Tanganyikaföredrag på TV

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #16
    Sammanfogade denna och Thorleifs tråd. Lättare att hitta då.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Ursprungligen postat av Håkan Olsén
      Hej

      Nu finns min populärvetenskapliga föreläsning på http://www.ur.se/play/156181.

      Mitt syfte med föreläsningen var och är att inducera intresse för biologi/ciklider hos ungdomar och visa på möjligheten att ha en del av en speciell miljö och dess intressanta och spännande fiskar direkt hemma i vardagsrummet.
      Kanon föreläsning Håkan
      Trevligt att NCS fick reklam men framför allt att du lyfte fram cikliderna.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • THORLEIF
        Användare
        • april 2007
        • 406

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Sammanfogade denna och Thorleifs tråd. Lättare att hitta då.
        takker
        Da ved jeg hvad jeg skal lave i nat når jeg er på job
        Senast redigerad av THORLEIF; 21 februari 2010, 21:35. Anledning: .
        Dansk Tanganyika Forum:
        http://www.tago.dk/forum/
        Lake Tanganyika på Facebook:
        http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
        Video fra Tanganyika-søen
        http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

        Kommentar

        • Håkan Olsén
          NCS Medlem
          • augusti 2009
          • 90

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          Kanon föreläsning Håkan
          Trevligt att NCS fick reklam men framför allt att du lyfte fram cikliderna.

          Tack, det var skoj att prata om något som var mitt stora intresse redan för ett antal år sedan. Nämligen när ciklidsällskapet bildades. Det vara lika spännande att åka till ciklidaffären som låg på söder i Stockholm. Det var helt enkelt en upplevelse att se de första Tropheusarna och de stora Lamprologus elongatus de hade. Det kommer jag inte att glömma.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Ja det är fräckt. Jag gillar denna hobbyn skarpt.
            Vi hade akvariekällaren här i Växjö i början på 90 talet där Stefan var en Tanganyika nörd och tog hem vildfångade troffar. Ja köpte en grupp VF Dubbar för 10.000.
            Ja hade egen brunn med ett ph 6,0. Oj vad dyr läxa det var
            Dagens internet är ju en guldgruva för att läsa in sin på en ny typ av fisk.
            Sen är det ju extra bra att folk som du tar o lyfter hobbyn utanför datorvärlden
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Håkan Olsén
              NCS Medlem
              • augusti 2009
              • 90

              #21
              Ursprungligen postat av LN
              Ja det är fräckt. Jag gillar denna hobbyn skarpt.
              Vi hade akvariekällaren här i Växjö i början på 90 talet där Stefan var en Tanganyika nörd och tog hem vildfångade troffar. Ja köpte en grupp VF Dubbar för 10.000.
              Ja hade egen brunn med ett ph 6,0. Oj vad dyr läxa det var
              Dagens internet är ju en guldgruva för att läsa in sin på en ny typ av fisk.
              Sen är det ju extra bra att folk som du tar o lyfter hobbyn utanför datorvärlden
              Jo det finns väldigt mycket info. på nätet, men det är mycket som inte är korrekt och det är del virus som härjar. Jag är speciellt imponerad av hur många bra foton på ciklider som är tillgängliga numera. När ciklidbladet började komma ut fanns bara svart-vita. Vi suktade efter färgbilder och det fanns inga bra foton. Som sagt det är mycket som har hänt och mer kommer att hända. Jag tycker det är skoj att det är många bra fotografer i sällskapet som även vill dela med sig av sina foton. Skoj!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Ja fotona är ofta helt magnifika, o lätta att behandla o klistra in i dagens datavärld.
                Det där med virus tror jag finns i alla forum, men ja försöker se det från den ljusa sidan, att det är lite kul när folk är oense. Dessutom så är det ju så att det som funkar i ett akvarium kanske inte funkar alls i ett annat, men det är ju det som är så lockande med hobbyn.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                Arbetssätt...