Vilken snäckis passar bäst till "Sumbu"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Vilken snäckis passar bäst till "Sumbu"

    Hade tänkt mig en mindre grupp snäckskalslekare och ett par Altolamprologus compressiceps "Sumbu" (dvärgvarianten) ett mindre akvarium ca. 70 liter.

    Men, vilken snäckskalslekare skulle passa bäst i ett sådant litet kar? Multisar eller någon annan?

    Edit: kan man inte ha citat-tecken i Rubriken?
    Senast redigerad av elinjani; 03 februari 2010, 16:34.
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    I princip så ska ju alla lamprologusarter passa ihop med sumbun. Frågan är bara om du vill ha en grinig rackare som tex. Ocellatus, eller en skygg snygging som tex. brevis?
    Tänk även på att sumbuhonan också vill ha en snäcka. Gärna neothauma från Tanganyika.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Eller en randig skönhet som similis?!
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        En annan som kan funka är
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • elinjani
          Användare
          • mars 2009
          • 45

          #5
          Oj, det blev svårt att välja. Funderar väl mest på Ocellatus eller Similis. De får inte vara för blyga.... Neolamprologus kungweensi känner jag inte till. Hur är den i kynnet? Den leker väl inte enbart i snäckskal?

          Kommentar

          • Robin Floridan
            Användare
            • december 2007
            • 91

            #6
            skulle nog varna för att ha ocellatus i ett så litet kar, hade själv 4 styck i 60 liter och det var på tok för trångt då dom är ganska ensliga av sig.
            Låter bättre med någon kolonilevande art...
            Jag är solipsist!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Similis vore ju kanske då nått
              Det är många som håller multisar i kollonier men det är få, ja ska ja vara ärlig så har ja inte sett en enda smiliskolloni på bild här på forumet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Jag

                hade ett 40-tal snäckor med ca närmare 100 similis(troligtvis fler) i varierande storlek. Tänkte filma dem men det blev aldrig av tyvärr. Men dom är väldigt intressanta med sitt grävande o vändande av snäckor + att dom också får för sig att fylla igen snäckor som ligger nära, antar att dom inte vill ha någon granne i den snäckan

                Tror jag har ca 5st småa kvar som jag inte lyckades fånga när jag sålde alla förra helgen. Utseendet är mycket likt multisarna!

                Kommentar

                Arbetssätt...