Sammansättning Malawi- Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Sammansättning Malawi- Mbuna

    Håller på att starta upp akvariet igen, har stått tomt i vardagsrummet nu i 3,5 år - så det är på tiden. Karet är ett hörnakvarium på 290 l, inredning blir övervägande BTN moduler i vit Faxe.
    Bestämt är att det blir Malawi (17år sedan jag hade dem sist), övervägande Mbunas, men funderar fortfarande på vilka, prel. lista är:

    Pseudotropheus saulosi 2+3
    Labidochromis sp. "hongi" 2+3
    Pseudotropheus flavus 2+3
    Tropheops sp. "Red cheek" 1+2
    Och en grupp Synodontis multipunctata

    - tillgången får nog styra lite också, men vad anser ni, skall jag byta Tropheops (den kan vara lite agro ibland enl. vad man har läst, men är förb. Snygg) mot någon Aulonocara, eller ta lite fler av de andra sorterna och hålla mig till 3.
  • Tougaye
    Användare
    • januari 2008
    • 30

    #2
    Ursprungligen postat av Ducce
    Håller på att starta upp akvariet igen, har stått tomt i vardagsrummet nu i 3,5 år - så det är på tiden. Karet är ett hörnakvarium på 290 l, inredning blir övervägande BTN moduler i vit Faxe.
    Bestämt är att det blir Malawi (17år sedan jag hade dem sist), övervägande Mbunas, men funderar fortfarande på vilka, prel. lista är:

    Pseudotropheus saulosi 2+3
    Labidochromis sp. "hongi" 2+3
    Pseudotropheus flavus 2+3
    Tropheops sp. "Red cheek" 1+2
    Och en grupp Synodontis multipunctata

    - tillgången får nog styra lite också, men vad anser ni, skall jag byta Tropheops (den kan vara lite agro ibland enl. vad man har läst, men är förb. Snygg) mot någon Aulonocara, eller ta lite fler av de andra sorterna och hålla mig till 3.
    saulosi skulle jag välja att ha en hanne
    och jag skulle inte blanda Tropheops sp med mumbas .bättre att ha större gäng av dom andra kanske Aulonocara art också som är tuff nog.
    Tougaye

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Ursprungligen postat av Tougaye
      saulosi skulle jag välja att ha en hanne
      och jag skulle inte blanda Tropheops sp med mumbas .bättre att ha större gäng av dom andra kanske Aulonocara art också som är tuff nog.
      Blir Tropheops sp för agresiv med andra mbunas?

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Kollade med kommunen - har bra malawivatten Ph ca8 dH 8,5 och inga tillsatser förutom att man använder salt för att få ned Dh.

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          synodontis gruppen hade jag tagit mig en rejäl funderare över..... lycka till !

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Okej - gäller det synodontis i allmänhet eller kan petricola vara ett bra alternativ?

            /Robert

            Kommentar

            • diskus
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 276

              #7
              Skippa Aulonocara i ett 300 liters hörnakvarium

              Hej, ett hörnakvarium är som bekant lite kubiskt och ger inga större möjligheter för firrarna att simma iväg från varandra och ta egna revir. Jag skulle inte ha mer än tre arter och undvika Aulonocara. Visst kan ex Al jacobfreibergi hanen klara sig fint, men honorna kan nog på sikt tyna bort. Lycka till Björn H
              Lite diskus, mal & malawi bilder
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

              Kommentar

              Arbetssätt...