Bra algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    Bra algätare?

    Hej alla!
    Undrar om några förslag på en BRA algätare......
    Gärna några som ynglar av sej lätt, men som är effektiv och funkar tillsammans med mina andra firrar, har hongi, golden och praktbotia...
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    #2
    tjena, ancistrus är nog det bästa valet, dom är väldigt effektiva och ynglar lätt. har i nuläget själv ca 100 småttingar som ska säljas vidare till affär snart.

    mvh patric

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      Jag tycker inte att ancistrus är effektiva när de blir äldre. Som små är de grymma!
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Pelle Linerzén
        Användare
        • november 2005
        • 106

        #4
        Inga fler förslag?
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Ursprungligen postat av räven
          Hej alla!
          Undrar om några förslag på en BRA algätare......
          Gärna några som ynglar av sej lätt, men som är effektiv och funkar tillsammans med mina andra firrar, har hongi, golden och praktbotia...

          Ancistrus är väl den mal de flesta har i sina Malawikar, om de vill ha rent och sterilt och algfritt. Jag gillar ju alger och många Mbunas och även troffar vill ju käka alger så nåra algätare kommer inte in i våra kar. Vill hellre ge algerna till firrarna istället för till någon mal från sydamerika :-)

          Föstår dom som vill ha fina/vita bakgrunder typ BTN faxe, det är snyggt, men jag vill hellre komma närmare hur de lever i naturen.

          Men ditt akvarium kommer säkert bli rent och fint med både Ancistrus (alger) och Praktbotia (sniglar)
          Senast redigerad av maltandis; 04 januari 2010, 22:20.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • tricoti
            Användare
            • juni 2009
            • 249

            #6
            Min L mal117 var verkligen kanon tills för någon månad sedan,nu har han lugnat ner sig betydligt med algätandet.Nu hjälper jag till med diskborsten.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Laban
              Jag tycker inte att ancistrus är effektiva när de blir äldre. Som små är de grymma!
              Enligt mig beror det vilket stam de kommer från. De jag har äter alger både som stora och små, men jag fick ancistrus från en som lade av och de åt inte alger överhuvudtaget vare sig som yngel eller vuxna.

              Kommentar

              • Pelle Linerzén
                Användare
                • november 2005
                • 106

                #8
                Inhandlade 5 små ancistrus (gold?) idag för den nätta summan 100:-
                Pånyttfödd med 400 liters malawi

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  men jag fick ancistrus från en som lade av och de åt inte alger överhuvudtaget vare sig som yngel eller vuxna.
                  Verkar som att ancistrusarna också hade lagt av...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...