Dålig tillväxt malawi yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    Dålig tillväxt malawi yngel

    När jag bytte kar fär två månader sedan passade jag på att plocka undan ett tiotal yngel av Hongi och Golden i ett 90l. Hongis hade gått med de andra medan jag hittade Golden i stenröset. Hongis har varit självproducerande under de fyra år jag hållit på medan inga Golden eller Salousi klarat sig. Mitt problem är att de växer dåligt fast jag matar rikligt med räkmix och artemia 1-2 ggr per dag. Den största Hongin har växt från 1.5 cm till 2.5 cm, dessutom är de otroligt skygga och gömmer sig i stenröset så fort man kommer in i rummet.
    Golden var inte skygga från början men har tagit efter Hongis beteende. Några tips?
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket? Vad matar du med?

    Är det ett odlingsakvarium på 90L du har? Isåfall tycker jag du ska plocka bort stenrösen och liknande. Det behöver de inte i uppväxtstadiet. De behöver mer vattenvolymen.

    Oftast när fiskar är skygga så är det att det finns för lite fisk i akvariet samt att den dominanta fisken är den som är räddast, hur konstigt det än kan låta. Första alternativet är att plocka bort inredning, den andra åtgärden att sätta in fler fiskar och den tredje åtgärden att tillfälligt plocka bort den dominanta fisken.

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Byt vatten var 4-5 dag i karet (1/3-1/4). Mata fler gånger/dag. Det är bättre att mata mindre flera gånger än mycket en gång. Mina yngel får mat minst 3 gånger varje dag (innan jag går till jobbet, när jag kommer hem från jobbet och innan jag går och lägger mig). Det händer också att de får någon ytterligare gång. Jag brukar ha några skiffferstenar och någon javaormbunke som gömställen för de små, men det är mer för estetiska skäl när jag tänker efter (så det behövs egentilgen inte som Malawe skriver). Ett 10-tal små i det karet kan även vara för lite. Hemma hos mig brukar jag ha ett 30-tal yngel i ett kar strax över 100 liter, när de bara är ett 15-tal brukar de bli lite mer lättskrämda.

      Jag matar mina yngel i den storleken med NLS-yngelfoder, räkmix och cyclops (rätt sällan iof, men det händer). Räkmix får de en gång/dag, NLS fina granulat 2 gånger.

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #4
        Tack för tipsen! Jag har 6 små ancistrus tillsammansmed ynglen, byter vatten 30% varje vecka. Jag ska genast ta bort röset och mata oftare.
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Räkmix är riktigt bra foder för att få tillväxt på mbunas.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Räkmix är riktigt bra foder för att få tillväxt på mbunas.
            Håller absolut med. Jag tycker dock det är ganska skönt exempelvis innan jobbet att slippa in i frysen och rota. Då är det inte fel med ett torrfoderkomplement. De jag har använt är NLS och Dr Basslers. Båda tycker jag ger en bra tillväxt.

            /Jocke

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Håller absolut med. Jag tycker dock det är ganska skönt exempelvis innan jobbet att slippa in i frysen och rota. Då är det inte fel med ett torrfoderkomplement. De jag har använt är NLS och Dr Basslers. Båda tycker jag ger en bra tillväxt.

              /Jocke
              Jodå det fungerar bra det med. Flingfoder är det sämsta alternativet enligt min erfarenhet och det ger jag bara sporadiskt.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Vatten temperaturen är också viktig för tillväxten av yngel. Låg temp gör att dom växer långsammare.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåE
                  Vatten temperaturen är också viktig för tillväxten av yngel. Låg temp gör att dom växer långsammare.
                  Har du någon rekommendation på temp gällande Malawi-yngel?
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Jag brukar försöka hålla 28 grader i yngelkaren. Vatten kvalitet, matning och temperatur är dom saker som jag anser vara viktiga för att få yngel att växa upp och bli snygga individer. Gärna göra flera vatten byten i veckan.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Bra råd med temperaturen.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        När jag odlade Malawi så provade jag lite med att ändra belysningstiden, ljus under många timmar påverkar tillväxten positivt.

                        /Johan
                        Senast redigerad av Johan F; 10 januari 2010, 08:13.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Laban
                          NCS Medlem
                          • januari 2013
                          • 196

                          #13
                          En massa bra förslag!
                          Cheers,
                          Laban

                          "We Fear No Foe" MFC

                          Kommentar

                          • Mangan
                            Användare
                            • november 2003
                            • 86

                            #14
                            Enbart hög temp ger inte bättre tillväxt eftersom fiskarnas ämnesomsättning ökar ju högre tempen är. Så ju högre temp ju mer måste man mata för att få bättre tillväxt vilket ger skitigare vatten, tätare vattenbyten.....
                            Mvh
                            Mangan

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mangan
                              Enbart hög temp ger inte bättre tillväxt eftersom fiskarnas ämnesomsättning ökar ju högre tempen är. Så ju högre temp ju mer måste man mata för att få bättre tillväxt vilket ger skitigare vatten, tätare vattenbyten.....
                              Broileruppfödning m.a.o.
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...