Haplisar som funkar med Tropheops sp. "chilumba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Haplisar som funkar med Tropheops sp. "chilumba"

    Har ett 420 liters kar med ett ganska stort antal Tropheops sp. "chilumba". Tre hannar och resten honor. Hanarana har varsin del av akvariet och det funkar faktiskt.

    Jag har också 2+1 Protomelas taeniolatus, där bägge hanarna färgat ut. De bryr sig inte så mycket om Chilumban.

    Skulle kunna tänka mig att ha en uppsättning av tre eller fyra haplisar till av annan sort, men de ska ju vara lite tuffare. Var lite inne på 4+0 Sciaenochromis fryeri, men det är roligare med både honor och de verkar lite veka och stå emot tuffare mbunas.

    Kanske någon som har något förslag? Behöver inte vara Haplisar, men helst....
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Aristochromis christyi är en tuff haplis som borde klara trycket från dina tropheops, den är vacker med din speciella form-kolla in den på artarkivet här, den är en rovfisk men att den äter vuxna mbunas stämmer knappast, kanske en ovanligt stor individ men generellt går fisk över 6-7 cm säkra..
    Senast redigerad av specmats; 08 januari 2010, 19:03.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Tackar för svaret! Aristochromis christyi är en tjusig firre, men jag tycker den är för stor...
      Kanske något annat tips!?

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Copadichromis borleyi

        Kommentar

        • Museo12
          Användare
          • oktober 2005
          • 153

          #5
          Det blir nog någon Copadichromis eller Tramitichromis intermedius.
          Tack!

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Museo12
            Det blir nog någon Copadichromis eller Tramitichromis intermedius.
            Tack!
            Borleyi blir för stor för ditt akvarium, tycker jag.
            Tramitichromis kommer se ut som bleka sillar, sällskapet kommer stressa skiten ur dom.

            S. fryeri tex är ett säkrare kort och den färgen kommer passa bra med dom fiskarna du redan har, tycker jag =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • oktober 2005
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              Borleyi blir för stor för ditt akvarium, tycker jag.
              Tramitichromis kommer se ut som bleka sillar, sällskapet kommer stressa skiten ur dom.

              S. fryeri tex är ett säkrare kort och den färgen kommer passa bra med dom fiskarna du redan har, tycker jag =)
              Var lite sugen på Copadichromis azureus just för att färgen skulle passa. Hade för mig de var lite mindre en Borleyin, men jag kanske har fel??

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Museo12
                Var lite sugen på Copadichromis azureus just för att färgen skulle passa. Hade för mig de var lite mindre en Borleyin, men jag kanske har fel??
                De är mindre, men de är riktigt veka och risken är att de tynar bort i ett akvarium med såpass starka mbunas som Tropheops.

                Enligt mina erfarenheter en av de vekaste arter jag haft förutom Aulonocaras som på liknande sätt kan tyna bort om de blir för dominerade. Endast en art av Aulonocara anser jag vara av det tuffare slaget och det är "Otter Point".

                Borleyin är tuffare men riktiga grisar. Gillade inte arten alls när jag hade dom.

                Mitt tips däremot är att du tar dig en titt på arter som umgås i närheten av mbunas. En art har deelay redan föreslagit, nämligen Sciaenochromis fryeri. En annan art är Otopharynx lithobates.

                Övriga arter är Cyrtocara moori (delfin). Kanske kan nypopulära arten Placidochromis phenochilus "White lips" passa in? Jag har inte haft den själv men vad jag kunnat utröna så verkar arten vara ganska tålig och obesvärad av yttre faktorer..dvs lever i sin egen värld med sina egna.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  en annan art som passar (tycker jag) med tuffare mbunas är Dimidiochromis compressiceps, iof kanske för stor för din smak/akvarium men men..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Museo12
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 153

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    en annan art som passar (tycker jag) med tuffare mbunas är Dimidiochromis compressiceps, iof kanske för stor för din smak/akvarium men men..
                    Var faktiskt inne på att pröva Dimidiochromis Strigatus ett tag, men...

                    Ursprungligen postat av Malawe

                    Borleyin är tuffare men riktiga grisar. Gillade inte arten alls när jag hade dom.

                    Mitt tips däremot är att du tar dig en titt på arter som umgås i närheten av mbunas. En art har deelay redan föreslagit, nämligen Sciaenochromis fryeri. En annan art är Otopharynx lithobates.

                    Övriga arter är Cyrtocara moori (delfin). Kanske kan nypopulära arten Placidochromis phenochilus "White lips" passa in? Jag har inte haft den själv men vad jag kunnat utröna så verkar arten vara ganska tålig och obesvärad av yttre faktorer..dvs lever i sin egen värld med sina egna.
                    Borleyin grisar? Vad var det du inte gillade med dem?
                    Placidochromis phenochilus verkar intressanta. Har inte alls stött på dem i min "fiskvärld". Hur pass vanliga är de vanliga i handeln?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Borleyin är ganska stor och bufflig av sig. Jag tyckte de gav intryck av att vara för grisiga i sitt beteende..och med det menar jag att de jagade varandra (hane-hona, hona-hona). Vissa stunder var den bara dassig i färgerna och såg allmänt trött ut. Jag kanske fick fel exemplar, vad vet jag...

                      Jag har personligen inte haft "white lips" själv men många pratar gott om arten och jag är sugen att prova på den framöver.

                      Jag gillar Placidochromis och Protomelas arter. De är ganska tåliga och starka överlag även om det finns vekare sorter även här.

                      Kommentar

                      • Museo12
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 153

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Borleyin är ganska stor och bufflig av sig. Jag tyckte de gav intryck av att vara för grisiga i sitt beteende..och med det menar jag att de jagade varandra (hane-hona, hona-hona). Vissa stunder var den bara dassig i färgerna och såg allmänt trött ut. Jag kanske fick fel exemplar, vad vet jag...

                        Jag har personligen inte haft "white lips" själv men många pratar gott om arten och jag är sugen att prova på den framöver.

                        Jag gillar Placidochromis och Protomelas arter. De är ganska tåliga och starka överlag även om det finns vekare sorter även här.
                        Tack för dina tips!
                        Jag gillar verkligen mina Protomelas taeniolatus. Bryr sig inte om T. Chilumban och är ganska glupska av sig. Placidochromis har jag ingen erfarenhet av.

                        Kanske en dum fråga, men finns det en variant Placidochromis Phenochilus utan "vita läppar"?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ja det finns det...en urvacker sak som får en spräcklig teckning med silverflingor i sin övrigt blåa färg.

                          Kommentar

                          • Museo12
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 153

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Ja det finns det...en urvacker sak som får en spräcklig teckning med silverflingor i sin övrigt blåa färg.

                            http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=1218
                            Den är väldigt lik C.Moori. Kanske liknande simteknik med denna!? Man skulle nog inte heller blanda C.Moori med denna?
                            Hoppas kunna se den irl
                            Senast redigerad av Museo12; 11 januari 2010, 15:06.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...