Skygga malawisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phoebe

    Skygga malawisar

    Jag startade upp ett 220 liters kar med malwisar för ca ett halvår sen, jag har fem golden samt fem röd zebra, har tänkt invenstera fem till.

    Hur som helst tycker jag att dem är skygga av sig, håller sig mest i hörnet bakom pumpen eller bakom någon sten så dem knappt syns till, förutom då dem vill ha mat, då simmar dem upp till ytan. Om jag däremot sätter mig och tittar på dem så kommer dem fram och är nyfikna. Jag upplever att mina golden inte är lika skygga som röd zebra.

    Någon som vet vad det beror på?
    Jag läste att om man har väldigt ljus sand så kan det göra att dem är mer skygga samt att det gör dem blekare i färgen. Stämmer det?
    Jag har helvitt grus samt vita stenar, inga växter och ingen bakgrund för tillfället, men har tänkt skaffa mörkblå bakgrund.

    Jag har sett en bild på exakt samma inredning som jag har just nu förutom bakgrunden, och där simmar fiskarna glatt omkring.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    1. För lite fiskar i akvariet.

    2. En rädd dominant fisk skrämmer de andra.

    3. Vattenkvaliteten är dålig.


    Hjälp:

    1. Lägg i mer fiskar. Gärna yngel/ungdjur.

    2. Prova med att plocka ur den som är dominant i akvariet. Se om det händer något. Prova gärna med att inte ha någon inredning. Se efter så att karet inte får någon reflektion utifrån genom ljus eller något annat som kan skrämma.

    3. Gör oftare vattenbyten.

    Var ner med handen och gör fiskarna bekanta med din närvaro. Ta dig tid med fiskarna och "lek" lite med dom i akvariet.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe

      3. Vattenkvaliteten är dålig.

      3. Gör oftare vattenbyten.
      Det kan också bero på för kallt vatten för då blir fiskarna skygga. Runt 25 °C brukar vara lagom

      Kommentar

      • Zl1ng3r
        Användare
        • december 2009
        • 71

        #4
        så gjorde mina med i början tills jag insåg att det var för högt flås i pumpen. Kanske samma problem? Dubbla antalet fisk med borde funka
        1167 liter malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...