Aggresiv Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Aggresiv Aulonocara?

    Har sökt info om Aulonocara Maulana på nätet idag efter att jag köpt 2 par av denna otrolig vackra Malawi på Akvarielagret idag.

    Men hittar ingen info på cilklid.org. ciklider.se eller Zoopet.com om just denna Aulonocara.

    Hittade info bl.a på http://www.aquaticcommunity.com/fish...aramaulana.php var dom påstår att detta är en "aggresiv" fisk som inte ska gå tillsammans med mbunas...

    ...känns som om Aquaticcommunity är ute på (en lång) cykeltur!?

    Hittade också intressant info här:


    Summasamsurium så tolkar jag det som en lugn art som inte bör ha allt för voldsamt sällskap?

    Så vad har ni för erfarenhet av Aulonocara maulana "Bi-Color 500"?
    Senast redigerad av Bjorn; 06 januari 2010, 19:58.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • msb
    Användare
    • september 2009
    • 314

    #2
    Min maulana 1+2 har jag gående (simmande)med lithobates 3+5 protomelas fenestratus fire blue 1+2 fire fish 1+1 fryeri 1+1 (ungfiskar) Det går hur bra som helst
    Tropheus

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      "Company: Can be kept with other equal aggressive species of the same size. Do not keep with mbunas."

      Dom menar nog att man ska ha den med arter på samma aggressionsnivå. Alltså lugna fiskar efter som det är en väldigt timid art. Inte med mbunas eftersom dom är aggressivare. Jag har haft maulana men dom fick gå med alldeles för dominanta invånare och honorna tynade bort (vinkelhakar), hanarna färgade inte ut speciellt mycket heller...
      Micke

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av Jarnis
        "Company: Can be kept with other equal aggressive species of the same size. Do not keep with mbunas."

        Dom menar nog att man ska ha den med arter på samma aggressionsnivå. Alltså lugna fiskar efter som det är en väldigt timid art. Inte med mbunas eftersom dom är aggressivare. Jag har haft maulana men dom fick gå med alldeles för dominanta invånare och honorna tynade bort (vinkelhakar), hanarna färgade inte ut speciellt mycket heller...
        Jo... jag tror ju det... trots att det står "Temperament: Aggressive."
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har haft "maulana" men minns inte arten som hård eller aggressiv. Nu var mina inte riktigt fullvuxna så det hade kanske något med det att göra.

          En sak vet jag iallafall och det är att temperament och tålighet kan skilja sig stort mellan Aulonocara arterna. Jag hade en "otter point" som dominerade ett mbuna akvarium. Hanen vek inte för något och var aggressiv, men bara när han blev utmanad.

          Kommentar

          Arbetssätt...