Dyraste fisken.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    Dyraste fisken.

    Vad är det för fisk du har betalt mest pengar för? Jag köpte en vf c furcifer för länge sedan,en blank fisk som aldrig färgade ut,som rätt snabbt slog ihjäl sin lika dyra hona.
    -Den billigaste fisken,Ja det är ju de ynglen som fiskarna producerar! Och det är ju halva grejjen med hobbyn,att se när honan går och tuggar och vägen dit.
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    #2
    Jag lyckades att odla julidochromis transcriptus,ja odla och odla,det blev lek o honan lade en hopen ägg som det blev fina yngel utav.Dessa fick jag t,o,m pengar för!Ja,det var kul.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ett par av ovanliga arten Protomelas virgatus, Namalenje. Paret kostade 1600kr inkl frakt från Malmö.

      Paret visade sig senare vara en dominant hane och en underdominant hane. Så något "par" var det inte i den benämning jag önskat mig, men jag visste om att det förelåg en viss risk då unga hanar ser likadana ut som honor innan de färgar om.

      Så..det var en dyr erfarenhet men med tanke på vad denna art gav mig och mitt intresse för liknande arter så var det väl spenderade pengar.
      Senast redigerad av StefanL; 06 januari 2010, 10:58.

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        Dyrast jag köpt är av diskus sorterna och en l 046 mal... som blev upp äten av mina kräftor.... pinsamt men sant...

        Malawe. hur funkar dom med mbunas av lite tuffare sort?

        Kommentar

        • msb
          Användare
          • september 2009
          • 314

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Ett par av ovanliga arten Protomelas virgatus, Namalenje. Paret kostade 1600kr inkl frakt från Malmö.

          Paret visade sig senare vara en dominant hane och en underdominant hane. Så något "par" var det inte i den benämning jag önskat mig, men jag visste om att det förelåg en viss risk då unga hanar ser likadana ut som honor innan de färgar om.

          Så..det var en dyr erfarenhet men med tanke på vad denna art gav mig och mitt intresse för liknande arter så var det väl spenderade pengar.
          Det där va en fruktansvärt fin fisk
          Tropheus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Decimus
            Dyrast jag köpt är av diskus sorterna och en l 046 mal... som blev upp äten av mina kräftor.... pinsamt men sant...

            Malawe. hur funkar dom med mbunas av lite tuffare sort?
            Jag hade arten i ett blandakvarium med mbunas så de klarade det bra. Jag tror arten är ganska lik Protomelas generellt sett..dvs att de är ganska okänsliga och lugna av sig.

            De värsta mbunas arterna kanske de får det svårt med om de dominerar akvariet, men det har ju de flesta arter problem med.

            Jag tror dock att arten klarar sig bäst med frisimmande arter.

            Ursprungligen postat av msb
            Det där va en fruktansvärt fin fisk
            Ja det kan man lugnt säga. När hanen dog så var det sorg i hemmet...men sedan hände något ofattbart med "honan". Det tog bara något dygn så hade "hon" färgat om till en vacker hane...och jag överraskades rejält när jag tände karet en morgon. Det var en otrolig upplevelse hur en fisk kan färga om så oerhört från silver-svart bräcklig till det där...

            Letade febrilt efter hona till den nya hanen men fann ingen. Senare tog sjukdom fisken och jag hade ingen kvar.

            Arten är mitt stora mål med hobbyn just nu. Jag ska ha arten igen och jag ska odla på arten. Jag ger mig inte...hehe.
            Senast redigerad av StefanL; 06 januari 2010, 11:31.

            Kommentar

            • Magnus m
              Användare
              • december 2008
              • 303

              #7
              Ja Stefan den är riktigt snygg, den finns i danmark om jag åker över kan jag skaffa den kan då även ta nån till dig. Tyvärr är det på jylland.

              Den annars dyraste fisken jag köpt är ett VF par av Otopharynx spots från sani dom kostade 1500 danska kronor.
              Petrochromis biten!

              Kommentar

              • drd
                Användare
                • december 2004
                • 1112

                #8
                Dyraste jag betalt för nån firre är nog diskus eller zebrapleco faktiskt.
                Runt 1500:- st för vuxna ex.
                // drd

                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av Magnus m
                  Ja Stefan den är riktigt snygg, den finns i danmark om jag åker över kan jag skaffa den kan då även ta nån till dig. Tyvärr är det på jylland.

                  Den annars dyraste fisken jag köpt är ett VF par av Otopharynx spots från sani dom kostade 1500 danska kronor.
                  Det var snällt Magnus. Jag har dock kontakt med killen som odlar dessa och har ett gäng på beställning. När jag kommit igång med mina kar så ska jag ta mig en tur över för att hämta dom.

                  Köpte mina ursprungsfiskar från Carsten Gissel via numera nedlagd Zoobutik i Malmö.

                  Kommentar

                  • Magnus m
                    Användare
                    • december 2008
                    • 303

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Det var snällt Magnus. Jag har dock kontakt med killen som odlar dessa och har ett gäng på beställning. När jag kommit igång med mina kar så ska jag ta mig en tur över för att hämta dom.
                    Ok det var bra då ska du till brovst kul. Lycka till dom är värda trippen. Här i malmö finns några av deras syskon. Dock ej hos mig.
                    Petrochromis biten!

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Köpte mina dyraste fiskar hittils igår VF Satanoperca Acuticeps 6st a´ 295:-/st fick då ändå vääääldigt bra rabatt..
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Eldnor
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 99

                        #12
                        Hopplöst projekt??

                        Köpte två stora VF B. Tricoti-honor för 880 kr/st. Som tur var hade jag en bunt malawi-yngel med på resan så i rena pengar blev det bara ett par tre hundringar. Annars är det lite för "saftigt" för min del...
                        Måste säga att dom inte riktigt har samma färgprakt som virgatusarna. De flesta som ser dom tycker nog liknar sillar...

                        Hade en ensam hane sedan tidigare och han blev inte lite glad för sina nya fruar. Lite för entusiastisk kanske, så han fick bo i ett annat kar ett tag. Letade efter ytterligare en hanne och hittade i en butik i Brommatrakten. Fick köpa den för en hundring för den var lite ensam...

                        Det var dyr och billig fisk i samma art, inte så dumt....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...