälpare är med alfaparet, desto mer investerar de i deras avkomma. De betalar helt enkelt för att stanna och står på kö för att ta över med sina forplantningssystem nästan avstängda. (Lite förenkalt)
                            Vet man om syskonen kan hålla ihop (som hos lejon t.ex.) eller flyttar de alltid till olika kolonier så att de spris ut?

                            Hur känner en hjälpare i vilken grad den är släkt med föräldraparet?

                            En sista fundering, är överlevnadsgraden hos yngel i genom snitt högre hos kolonibildande fiskar än hos munruvare?

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Markus_A
                              Vet man om syskonen kan hålla ihop (som hos lejon t.ex.) eller flyttar de alltid till olika kolonier så att de spris ut?

                              Hur känner en hjälpare i vilken grad den är släkt med föräldraparet?

                              En sista fundering, är överlevnadsgraden hos yngel i genom snitt högre hos kolonibildande fiskar än hos munruvare?
                              Jag vet faktiskt inte. När det gäller att könna igen släktingar brukar det vara lukt och MHC (har med immunsystemet att göra) är en given kanditat om man ska leta efter mekanismen.

                              Här finns lite studier http://www.science.mcmaster.ca/~sigal/publications.php liksom här http://behav.zoology.unibe.ch/index.php?p=83 (Allt är inte prinsessor förstås)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...