Ruvande Firefish

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • planetaryice
    Användare
    • april 2009
    • 8

    Ruvande Firefish

    Har en Firefish hona som jag upptäckte ruvar på massa ägg i munnen.

    1.Måste jag ta över henne till ett separat akvarium eller kan jag lämna henne
    kvar och förvänta mig att ynglen överlever?

    2.Om jag nu är tvungen att ha honan separat, kommer hon då äta sin egen avkomma? Eller kan man lämna henne med alla yngel?

    420 liter
    Aulonocara "fire fish" 1+3
    Metriaclima callainos 2+2
    (Fiskarna har jag haft ca 1 månad)
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av planetaryice
    Har en Firefish hona som jag upptäckte ruvar på massa ägg i munnen.

    1.Måste jag ta över henne till ett separat akvarium eller kan jag lämna henne
    kvar och förvänta mig att ynglen överlever?

    2.Om jag nu är tvungen att ha honan separat, kommer hon då äta sin egen avkomma? Eller kan man lämna henne med alla yngel?

    420 liter
    Aulonocara "fire fish" 1+3
    Metriaclima callainos 2+2
    (Fiskarna har jag haft ca 1 månad)
    Du ska nog inte räkna med de små överlever i karet. Någon kan göra det om du har mycket gömställen. Hon kommer inte äta sin avkomma (om nu inte Firefish skiljer sig från andra Aulonocaror som jag har odlat). Hon kommer att vara ganska sliten efter ruvningen så låt henne gå kvar och äta upp sig 3-4 dagar efter att hon har spottat de små. Hur länge har hon tuggat? Jag brukar vänta 2 veckor innan jag tar ut Malawiciklider från huvudkaret. Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • planetaryice
      Användare
      • april 2009
      • 8

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Svårt att säga hur länge hon har tuggat, men såg för 3 dagar sen att hon hade munnen full med ägg. Jag har tyvärr inget annat akvarium så tanken har varit om jag ska dela akvariet i 2 delar med ett nät eller någon perforerad skiva. tips?
      Eller så får jag köpa en plastback på ikea som tillfällig lösning.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Eller låter du henne bara gå kvar i baljan och ser hur många som överlever. Det lär onekligen inte vara sista leken. När de väl har kommit igång så leker de oftast lite då och då. Om något yngel överlever/lek så lär du ha Firefish i lite olika storlekar om något år. Lägg i ett röse med små stenar i karet. Jag köpte faktiskt stenar på Ikea för längesedan (de som säljs i någon form av nät, tror de är till för att ha i blomkrukor m.m). Jag köpte 2-3 sådana nät med stenar och de bildar tillsammans ganska mycket små skrevor om man lägger dem i en hög. Eller går det alltid gå ut i vår natur och plocka, men det tar längre tid och stenarna blir inte jämnstora (vilket iof kan vara en fördel). Hur som helst, lycka till med dina fiskar!

        /Jocke

        Kommentar

        • planetaryice
          Användare
          • april 2009
          • 8

          #5
          Igår delade jag akvariet i 2 delar med ett plastnät. Har kvar honan som tuggar på den sidan där jag har ett stort stenröse och resten av fiskarna på andra sidan. Tanken är att när (om) det blir yngel så får hon flytta över till andra sidan tills de har växt till sig.
          Vad tror ni om detta?

          1.Hur vet man när äggen ska kläckas? Spottar honan ut äggen precis innan?
          2.Hur vet man att äggen är befruktade? (hon har munnen full av stora "bollar" så antar att det är klart.

          Kommentar

          • laestander
            Användare
            • april 2009
            • 71

            #6
            laestander

            hanen och honan parar sig honan lägger ägg i omgångar hanen simmar runt runt och vibbrera och ut kommer mjölke som befruktar äggen honan simmar runt i mellan åt och plockar upp dom befruktade äggen i munnen sen ligger dom där ungerfär 25 dagar då det är yngel i munnen som hon spottar ut alltså det är färdiga fiskar som kommer då runt dag 25 sen spottar hon nog inte alla på än gång utan det tar några dagar till innan hon släppt alla.

            Kommentar

            Arbetssätt...