Fisk som håller ner antalet multifasciatus-yngel i 112-l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnH
    Användare
    • januari 2010
    • 5

    Fisk som håller ner antalet multifasciatus-yngel i 112-l?

    Hej!
    Jag har ett 112-liters med multisar som tagit hela bottenytan i anspråk (förutom i bakkant där det är växter mellan större stenar). De ynglar av sig som bara den och jag skulle vilja ha tips på någon fisk som klarar av att norpa åt sig en del yngel. För mig spelar det absolut ingen roll om det är fiskar från Tanganyika eller inte.

    Jag har funderat på jullar men de ynglar ju också av sig - och så har man ännu ett problem.

    Ett par kontroversiella arter jag tänkt på:
    zebrafisk/prickdanio (snabba, har sett dom smyga sig på och sno yngel av indisk ciklid - men funkar det med multisarna?)

    tigerbarb (snabba stimfiskar - men kan de ta yngel utan att varken de eller de vuxna multisarna råkar illa ut?)

    Tar gärna emot andra förslag - snart är akvariet fullt av små och större yngel...
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    #2
    A,calvus,kan vara lösningen på ditt problem.Men har du sålt/bytt bort alla ungar du kan till din lokale fiskhandlare?

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #3
      Du skulle också kunna investera i ett större akvarium finns fina på blocket.

      Kommentar

      • AnnH
        Användare
        • januari 2010
        • 5

        #4
        Jo, större akvarium vore fint! Men det får tyvärr vänta lite.
        Ynglen är så pass små ännu så det lär inte gå att "bli av med" dom än på ett tag. Akvariehandlaren hade många inne redan och var inte ens intresserad av att ta emot multisar gratis (men de tar 110:-/st !!! i affären - härliga priser! Om de var billigare så blev det nog bättre efterfrågan på dom).

        A. calvus såg jag i samma affär (150:-) men jag undrar om det inte borde vara en A. compressiceps 'Sumbu' isåfall med tanke på att det är ett litet akvarium? Bör man ha ett par eller går det med en enstaka?

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Håller med om Altolamprologus. De är fantastiska yngelrövare!
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Julidochromisar!!!!!
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Sumbu är lovande, blir inte särdeles stor och tål attacker otroligt bra. De vänder sidan till och "hånflinar"... *s* Funkar säkert både som par och som enstaka. De är dock rätt skygga, och flyr _uppåt_ samt hoppar vid stress. Täckglas på!!

              En annan variant är Synodontis petricola. Duktig på raider och skiter också rätt stort stycke i attackerna. Ge den/dem bara en håla att dra sig tillbaks till så tror jag de löser "problemet".

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Sumbu är lovande, blir inte särdeles stor och tål attacker otroligt bra. De vänder sidan till och "hånflinar"... *s* Funkar säkert både som par och som enstaka. De är dock rätt skygga, och flyr _uppåt_ samt hoppar vid stress. Täckglas på!!



                /P
                Klockrent. Jag skulle nog ha ett par men det är i princip omöjligt att se skillnad på könen på ungfisk när man köper denna art. Honan vill ha en egen snäcka att hålla till i.

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Förresten, välkommen till forumet!!!

                  Kommentar

                  • AnnH
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 5

                    #10
                    Tack för välkomnandet och alla tips!

                    Sumbu låter väldigt lockande. I så fall kanske jag borde satsa på en enda eftersom om jag råkar få två hanar så kan jag tänka mig att det blir lite väl livat (?)

                    Synodontis låter intressant. Men har läst att de simmar omkring hela tiden och stör andra fiskar med sina viftande spröt både på dagen och natten. Och funkar den ihop med ancistrus?

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #11
                      Ursprungligen postat av AnnH

                      Sumbu låter väldigt lockande. I så fall kanske jag borde satsa på en enda eftersom om jag råkar få två hanar så kan jag tänka mig att det blir lite väl livat (?)
                      Det är lugnt. Mina sumbuhanar har aldrig bråkat med varann. (Eller vad jag kommer ihåg i alla fall, det är ett tag sen jag hade såna)
                      Lugnare fisk får man leta efter. Här finns en artbeskrivning:

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av AnnH
                        Tack för välkomnandet och alla tips!

                        Sumbu låter väldigt lockande. I så fall kanske jag borde satsa på en enda eftersom om jag råkar få två hanar så kan jag tänka mig att det blir lite väl livat (?)

                        Synodontis låter intressant. Men har läst att de simmar omkring hela tiden och stör andra fiskar med sina viftande spröt både på dagen och natten. Och funkar den ihop med ancistrus?
                        Tror det är lugnt även med två Sumbu. Oavsett kombo (par, två hannar, två honor) så kommer de att vilja ha "eget bo", så ge dem varsin snäcka eller skrymsle i varsin hörna av karet. Körde Sumbu för rätt längesedan och såg inte tillstymmelse till fight mellan hannarna. Däremot var de duktiga på att irritera (och röva yngel) från Prinsessor. Inte många fiskar som klarar den bravaden med glans.

                        Det var även med den kombon som jag såg Sumbuns "försvarsbeteende". Har läst om att Altos generellt har kraftiga/stora fjäll på sidorna som de använder just för att klara attacker från andra fiskar. När Prinsessorna attackerade Sumbun, så ställde sig dessa med huvudet uppåt och sidan till. Hände icke ett smack med dem, såg ut precis som om de flinade... *s* Kan Sumbun hantera yngelvårdande Prinsessor så klarar de allt!!

                        Synodontis är oftast rätt aktiva, det är charmen med dem. Multisarna kommer att vara på vakt hela tiden och du får fram ett intressant beteende. Men visst, de kommer "störa" de andra fiskarna i karet.

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • AnnH
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 5

                          #13
                          Det lutar åt en Sumbu, om jag kan få tag på den. Roligt att läsa inläggen om hur den beter sig när den blir attackerad! Säkert kan det bli intressant att följa livet i akvariet med en sådan liten rovfisk som tillskott...

                          Fick annars tips om Praktbotia från annat håll. Men tycker det vore trist om de inte kan växa till sin normala storlek (upp till 30 cm) med tanke på att akvariet är så litet. Skulle det kunna funka med ett gäng Pakistanbotia istället? Borde inte den kunna klara att ta yngel i skymningsljus? Inte biotopriktigt, men kanske ändå ett någorlunda bra alternativ???

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Botia kanske kan funka, men om du ville undvika petricolan för att den är "stirrig" så hamnar du enligt mig några resor värre om du kör med Botia. De har en verkligt bra förmåga att irritera revirhävdande fisk. Pakistanerna kan dessutom (men måste inte) vara lite fenbitare. Rätt tuffa fiskar. Vet däremot inte om de pallar med multisarnas attacker i längden. petricolan gör det, det vet jag (de bryr sig knappt om attacker alls verkar det som, sticker iväg några cm och återvänder sedan), men är som sagt osäker på Botia. Vet inte heller om de verkligen fortsätter attackera ynglen om de i sin tur får däng (men petricolan gör det).

                            Tror betydligt mer på Sumbun än Botia, om jag ska vara ärlig.

                            Hilsen,

                            /P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 februari 2010, 05:34.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • AnnH
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 5

                              #15
                              Då får det bli Sumbu (eller petricola om jag inte får tag på Sumbu). Dags att åka till akvariehandlaren...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...