380 liter Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    380 liter Tanganyika

    Ja då var man biten igen då. Jäkla skit att man inte kan hålla sig bort från akvarier. Har flyttat en del och har en tendens att inte orka flytta med mig karen så de åker ut varje gång jag flyttar. Men denna gången tänkte jag att jag skulle ändra på det. Jag ska köpa ett lagom stort kar som inte kommer vara så jättejobbigt att flytta.

    Akvariet kommer införskaffas och det är ett måttbestält 80*80*60 (l*b*h) det blir ca 380 liter. Moduler kommer placeras på 2 av väggarna så det blir ett hörnarkvarie. Skönt att kunna titta in ordentligt från två håll i akvariet tycker jag. I bakre hörnet kommer jag har en hel del grottor och i övrigt kommer det vara mycket smått grus så sandlekare kan trivas.

    Var i Nol i helgen och kollade upp lite och fick svar på några enklare frågor. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och han rekommenderade mig O. Ventralis. Han tyckte att ett gäng sådana fick plats gott och väl. Så därför blir uppsättningen som följer (om ingen övertalar mig till något annat):

    O. ventralis (någon av de svartvita varianterna, gärna F1) (2-3)+(7-
    P. Nigripinnis (Gärna VF men F1 kan duga) 3+9
    A. Calvus (Här blir det nog VF) 1+1
    och
    S. Petricola (F1) 4

    Så då kommer det lite frågor och ni får självklart lämna synpunkter. Allas synpunkter kommer noga övervägas och tas in. Hur många ska man ha av varje? Jag har gett förslag och den jag är mest tveksam på är ventralisen. Det jag fick till mig i Nol var att 3 hanar borde funka, då färgar förhoppningsvis 2 och en är mobbad

    Sen kommer Calvusen naturligtvis se till att det inte blir några yngel i akvariet. Men jag ska försöka att fånga upp ruvande honor och lägga i egna kar. Så även om Calvusen får för sig att bjuda på romantik.

    Jag har aldrig haft VF någon gång innan och är helt enkelt sugen på att testa det. Det är ju ändå lite magiskt. Ska man tänka på något särskilt? Bra vattenvärden och god mat?

    Tackar för mig denna gången
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Spontant blir jag lite förvånad över att Ventralis rekomenderas till ett 80cm`s-kar. Revirhävdande hanar är minst lika `på` som en potent tropheus. Det är iaf min erfarenhet. Har varken fått Ventralis el Boops att harmonisera i 125cm`s-kar. Du kommer säkert få lek på dem men när en hanne är igång kommer han ta hela simytan i besittning å övriga kommer simma i en klump uppe vid ytan, gissar jag.
    Men andra kanske har en helt annan erfarenhet...

    Ang. Petricolan skulle jag ha startat med en större gr. Fler hanar än honor är lite roligare att glo på. (De känner på lukten när en hona är lekmogen och förföljer henne intensivt då. Menar att ett tåg på 4-5 st är roligare...)
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • fishermansfriend

      #3
      Hej !

      Har också satt igång ett nytt kar med Tanganyika ciklider
      Man blir ju fast i det med en gång...

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Välkommen till detta formidabla forum, Fishermansfriends!
        Och välkommen till Tanganyika frälsta!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Spontant blir jag lite förvånad över att Ventralis rekomenderas till ett 80cm`s-kar. Revirhävdande hanar är minst lika `på` som en potent tropheus.

          Ang. Petricolan skulle jag ha startat med en större gr. Fler hanar än honor är lite roligare att glo på. (De känner på lukten när en hona är lekmogen och förföljer henne intensivt då. Menar att ett tåg på 4-5 st är roligare...)
          Jo jag blev också lite förvånad. Om inte annat så kan man kanske testa och se hur det går. Tänkte köpa ungdjur som får växa upp och se om de kanske kan komma överens. Visst är det bara 80 cm långt men är också 80cm djupt så ytan blir rätt stor ändå, nästan som i ett 375. Får helt enkelt se hur det går. Hoppas någon har nån bra erfarenhet av snälla ventralisar

          Gällande petricolan har jag som person gärna ett helt stim. Är ju där för att städa lite skit och att småtittas på. Finns ju andra fiskar som är huvudattraktionen. Sen vet jag inte om mer än 4 kanske är för många? Personligen ökar jag gärna till 6, de är ju roliga ändå

