malawi röd zebra .. svullen ser ut som en slöjsjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sveaolle
    Användare
    • januari 2010
    • 6

    malawi röd zebra .. svullen ser ut som en slöjsjärt

    Hej har en röd zebra som går i ett 375 liters med ca 20 andra malawisar o alla mår bra vad man kan se ..
    till problemet .. såg härom dagen att den såg lite svullen ut i huvudet typiskt tuggande utseende dock lite mer än vanligt enligt mig , iaf igår tyckte jag den såg ännu mer svullen ut även på kroppen speciellt runt magen . o i dag tog jag upp den o tog en till mycke väl hade den munnen full av fina friska yngel ca 25 st frisimmande o pigga , men mamman dock mycke mindre pigg så svullen att fjällen mer eller mindre står ut har även lite ut plopande ögon väldigt likt slöjsjärt ögon den simmar gärna in i ett hörn och ställer sig med huvudet ner mot botten har även legat vid ytan o guppat lite ...
    inga andra fiskar verkar sjuka på något sätt dom får inte för mycke mat eller nått sånt jag matar dom med vanliga ""torrisar" för just malawi ciklider ..

    någon som har någon aning om vad som är fel? har sökt lite men hittade bara nått liknande men de handlade om tetror och de va inte en ensam fisk i akvariet ..

    /// Tobias
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    bukvattensot!
    CA

    Kommentar

    • sveaolle
      Användare
      • januari 2010
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      bukvattensot!
      ja jag har hört lite av andra också att de kan va så ..
      ska flytta fisken i kväll eller i morgon bitti . finns de behandling för detta ?

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Den fisken är dödssjuk och du bör ta bort den från dina andra fiskar genast. Exakt vad det är är svårt att säga, de flesta brukar säga bukvattensot, men faktum är att det ofta är något annat. I vilket fall som helst så kan smittorisken vara enorm...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • sveaolle
          Användare
          • januari 2010
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Den fisken är dödssjuk och du bör ta bort den från dina andra fiskar genast. Exakt vad det är är svårt att säga, de flesta brukar säga bukvattensot, men faktum är att det ofta är något annat. I vilket fall som helst så kan smittorisken vara enorm...

          jag satte den i ett annat kar i går kväll för sig själv men konstigt nog verkar den mycke bättre i dag .. de kan inte va så att den har varit förstoppad ?? för nu va den inte alls lika svullen såg nästan helt normal ut o den verkade mycke piggare också .. men men låter den gå för sig sj ett tag till o ser vad som händer .

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jep, oftast är det förstoppning som är problemet...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • sveaolle
              Användare
              • januari 2010
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Jep, oftast är det förstoppning som är problemet...
              verkar som de inte va förstoppning ändå hittade en till rödzebra som va jätte svullen i karet i morse o känns väl inte som två får förstoppning sammtidigt så har precis kommit hem från affärem med lite baktupur direkt som jag tänkte behandla dom med .. någon som vet hur min yngel klarar av detta klarar dom av behandlingen eller läge o flytta dom ?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Förtoppade fiskar kan bli stressade och sjuka, så det är ändå inte säkert att det är bukvattensot.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • sveaolle
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Förtoppade fiskar kan bli stressade och sjuka, så det är ändå inte säkert att det är bukvattensot.


                  det är säkert helt rätt men hur då kan man bara gissa sig till de med andra ord om dom sjuka eller inte . nu har jag iaf börjat behandla dom så får vi se vad som händer . beskrivningen på bukvattensot stämde iaf bra in på hur min fiskar såg ut och att två blir förstoppade sammtidigt gör att jag tror dom är sjuka sen kanske de inte är bukvattensot men dom stämmer bra in på beskrivningen om någon inre infektion av någotslag men men får se vad som händer nu
                  tack för hjälpen

                  Kommentar

                  • sveaolle
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 6

                    #10
                    här är en länk med bild på hur en av fiskarna ser ut

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Som sagt det ser verkligen ut som bukvattensot!
                      CA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...