"sotiga" ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    "sotiga" ciklider

    hejhej..


    upplever att min big blotch masinje hane blivit "sotig" hans vita delar är inte lika vita längre..

    Vad beror det på och hur får man bort det? vill ju att han ska va lika fin som dagen jag fick han....

    eller e det kört? har han blitt sotig en gång så blir det inte som de va...
    Senast redigerad av Decimus; 07 januari 2010, 00:55.
  • endymion

    #2
    Det finns några tänkbara orsaker

    1. Jag har sett det vid höga nitrit och nitrat värden. Jag har hört att det ska bero på någon svamp men aldrig fått det bekräftat. Detta tar lång tid att läka med vatten av bra kvalitet.

    2. Foder innehållande spirulina, byt foder så försvinner det på några månader.

    3. Inavel som gör fiskarna känsliga mot någon bakterie, går att få bort med typ Octozin men går bort väldigt långsamt.

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Det finns några tänkbara orsaker

      1. Jag har sett det vid höga nitrit och nitrat värden. Jag har hört att det ska bero på någon svamp men aldrig fått det bekräftat. Detta tar lång tid att läka med vatten av bra kvalitet.

      2. Foder innehållande spirulina, byt foder så försvinner det på några månader.

      3. Inavel som gör fiskarna känsliga mot någon bakterie, går att få bort med typ Octozin men går bort väldigt långsamt.
      Ok, byta vatten oftare än en gång i veckan alltså?

      ska kolla på mina foder med, men det är isf bara mitt tropical som innehåller det..

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Decimus
        Ok, byta vatten oftare än en gång i veckan alltså?

        ska kolla på mina foder med, men det är isf bara mitt tropical som innehåller det..
        Mät vad du har för värden, nitrit ska inte vara mätbart med vanliga test. Nitrat ska inte ligga högre än typ 70-80 ppm

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          ok, vart hittar man sådanan test?

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Vilken akvariebutik som helst.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            Arbetssätt...