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Tänkte köpa ungdjur som får växa upp och se om de kanske kan komma överens. Visst är det bara 80 cm långt men är också 80cm djupt så ytan blir rätt stor ändå, nästan som i ett 375.
            Tyvärr tror jag inte djupet spelar så stor roll om det "bara" är 80 cm långt.
            Kanske Kilesa el dyl kan va nåt alternativ som "huvudatraktion"? Lycka till!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • juni 2009
              • 249

              #7
              Jag tycker du ska avstå ventralisar tills du har en rejäl burk 540 lit eller större.Ett 375 liters akvarium är för litet för en massa fiskar,det blir lätt plottrigt.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Jag har lyssnat på det ni har att säga och jag är övertygad. Så här kommer nästa uppsättning se om den är mer acceptabel.

                P. Nigrpinnis 3+9 (F1 helst)
                A. Calvus 2+2 (VF)
                X. Papilio/sunflower 1+1 eller ska man ha 2+2? (F1)
                S. Petricola 4-6

                Då blir målet med detta akvariet att kanske kunna få yngel på Calvusen i första hand samtidigt som det är lite sällskapsakvarie. Yngelkar kommer att finnas till honor och sina snäckor.

                X. Papilio, ska den hållas i par eller i grupp? Läst lite olika och skulle en grupp isf få plats?

                Tankar?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Det låter som en bra uppsättning johho. men yngel kan du nog tyvärr inte räkna med när du har både Calvus och Petricolor i karet.
                  Petricolor har med sitt röjjiga beteende en närmast magisk förmåga att finkamma ett kar på yngel.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Det låter som en bra uppsättning johho. men yngel kan du nog tyvärr inte räkna med när du har både Calvus och Petricolor i karet.
                    Petricolor har med sitt röjjiga beteende en närmast magisk förmåga att finkamma ett kar på yngel.
                    Nej det räknar jag inte heller med. Men tanken är att ha ett yngelkar vid sidan av. Om det stämmer det jag läst så ska man lyfta ur snäckan med calvushonan och yngel till ett annat kar för att få dem att överleva. Tror det stod i BTN boken. Detta för att skydda dem från Calvus-pappan som jag vet smaskar bra med yngel (haft dem tidigare) och även från petrocolor då. Men om det ska falla på petrocolor kanske man ska byta dem mot någon annan? Men vill fortfarande ha en tanganyika mal. Är multisen lika röjig?

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Multisar är kollonibildare och en av mina favoriter. Dom käkar 0,0 yngel

                      Ja har hållt Compressiceps ihop med Multisar och det är riktigt kul att se samspelet jägare - försvarare i ett akvarium. Om du vill ha multisar så rek. ja att lägga 2-4cm sten under snäckskalen. Då gräver multisarna bort sanden och skalen blir hängande nån cm över botten o det mellarummet blir perfekt miljö för yngel att leva i. O det blir betydligt knepigare för Calvusarna att knipa alla yngel.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av fishermansfriend
                        Hej !

                        Har också satt igång ett nytt kar med Tanganyika ciklider
                        Man blir ju fast i det med en gång...
                        Hej fishermansfriend o välkommen till Ciklidforumet

                        Ja kommer ifrån Markaryd (flyttade i slutet på 80 talet) så att det är kul att se en medlem från hemtrakterna
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Multisar är kollonibildare och en av mina favoriter. Dom käkar 0,0 yngel

                          Ja har hållt Compressiceps ihop med Multisar och det är riktigt kul att se samspelet jägare - försvarare i ett akvarium. Om du vill ha multisar så rek. ja att lägga 2-4cm sten under snäckskalen. Då gräver multisarna bort sanden och skalen blir hängande nån cm över botten o det mellarummet blir perfekt miljö för yngel att leva i. O det blir betydligt knepigare för Calvusarna att knipa alla yngel.
                          Trevligt inlägg, nu syftade jag dock på Synodontisen
                          Några L. Multisar blir det nog inte denna gången iaf.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Har inte namnet i huvvet just nu men det finns en liten trevlig munruvande tanganyika-mal du kan testa.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...