Fisk som inte färgar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    Fisk som inte färgar.

    God kväll gott folk.

    Min fisk setup som den ser ut i kvälls läget:

    15-16 st Astatotilapia calliptera är inte helt hundra på könsfördelningen där, och har även en del som fortfarande är rätt små. Men har 6 st fullvuxna, men bara en hanne färgar ut.


    Protomelas sp. "steveni taiwan" 4 hannar och 5 honor, bara en hanne färgar helt.

    Protomelas taeniolatus 5 st, dock är dom bara 10-12 cm så dom färgar väll inte på grund av det?!?

    Pseudotropheus sp. "polit" 7 st, varav 2 hannar färgar helt. Så de kanske man får vara nöjd me?!?

    Melanochromis cyaneorhabdos har jag 10-12 st av men dom är ju lika snygga jämt.

    Cynotilapia afra 10 st, men dom är bara 5-6 cm stora.


    Nu till frågan, i förra burken så lyckades jag få fler hannar i samma "släkte" att färga ut helt, men nu i mitt nya 960 L så är det i princip bara en hanne av varje "modell" som är dominant och färgar på bra! Finns det nått sätt att få fler hannar att färga? Eller är fisk uppsättningen felaktig? Tacksam för svar.

    Med vänliga hälsningar

    Patrick
  • Thomas R.

    #2
    Tålamod!
    Ge fiskarna tid att ställa om sig till den nya setup´en!
    Min erfarenhet av callipteran är att jämnstora hanar mkt väl kan färga fullt samtidigt, men är "man" mindre så tar man det lite lugnt!
    Protomelasen behöver nog bara tid. 10-12 cm är mer än tillräckligt i storlek såvida de inte blivit tokmatade.
    P. "steveni taiwan" tycker jag ibland känns lite vek om den sätts med för hårt motstånd.

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #3
      Ok.

      Jag får väll ha lite tålamod då, fast de är svårt :-) Jag har inte tok matat taeniolatusen, så dom borde väll komma igång snart tycker man ju.

      Tack så mycket för svar Thomas

      Kommentar

      Arbetssätt...