Callochromis pleurospilus - artbeskrivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Callochromis pleurospilus - artbeskrivning

    Jag sitter lite och tittar runt och drömmer mig bort till olika delar av världen och olika ciklider. Jag såg denna lilla söta krabat på ett foto från en lyckad fiskresa och den är ju otroligt snygg. Men finns ingen artbeskrivning, inte heller på någon annan i släktet. Någon som kan ge lite info. Mat, sällskap, storlek på akvarie, gruppstorlek osv. Lite enkelt så bara.
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    En del nyttig info kan du nog utläsa ur denna danska och engelska beskrivning.

    Skulle du eller någon annan orka sammanfatta det viktigaste till en beskrivning för vårt Artregister så skulle det såklart vara MYCKET uppskattat.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      En kortare beskrivning:
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Också här en artbeskrivning på svenska

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          jag håller faktist inte med om de artbeskrivningarna utan tycker hannarna är ruggigt aggressiva mot arthannar men även mot honor, mina går i 540 men har svårt att samsas, dock så tar de inte direkt några revir

          edit: den engelska versionen bekräftar ju mina upplevelser, de är de svenska som jag inte tycker stämmer
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            jag håller faktist inte med om de artbeskrivningarna utan tycker hannarna är ruggigt aggressiva mot arthannar men även mot honor, mina går i 540 men har svårt att samsas, dock så tar de inte direkt några revir

            edit: den engelska versionen bekräftar ju mina upplevelser, de är de svenska som jag inte tycker stämmer
            Kanske kan beteendet variera mellan olika populationer eller så är det individuella variationer - de gånger jag haft arten har de i alla fall definitivt inte varit "ruggigt aggressiva"

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              jag håller faktist inte med om de artbeskrivningarna utan tycker hannarna är ruggigt aggressiva mot arthannar men även mot honor, mina går i 540 men har svårt att samsas, dock så tar de inte direkt några revir

              edit: den engelska versionen bekräftar ju mina upplevelser, de är de svenska som jag inte tycker stämmer
              Mina 5 som jag jag köpte blev hyffsat snabbt en arg hanne i ett 375-liters. Jag vet även att Joel (Bright Blue på forumet) hade problem med sina, så jag håller med.

              /Jocke

              Kommentar

              • jeppehb
                Användare
                • februari 2008
                • 124

                #8
                Tre av mina fyra hannar bor sedan en tid för tillfället längst upp i vänstra hörnet under en Tunze streampump, för där tycker dominanten att de hör hemma. Han har sin lekgrop i andra änden av karet... säger lite kanske om tjurigheten.

                Edit: Men det är kul och se när någon av dom blir trötta av att vara där och utmanar, riktig fajt vid ytan så det skvätter vatten.
                Senast redigerad av jeppehb; 20 januari 2010, 21:08.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Jag har skrivit relativt fredlig i artbeskrivningen. Min erfarenhet är att de är fredligare än t ex C. macrpos. Men visst kan det variera, både för olika individer och beroende på hur den hålls. Just att det inte finns något rätt eller fel är ju en av tjusningarna med hobbyn.
                  Senast redigerad av Micke; 20 januari 2010, 21:10.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    När jag skulle köpa min grupp C pleurospilus så läste jag en del om just aggressivitet inom denna art.

                    Därför satt jag en längre stund och studerade dessa fiskar (en stor grupp) som gick tillsammans med andra sandlevande Tanganyika i ett stort kar ca 540L hos Kent i Nol.

                    Jag upptäckte ingen onormal aggressivitet under den stunden utan charmades istället av deras beteende och att väldigt många hannar C pleurospilus gick mycket starkt utfärgade (bättre än på bifogade kort). Nu fanns det bara fin sand på botten och inga stenar om det kunde ha någon betydelse.

                    Hur som hellst så köpte jag 2+6 i storleken 6-9cm (hannarna och ett par honor är 9cm).

                    De har placerats i ett 170L karantänkar med endast fin sand på botten och har gått där i 14 dagar utan någon form av aggressivitet.

                    De ska så småningom blandas in i mitt 600L med troffar.

                    Bifogar ett par bilder på Callochromis pleurospilus Kigoma



                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Då slänger jag in ett foto på mina gamla Callochromis Pleurospilus "red stripe Maswa". Dock inte i närheten av den fotokvalitet som Göran håller...

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Göran Å
                        När jag skulle köpa min grupp C pleurospilus så läste jag en del om just aggressivitet inom denna art.

                        Därför satt jag en längre stund och studerade dessa fiskar (en stor grupp) som gick tillsammans med andra sandlevande Tanganyika i ett stort kar ca 540L hos Kent i Nol.

                        Jag upptäckte ingen onormal aggressivitet under den stunden utan charmades istället av deras beteende och att väldigt många hannar C pleurospilus gick mycket starkt utfärgade (bättre än på bifogade kort). Nu fanns det bara fin sand på botten och inga stenar om det kunde ha någon betydelse.

                        Hur som hellst så köpte jag 2+6 i storleken 6-9cm (hannarna och ett par honor är 9cm).

                        De har placerats i ett 170L karantänkar med endast fin sand på botten och har gått där i 14 dagar utan någon form av aggressivitet.

                        De ska så småningom blandas in i mitt 600L med troffar.

                        Bifogar ett par bilder på Callochromis pleurospilus Kigoma



                        Mvh Göran
                        Jäkla grann firre...
                        CA

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Dom jag har haft har varit fredliga. Har senast haft 2+2 i ett 310L och det var inga som helst problem.
                          en ruskigt vacker fisk som snart simmar även hos mig.

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            #14
                            Jag har C. pleurospilus i en (härlig) soppa av ilangi, kirizor och ventralis. Det funkar ganska bra, ett par lekte häromdagen men de uppvisar inte den färgprakt som t.ex. Görans bilder visar (jag tror de är från samma ursprung). När jag introducerade dem i akvariet (800 l) försvann snabbt halva gruppen till fiskhimlen, de var då ca. 4-5 cm. I dagsläget är de "snälla", jag hade också hört skräckhistorier innan om hur aggressiva de är.

                            Jag har också haft macrops som funkade bra med troffar, om än något subdominanta. Arten som kallas c. stappersii upplever jag lugnare/mindre aggressiva jämfört med de andra nämda, och med en starkare flockkänsla.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Tack för alla svaren. Nu har jag iaf en del att läsa och vet ungefär hur jag ska tänka. Sen om jag tänker fel eller inte, det tar vi när jag köpt akvarie och ger er mitt förslag på fiskbestånd

                              Kommentar

                              Arbetssätt...