Hur håller man Demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    #16
    okej. ska köpa några till på fredag, dock inte allt för många för jag fick se igår att en av Demasoni honorna tuggar så tänkte försöka spara dem ynglen när det är dags Tack för alla tips och info

    Kommentar

    • lunka

      #17
      jag har bara 5 demasoni och dom är lugna som filbunkar, 2 som leker och ingen som dött ännu. dom går med golden och whitelips, tror inte jag vågar skaffa fler demasoni ifall det blir kaos...

      Kommentar

      • Pelle Linerzén
        Användare
        • november 2005
        • 106

        #18
        Hur många Pseudotropheus demasoni kan man ha med 4 golden, 7 hongi, 4 rödzebra, 2 lombardi, 3 praktbotia och 4 ansistrus i ett 240 liters?
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #19
          Ursprungligen postat av räven
          Hur många Pseudotropheus demasoni kan man ha med 4 golden, 7 hongi, 4 rödzebra, 2 lombardi, 3 praktbotia och 4 ansistrus i ett 240 liters?
          Inga, är jag rädd att svaret måste bli. En gammal regel med mbunas brukar vara en vuxen fisk per 10-15 liter och du har nu 17 mbunas så akvariet är ganska välfyllt. Jag skulle nog hissa lite varningsflagg för dina lombardoi. När de växer och passerar decimetern så brukar de ofta bli bland de tuffare malawicikliderna. Det är möjligt att du kommer att uppleva att akvariet blir lite väl litet för den arten framöver.
          (Utan att veta så antog jag att det rör sig om ungfiskar. Stämmer det?)

          Kommentar

          • D-jess
            Användare
            • november 2009
            • 36

            #20
            6 stycken till Demasoni simmar nu i mitt kar så totalt 10 stycken. Funkar bra änsålänge. Dock tror jag inte det blev någonting med den tuggande honan. Kan inte se henne någonstans i karet. Men är det så att hakan kan bli mindre när äggen kläckts däri och kanske därför svårare att se om honan tuggar nu?

            Fick se ett av mina Saulosi par leka ordentligt igår, det var kul. Honan är proppfull i munnen nu Vad det händer grejer med malawi! Roligt värre!

            Kommentar

            • Pelle Linerzén
              Användare
              • november 2005
              • 106

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Inga, är jag rädd att svaret måste bli. En gammal regel med mbunas brukar vara en vuxen fisk per 10-15 liter och du har nu 17 mbunas så akvariet är ganska välfyllt. Jag skulle nog hissa lite varningsflagg för dina lombardoi. När de växer och passerar decimetern så brukar de ofta bli bland de tuffare malawicikliderna. Det är möjligt att du kommer att uppleva att akvariet blir lite väl litet för den arten framöver.
              (Utan att veta så antog jag att det rör sig om ungfiskar. Stämmer det?)
              Stämmer att de flesta är ungdjur förutom lombardoi, praktbotierna och hongihanen, har märkt att lombardoisarna är lite elaka ibland men funderar på ett kar till, så kanske man kan skaffa lite fler arter.....
              Pånyttfödd med 400 liters malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...