Frontosa med malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jost
    Användare
    • januari 2010
    • 14

    Frontosa med malawi

    Jag ska snart få ett 720 l kar hem till mig. Och såklat så blir det ciklid akvarium med temat malawi. Det jag undrar är om dessa fiskar skulle kunna gå tillsammans?

    Cyrtocara moorii
    Labidochromis caeruleus
    Labidochromis sp. 'hongi'
    Metriaclima estherae
    Metriaclima sp. 'zebra chilumba'
    Pseudotropheus demasoni
    Cyphotilapia frontosa, Magara

    Jag vet att frontosa inte tillhör malawi men antar att de borde kunna gå med malawi

    Ge gärna tips på andra kombinationer!!
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    En kompis till mig hade frontosa med rödzebra och saulosi. Det gick jättebra.
    Men jag skulle nog lämna bort chilumban för att den är så mordisk. Och så hade jag nog låtit bli att lägga i 4 olika sorter mbuna. Men det är det bara en smaksak...

    Kommentar

    • Mangan
      Användare
      • november 2003
      • 86

      #3
      Det funkar tills frontoserna blir stora, då kommer dom troligtvis att käka upp dom sorterna som inte blir så stora(demansoni, hongi). När jag hade frontosor så växte dom ganska snabbt, medans moorii och golden växer ganska långsamt, så skaffa större ex av dessa så inte dom blir mat också.
      Mvh
      Mangan

      Kommentar

      • Jost
        Användare
        • januari 2010
        • 14

        #4
        Det blir nog ett gäng frontosor och ett gäng moorii. Får plocka ut de mindre när frontosorna vuxit till sig lite.

        Så frontosa växer fort? Funderar lite just nu vad som är bäst, skaffa en grupp små frontosor eller en grupp halvstora.

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #5
          Min erfarenhet är tvärtom. Frontosa växer långsamt, räkna med 5 år för att bli 30 cm. Mina delfiner växte från 10 cm till 23 cm (fullvuxna) på två år.

          Angående Frontosornas glupskhet finns det delade meningar om. Min erfarenhet med Burundi, Mpimbwe och zairevarianterna är att det går utmärkt tillsammans med småfisk.

          Har haft yngel från julidochromis, tropheus, prinsessor m.m tillsammans som växt upp utan problem, även frontosayngel.

          Det kommer säkert fungera, men frontosern kommer troligtvis hålla sig i bakgrunden, min erfarenhet är att dom inte gillar för mycket liv i luckan. Mina blev mycket mer aktiva när dom fick gå själva. Fenorna kommer också att bli stubbade av malawisarna.
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • Tom.Nordbeck
            Användare
            • juni 2007
            • 133

            #6
            inga problem.
            Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

            Kommentar

            • Jost
              Användare
              • januari 2010
              • 14

              #7
              Så malawisarna kommer ge sig på frontosorna?

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Dom

                blir stora frontossorna, men dom är rätt lugna av sig vilket inte mbunas är. Och frontossornas stora fenor är frestande för dem att bita på Skulle välja något lugnare sällskap till dessa vackra frontossor än mbunas.

                Kommentar

                Arbetssätt...