Ålder på Enantiopus sp. "kilesa"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    Ålder på Enantiopus sp. "kilesa"

    Köpte lite nya fiskar i helgen och kom över en grupp Enantiopus. De äldsta i stimmet är ca 3 år gamla och börjar se trötta ut. Har förstått att de blir i naturen ca 1½ - 2 år men hittar ingen tillförlitlig text som stöder detta. Har någon här erfarenhet av dessa, hur gamla blir de och när slutar de leka..?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    bra fråga, har oxå hört att de blir endast några få år vilket,om det stämmer,är trist..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Hej!
      Hanarna och då främst alfa hanar lägger mkt energi på att bygga och strida om varje centimeter i akvariet. När jag odlade denna otroliga fisk så höll inte hanarna mer än något år.

      Men livslängden styrs helt av hur mycket fisken håller revir och leker.
      I naturen är den säsongslekare med viloperioder så här får fisken vila mellan varven. Blir svårare i ett akvarium.
      En tanke och kanske god ide är att sära hanar och honor under längre perioder för att fisken skall "hålla längre"
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Har bara haft denna art en kort period. De flesta av de jag köpte var fullvuxna, och de höll inte länge (tippar på ett halvår). Fick några lekar, men ynglen försvann direkt efter spottning (såg inte ett enda, även problem att få honorna att fortsätta ruva mer än några dagar). Har ingen bra metod för att få behålla ägg/ynger. Tips?

        Jag är i vart fall övertygad om att de är kortlivade för att vara Tanganyika, max tre år. De gånger jag sett dem hos andra och i butiker så lägger de ruggigt med energi i revirhävdandet, kanske är det vad som gör dem kortlivade, som skrivs ovan.

        Nå. Fisken är helt underbar och jag har inte givit upp om dem. "Ska bara" ha lite mer plats först.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Fick några lekar, men ynglen försvann direkt efter spottning (såg inte ett enda, även problem att få honorna att fortsätta ruva mer än några dagar). Har ingen bra metod för att få behålla ägg/ynger. Tips?
          /P
          Hej Patrik
          1+2-4 för att minska jagandet/uppvaktandet.
          Ingen mat 2-4 dagar efter lek.
          Inga h2o byten första veckan
          (allt för att störa fisken så lite som möjligt)

          Denna fisken är kul att odla med färger, bo byggande och intressant beteende.
          Belöningen ligger i att man får kullar på 40 yngel eller fler.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            ---
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              #7
              Dom e riktigt granna dom där fiskarna

              Kommentar

              • Fabbo
                Användare
                • september 2003
                • 210

                #8
                Tack för bra svar! Måste tyvärr inse att dom knappast lever så länge till, hinner knappast se dem leka. Men den ena hanen visade upp sig idag och spände ut fenorna så jag går ju nog och hoppas ändå.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fabbo
                  Tack för bra svar! Måste tyvärr inse att dom knappast lever så länge till, hinner knappast se dem leka. Men den ena hanen visade upp sig idag och spände ut fenorna så jag går ju nog och hoppas ändå.
                  Hej!
                  Hoppas skall du göra.
                  Det finns ett par saker du kan göra.
                  -Foder, se till att fisken får hög kvalitativt foder(bra räkmix m hög proteinhalt)
                  -Mata ofta men lite (2-3 ggr dag)
                  -Var noga med vattenbytena.

                  Så är jag säker på att du får stor glädje av dina firrar.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Käkar de inte sina egna yngel? Ska man ha något skydd för småttingarna vid spottning?

                    Det är en art som garanterat landar i mina burkar igen, men det kommer ta ett tag till. Helt underbar fisk!!

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Käkar de inte sina egna yngel? Ska man ha något skydd för småttingarna vid spottning?
                      /P
                      Yngel lär inte bli gamla i akvariet.
                      Så vill man ta vara på yngel så är det läge efter 19-21 dagar.
                      Honorna spottade alltid snällt i håven och ynglen gick till eget kar.

                      Det är en häftig fisk som är volymkrävande och rätt brötig när den är i på topp.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Det är observation som gäller alltså... tackar!!

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Något tips på vad man kan göra för att de inte ska vara så nervösa o simma iväg i hundra knyck o stressa ihjäl sig?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Något tips på vad man kan göra för att de inte ska vara så nervösa o simma iväg i hundra knyck o stressa ihjäl sig?
                            Hej!
                            Själv hade jag aldrig problem varken på VF eller F1 med nervösa rusningar.
                            Men jag vet att fisken kan konstra på detta vis.
                            Under kilesa perioden hade jag antigen Lamprichtys eller leptosoma i yt/mellan regionen. (dvs en lugn och trygg fisk)
                            Kan nämna att jag just nu håller handtama B. tricoti VF (går med små Lamprichtys av samma anledning) oxå känd som en fisk som gärna rusar.
                            Fisksammansättningen kan säkert bidra till lugnare fiskar.
                            Inredning spelar säkert en viss roll.
                            Fasta ljustider.

                            Hur håller du dina Wilhelm?
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...