Skillnader mellan olika Protomelas....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    Skillnader mellan olika Protomelas....

    ....Protomelas taeniolatus Namalenje & Protomelas taeniolatus Boadzulu

    Är det samma firre fångad på olika platser i sjön och isf. vad är skillnaderna?

    Jag har återfått inspirationen när det gäller Malawis och håller på att sätta ihop en
    "rimligt" lugn malawiburk 200 x 80 x 70 och har köpt 1+1 av just Boadzulu och inbillar mig att de är något rödare än vad jag minns från de "red Empress" jag haft tidigare.

    Så kära forum: Vad är eg. skillnaden mellan dessa två?

    Björn H

    P.s. Red Empress och rimligt lugn burk är inte nödvändigtvis heeelt stabilt, men jag vill prova d.s.
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Samma fisk som återfinns vid de två lokalerna,ja. Om nåt år har nog fångsplatsnamnen fallit i glömska å de två varianterna blandats ihop e jag rädd. Detta iom att många saluför båda som bara Red Empress.
    Mig veterligen är varianten fr Boadzulu rödare. El snarare att Namalenje-varianten i regel har mer blått insprängt.
    En trevlig fisk om man gillar färgen `brandkårsröd` som lätt konkurerar med Firefish om man vill va "naturlig". Höll 5+5 i ett 600 där 4/5 hanar färgade fint. Tyvärr gick de sämre i hop med dominant Katale-zebra så de fick gå...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    Arbetssätt...