Pseudocrinilabris sp. Lumbumbashi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Pseudocrinilabris sp. Lumbumbashi ?

    Ja nu har Nol inne "Pseudocrinilabris sp. Lumbumbashi". Är det någon som vet vad det är ?. Själv gissar jag på en variant av Pseudocrenilabrus philander
    men hade varit kul att veta vad det är.
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Gissade rätt, hittade även en bild på denna



    (scrolla ner på sidan till bilderna)

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det är jag som fixat dem, jag tog med dem som nyspottade av en kompis i Tyskland. Det är ju långt ifrån självklart att den ska tillhöra philander. Finns ju exempel på där man anser att det bara finns en art av philander i vissa sjöar. Ändå kan de se olika ut och dessutom äta olika saker men ändå "anser" man bara att det är en art. Så det kanske kommer att komma fler arter i framtiden.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Verkligt kul med "nya" Pseudocrenilabrus. För sådär 33 år sen, ( 1976).
        hade jag en grupp "philander". De var rätt så stora, runt 10 cm och hanarna
        var ordentligt koppar/guld glänsande på kroppen. Mycket snygga, hade gärna fått tag på dem idag. Men det är verkligen trevligt om det kommer nya arter/
        varianter med angivna fångsplatser.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Det är jag som fixat dem, jag tog med dem som nyspottade av en kompis i Tyskland.
          Då kanske du vet vilken storlek de får som vuxna ? och du passade inte på och fotade föräldrana när du ändå var där ?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag har en dålig bild på en mycket gammal hane. Jag har för mig att han var runt 8 cm.

            Kommentar

            Arbetssätt...