Vad köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Vad köpa?

    Som sagt, om en vecka är vi några från norrbotten som åker ner till västkusten på akvarieeldorado.
    Detta får bli min fråge- och fiskkombotråd. En hel del vet jag redan vad jag vill ha (Tanganyika) men till några akvarier är invånarna inte bestämda ännu.
    Har ett helt tomt 275L som jag önskar få tips till.
    Hade först tänkt ha nån aulonocara i det, men sen så jag att Nol har denna fisk inne: http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1779.
    Går denna att ha med någon aulonocara eller blir det för tufft? Går den att ha i ett 310L med C. Afra "Jalo" och Melanochromis Johanni? Ja, tips, erfarenheter och idéer tas tacksamt emot.
  • endymion

    #2
    Red back scraper funkar säkert med någon aulonocara, även om red back scrapern kan vara lite hetsig när de leker. Jag har mina med hongi.

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Sen beror det ju även vilken Aulo. du hade tänkt dig? För det finns ju även tuffa sånna!
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Egentligen vill jag ha Aulonocara maylandi, men den är visst lite vek. Borde typ vara ensam i ett kar. Jacobfreibergi är ju snygg och rätt tuff. Men det kanske skulle bli för mycket rött och gult i karet. Hur är Aulonocara stuartgranti? Där finns ju blåa varianter...

        Kommentar

        • Lars-Peter
          Användare
          • oktober 2005
          • 199

          #5
          Cobwe är en snygg fisk i mitt tycke och inte så vek iheller!
          Tropheus moorii longola sunspots
          Tropheus moorii kasanga red rainbow
          Tropheus sp. Black Kiriza
          Tropheus moorii murago tanzania
          Tropheus brichardi katonga

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Jo, cobwe är snygg. Jag vet att det har diskuterats här om aulonocarors tuffhet, men kommer inte ihåg så mycket om dom trådarna. Jag har haft A. Baenschi, men den kom inte alls tillrätta med C. Afra, rödzebra och hongi.

            Finns det nånstans nån "tuffhetstabell" på aulonocaror, eller har någon som är insatt lust att snabbt dra en ungefärlig lista här så får man ju lite hum om saken...

            Kommentar

            • janneviking
              Användare
              • januari 2008
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av HenrikV
              Som sagt, om en vecka är vi några från norrbotten som åker ner till västkusten på akvarieeldorado.
              Detta får bli min fråge- och fiskkombotråd. En hel del vet jag redan vad jag vill ha (Tanganyika) men till några akvarier är invånarna inte bestämda ännu.
              Har ett helt tomt 275L som jag önskar få tips till.
              Hade först tänkt ha nån aulonocara i det, men sen så jag att Nol har denna fisk inne: http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1779.
              Går denna att ha med någon aulonocara eller blir det för tufft? Går den att ha i ett 310L med C. Afra "Jalo" och Melanochromis Johanni? Ja, tips, erfarenheter och idéer tas tacksamt emot.
              Inte sugen på Viktoriaciklider? ska du till Nol så har han nog Sveriges största sortiment som handlare...Ett kar med tex..Haplochromis sp. "ruby green" och Paralabidochromis sp. "red fin piebald" eller kombinationen Yssichromis piceatus och Paralabidochromis sp. "rock kribensis" två klockrena kombinationer..
              Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Ursprungligen postat av janneviking
                Inte sugen på Viktoriaciklider? ska du till Nol så har han nog Sveriges största sortiment som handlare...Ett kar med tex..Haplochromis sp. "ruby green" och Paralabidochromis sp. "red fin piebald" eller kombinationen Yssichromis piceatus och Paralabidochromis sp. "rock kribensis" två klockrena kombinationer..
                Jag är gillar ju Tanganyika stenhårt, men har ett kar med malawi för frugans skull. Nu blir det dock två malawikar, fast det lutar starkt åt Haplochromis sp "red back scraper ihop med nån aulonocara i ett av karen. Så viktoriacikliderna börjar (kanske) leta sig norr om polcirkeln också. Grymt va?!

                Kommentar

                • einar V
                  Användare
                  • februari 2009
                  • 37

                  #9
                  Häftigt!!
                  450liter guppy

                  Kommentar

                  • janneviking
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 73

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenrikV
                    Jag är gillar ju Tanganyika stenhårt, men har ett kar med malawi för frugans skull. Nu blir det dock två malawikar, fast det lutar starkt åt Haplochromis sp "red back scraper ihop med nån aulonocara i ett av karen. Så viktoriacikliderna börjar (kanske) leta sig norr om polcirkeln också. Grymt va?!
                    Låter som en bra ide!! lycka till!!
                    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...