Förslag på Haplis-setup i ett 420 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Förslag på Haplis-setup i ett 420 liters

    Håller på att nystarta ett akvarium och där går än så länge 5 stycken Placidochromis Phenochilus White lips och de är härliga. Funderar på att skaffa lika många till. Men, jag skulle gärna vilja vänta för att se vilket kön jag har på dem.

    Skulle gärna vilja ha förslag på olika tänkbara setup:er med haplisar i ett 420 liters. Räkna då med mina 5 nuvarande (som kanske blir 5 till). Någon Auloncara är heller inte fel. Är mer intresserad av beteende än färg i ett akvarium. Men, det är ju kul med båda....

    Hoppas på några förslag!
  • msb
    Användare
    • september 2009
    • 314

    #2
    Ursprungligen postat av elinjani
    Håller på att nystarta ett akvarium och där går än så länge 5 stycken Placidochromis Phenochilus White lips och de är härliga. Funderar på att skaffa lika många till. Men, jag skulle gärna vilja vänta för att se vilket kön jag har på dem.

    Skulle gärna vilja ha förslag på olika tänkbara setup:er med haplisar i ett 420 liters. Räkna då med mina 5 nuvarande (som kanske blir 5 till). Någon Auloncara är heller inte fel. Är mer intresserad av beteende än färg i ett akvarium. Men, det är ju kul med båda....

    Hoppas på några förslag!
    Röd rubin blir en fin blandning och kanske otopharynx lithobates eller nån snygg protomelas , Fenestratus??

    Lycka till

    Mvh Mika
    Tropheus

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #3
      Eller någon liten lethrinops.Eller en copaidchromis variant.

      Kommentar

      • elinjani
        Användare
        • mars 2009
        • 45

        #4
        Bra förslag!
        Skulle vilja ha två större grupper om ca. tio fiskar, där Placidochromis Phenochilus White lips blir en grupp. Att blanda med Röd rubin hade säkert blivit jätte fint, men jag kan inte med dom tyvärr.....

        Vilka tror ni gör sig bäst i en större grupp någon Lethrinops eller Otopharynx lithobates och i så fall vilken könsfördelning?

        Skulle också tycka det skulle vara kul med en tredje mindre grupp.... om fyra, fem fiskar.

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Hej

          Otopharynx lithobates hanarna blir mycket mordiska mot varandra och jag tror det blir svårt att få det att fungera med mer än en hane.

          Behövs nog upp mot 720 liter för att få det att funka med 2 hanar tyvär.

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Varför inte en grupp protomelas tex denna http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=576

            Kommentar

            • diskus
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 276

              #7
              Ett annat förslag Copadochromis Trewavase ....

              ...då du ville ha en grupp och samtliga mina hanar färgade ut och gruppen bestod av 7-8 stycken...

              De syns liiite kort på denna länk http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2180151
              Det tog ett tag dock innan samtliga var fullt utfärgade men jag upplever det lättare att hålla en grupp Copadochromis med fler hanar utfärgade än ex. Protomelas då dessa är aningen tuffare mot varandra.

              Lycka till

              Björn
              Lite diskus, mal & malawi bilder
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

              Kommentar

              • elinjani
                Användare
                • mars 2009
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av diskus
                ...då du ville ha en grupp och samtliga mina hanar färgade ut och gruppen bestod av 7-8 stycken...

                De syns liiite kort på denna länk http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2180151
                Det tog ett tag dock innan samtliga var fullt utfärgade men jag upplever det lättare att hålla en grupp Copadochromis med fler hanar utfärgade än ex. Protomelas då dessa är aningen tuffare mot varandra.

                Lycka till

                Björn
                Fina firrar! Har de lite rött på ryggfenan också?
                Copadchromisen var inte buffliga mot varandra?
                Hur stor kar höll du de i?

                Kommentar

                • diskus
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 276

                  #9
                  Cop. Trew. Nsisi Fireline....

                  ...har en röd söm i den vita ryggfenan.

                  De var lite buffliga som du säger mot varandra och det tog något år innan samtliga hanar gick utfärgade hela tiden, sedan växlade det emmelanåt vem som tog kommandot.

                  Min erfarnhet är dock att Copadochromis är snällare inom arten än ex. Protomelas, även om skillnaden inte är så stor. När mina fyra Cop. hanar färgade ut så gick de i ett akvarium på 200x80x70, så det fanns ju iofs lite svängrum ;-)

                  Lycka till Björn H
                  Lite diskus, mal & malawi bilder
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                  Kommentar

                  Arbetssätt...