Callochromis pleurospilus - artbeskrivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Har haft två arter Callochromis, dels stappersii och dels pleurospilus "Red Stripe Maswa". Stappersiin var relativt fredlig, de gruffade lite då och då men inget allvarligt. Pleurospilus-varianten var det däremot värre med, det blev EN hanne (av tre) kvar i ett 700-liters kar (bottenyta 200x80 cm, dessutom med en del avgränsande inredning). De slogs på allvar. Men, men, verkar som om det finns lite olika erfarenheter av denna art så jag skriver inte under några papper... *s*

    Blev sugen igen på dem, med Görans bilder. De är rackarns granna fiskar.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Har haft två arter Callochromis, dels stappersii och dels pleurospilus "Red Stripe Maswa". Stappersiin var relativt fredlig, de gruffade lite då och då men inget allvarligt. Pleurospilus-varianten var det däremot värre med, det blev EN hanne (av tre) kvar i ett 700-liters kar (bottenyta 200x80 cm, dessutom med en del avgränsande inredning). De slogs på allvar. Men, men, verkar som om det finns lite olika erfarenheter av denna art så jag skriver inte under några papper... *s*

      Blev sugen igen på dem, med Görans bilder. De är rackarns granna fiskar.

      Hilsen,

      /P
      Hej patrik undrar lite hur det gick för Pleurospilus honorna ? Var hanen lika aggresiv mot dom med?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Inte så aggro mot honorna som mot andra hannar, men även honorna fick bra med stryk. Blev dock lekar så något rätt måste jag ha gjort. Däremot försvann ynglen, de är rätt duktiga på att sätta i sig yngel själva men det gick även annan fisk i karet som säkerligen gjorde sitt. Numera är arten "utdöd" hos mig.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #19
          Skönt att höra att dom inte är så aggresiva mot sina honor !
          Jag har C. stappersii 1+1 och har funderat på om ett köp av fler honor är ett måste men jag tycker hanen sköter sig fint än så länge.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #20
            Jag köpte Tanganyika Back to nature boken den nya igår. Där står det ju så bra hur stora kar osv man behöver. På de flesta här låter det som 150 långt och 375 liter till en hane typ. I Ad Konings bok så har han skrivit 60cm och 80 liter. Är det något som helt har missats, tryckfel eller har han bara väldigt goda erfarenheter av denna art?

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #21
              Jag har några i en 484 liters tillsammans med O. ventralis. I det sällskapet är pleurospilusen hur snäll som helst.

              Nedan en lite dålig bild, men kolla hur den har "sugit upp" grön färg från växtligheten omkring. Iaf antar jag det, fisken själv är ju grå.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av johho
                I Ad Konings bok så har han skrivit 60cm och 80 liter. Är det något som helt har missats, tryckfel eller har han bara väldigt goda erfarenheter av denna art?
                Undrar om det inte är felskrivning.

                Annars är ett 80 liters perfekt som spottkar och sedan för ynglen.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #23
                  Ursprungligen postat av johho
                  Jag köpte Tanganyika Back to nature boken den nya igår. Där står det ju så bra hur stora kar osv man behöver. På de flesta här låter det som 150 långt och 375 liter till en hane typ. I Ad Konings bok så har han skrivit 60cm och 80 liter. Är det något som helt har missats, tryckfel eller har han bara väldigt goda erfarenheter av denna art?
                  Jag tycker att Ad Konings i allmänhet rekommenderar väldigt små akvarier till fiskar. Det kanske skulle gå med ett 80 liters till EN callochromis.

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #24
                    Har dock inte sagt att jag tänkt ha dem i ett 80 liters Jag tänkte däremot beställa ett med 70*70 som bottenplatta och 60 högt. Det blir 300 liter.

                    Det jag tänker är 2+6-8,
                    P. Nigripinnis 2-3+6-9
                    och
                    A. Compriciseps "Shell" 2+2 (Tar eventuellt upp ett par om de parar ut sig och inte tål varandra)
                    Sen 2-3 synodontis för att få det lite rent.

                    Är detta överbefolkat? Jag tänker mig att de har olika delar av akvariet.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Undrar om det inte är felskrivning.

                      Annars är ett 80 liters perfekt som spottkar och sedan för ynglen.
                      Varför inte fråga på ciklidstämman - för alla skall ju dit

                      Kommentar

                      Arbetssätt...